Mats Rosenkvist:

Låt inte trasiga datorer bromsa utvecklingen

 

Det tekniska dataansvaret på en skola kan inte stå och falla med en eldsjäl. Detta har varit ett återkommande tema i Datorn i Utbildningen.
Ännu ett år har passerat och fortfarande verkar många beslutsfattare stoppa huvudet i sanden.
Nu avslutas också många av de IT-projekt som påbörjades med hjälp av extern finansiering för några år sedan. Om inte frågorna kring tekniksupport och underhållskostnader hamnar i fokus risker detta att bromsa den goda utvecklingen kring IT i skolor över hela landet.

Positiv spiral- och problem
Mycket positivt händer kring IT och datorer i den svenska skolan.
Lärarnas intresse ökar. Många av de som var skeptiska för ett par år sedan har nu ändrat inställning.
Datortätheten ökar ute på landets skolor. Många kommuner erbjuder också datorer till lärarna via så kallade personalköp.
Av skiftande anledningar har många av landets skolledare delegerat IT-frågorna i skolan både tekniskt och pedagogiskt - till IT-ansvariga tekniker och IT-pedagoger som ofta är eldsjälar. Att de har delegerat och inte tagit i de här frågorna gör att de har svårt att delta i och leda kollegiet i de pedagogiska frågorna såväl som de tekniska. Något som jag tycker mig ha fått bekräftat under det senaste året då jag har hållit seminarier på temat IT-utveckling för skolledare och kommunala beslutsfattare i ett tiotal kommuner runt om i landet.

Liten nedsatt lärartid
På många skolor och i många kommuner har skolledarna inte visat att de förstår att IT-verksamheten på en skola kräver stöd och service - att IT-investeringarna innebär löpande kostnader som ökar med tiden efter det att man har bokfört inköpskostnaderna. Det finns därför fortfarande många lärare (läs eldsjälar) som endast har några få timmars nedsatt lärartid för att sköta kanske 30 datorer och ett nätverk! Detta leder nu till att datorer "stannar" och blir stående eftersom ingen kan, hinner eller orkar att fixa dem.
Som nämnts ovan, fler och fler lärare vill sätta igång och använda IT som ett pedagogiskt verktyg. Fler och fler datorer och kringutrustning ställs ut på skolorna. Lärare med hemdatorer måste fråga någon om sina problem. Närmast till hands är ofta skolans IT-tekniker.
Följande citat är från ett brev som en IT-ansvarig på en skola i mellersta Sverige skickade till sina kollegor inom kommunen:
"Det har tidigare inte varit en katastrof om datorerna stått trasiga under några veckor emellanåt. Denna situation förändras nu RADIKALT och mycket snabbt…. Vi kommer inom en snar framtid att sitta med fullständigt orimliga arbetsbelastningar, tro mig! ... IT tar nu sitt stora genombrottskliv in i skolorna, och vi måste vara realistiska inför vad vi ger oss in i"

Ta diskussionen nu
IT-ansvariga och skolledare måste nu göra gemensam sak och ta upp dessa frågor med de kommunala beslutsfattare som ansvarar för IT-utvecklingen.
Kommunerna måste ta konsekvenserna av sina investeringar och förvalta dem. Satsa på skolledarna så att de kan leda IT-utvecklingen. Realistiska och genomtänkta planer och budgetar måste tas fram. Eldsjälarna måste avlastas med en organisation för teknik och supportfrågor på varje skola. Allt för att inte "trasiga datorer" ska hämma den positiva spiralen och lärarnas nyfikenhet, intresse och motivation kring IT som ett lärandets verktyg!


Mats Rosenkvist

Verksam med fortbildning inom skola.
E-post: info@kunskapsmedia.se



Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 98]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990315