Mats
Rosenkvist:
Låt
inte trasiga datorer bromsa utvecklingen
Det tekniska dataansvaret på
en skola kan inte stå och falla med en eldsjäl. Detta
har varit ett återkommande tema i Datorn i Utbildningen.
Ännu ett år har passerat och fortfarande verkar många
beslutsfattare stoppa huvudet i sanden.
Nu avslutas också många av de IT-projekt som påbörjades
med hjälp av extern finansiering för några år
sedan. Om inte frågorna kring tekniksupport och underhållskostnader
hamnar i fokus risker detta att bromsa den goda utvecklingen kring
IT i skolor över hela landet.
Positiv spiral- och problem
Mycket positivt händer kring IT och datorer i den svenska
skolan.
Lärarnas intresse ökar. Många av de som var skeptiska
för ett par år sedan har nu ändrat inställning.
Datortätheten ökar ute på landets skolor. Många
kommuner erbjuder också datorer till lärarna via så
kallade personalköp.
Av skiftande anledningar har många av landets skolledare
delegerat IT-frågorna i skolan både tekniskt och pedagogiskt
- till IT-ansvariga tekniker och IT-pedagoger som ofta är
eldsjälar. Att de har delegerat och inte tagit i de här
frågorna gör att de har svårt att delta i och
leda kollegiet i de pedagogiska frågorna såväl
som de tekniska. Något som jag tycker mig ha fått
bekräftat under det senaste året då jag har hållit
seminarier på temat IT-utveckling för skolledare och
kommunala beslutsfattare i ett tiotal kommuner runt om i landet.
Liten nedsatt lärartid
På många skolor och i många kommuner har skolledarna
inte visat att de förstår att IT-verksamheten på
en skola kräver stöd och service - att IT-investeringarna
innebär löpande kostnader som ökar med tiden efter
det att man har bokfört inköpskostnaderna. Det finns
därför fortfarande många lärare (läs
eldsjälar) som endast har några få timmars nedsatt
lärartid för att sköta kanske 30 datorer och ett
nätverk! Detta leder nu till att datorer "stannar"
och blir stående eftersom ingen kan, hinner eller orkar
att fixa dem.
Som nämnts ovan, fler och fler lärare vill sätta
igång och använda IT som ett pedagogiskt verktyg. Fler
och fler datorer och kringutrustning ställs ut på skolorna.
Lärare med hemdatorer måste fråga någon
om sina problem. Närmast till hands är ofta skolans
IT-tekniker.
Följande citat är från ett brev som en IT-ansvarig
på en skola i mellersta Sverige skickade till sina kollegor
inom kommunen:
"Det har tidigare inte varit en katastrof om datorerna stått
trasiga under några veckor emellanåt. Denna situation
förändras nu RADIKALT och mycket snabbt
. Vi kommer
inom en snar framtid att sitta med fullständigt orimliga
arbetsbelastningar, tro mig! ... IT tar nu sitt stora genombrottskliv
in i skolorna, och vi måste vara realistiska inför
vad vi ger oss in i"
Ta diskussionen nu
IT-ansvariga och skolledare måste nu göra gemensam
sak och ta upp dessa frågor med de kommunala beslutsfattare
som ansvarar för IT-utvecklingen.
Kommunerna måste ta konsekvenserna av sina investeringar
och förvalta dem. Satsa på skolledarna så att
de kan leda IT-utvecklingen. Realistiska och genomtänkta
planer och budgetar måste tas fram. Eldsjälarna måste
avlastas med en organisation för teknik och supportfrågor
på varje skola. Allt för att inte "trasiga datorer"
ska hämma den positiva spiralen och lärarnas nyfikenhet,
intresse och motivation kring IT som ett lärandets verktyg!
Mats Rosenkvist
Verksam med fortbildning inom skola.
E-post: info@kunskapsmedia.se
Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!