Carina Näslundh

Har du planerat för bra arbetsmiljö vid datorn?
- Skolorna tänker i första hand på att skaffa datorer. Inte så ofta på att skapa bra datorarbetsplatser. Det säger Kerstin Rosenqvist Hedler på Arbetarskyddsstyrelsen.

 

För ungefär fyra år sedan, när datorvågen började svepa in över de svenska skolorna var tidningarna fyllda med reportage om skolor, elever, datorer och nya projekt. På Arbetarskyddsstyrelsen läste Kerstin Rosenqvist Hedler och kollegan Christina Jonsson tidningarnas reportage, men framför allt såg de bilderna. Bilder av datorer och elever - skolans datorarbetsplatser.
- Vi insåg att det här måste vi göra något åt, berättar Kerstin Rosenqvist Hedler. Skolorna behöver enkel basinformation om bra arbetsmiljö vid datorerna.
Resultatet blev broschyren "Datorn och skolan" som under våren gick ut till samtliga landets skolor, ett underlag för diskussioner kring planeringen av skolans datorarbete.

Tänka efter före
- Skolan tittar mest på de pedagogiska målen när det gäller datoranvändning. En bra arbetsmiljö är ett sätt att stödja de pedagogiska målen. Många gånger kan enkla åtgärder förbättra arbetsmiljön runt datorn i skolan. Det handlar om planering och att tänka efter i förväg. På vanliga kontor kan arbetsplatserna skräddarsys efter sin användare. Det fungerar inte i skolan. Här ska många olika individer använda samma datorarbetsplats. Datorerna ska också användas i många olika sammanhang, för enskilt arbete, grupparbete, i klassrum och i datorsalar.
- Mycket handlar om kostnader. Men ofta går det att förbättra miljön kring datorarbetsplatsen med enkla åtgärder. En gardin i fönstret kan ta bort reflexer från solljuset på skärmen, stolar i olika storlekar kan lösa problemet med bra sittställning framför datorn.
- Bra lösningar behöver inte kosta mer än dåliga. Det är inte alltid nödvändigt att köpa in nya möbler, men använda de gamla möblerna på ett förnuftigt sätt.
En policy för skolans datoranvändning är en fråga som Kerstin Rosenqvist Hedler gärna talar om. Och då rör det inte bara den fysiska arbetsmiljön. Det är också ur arbetsmiljösynpunkt viktigt att barnen lär sig att söka, använda och förstå all den information som de kan få tillgång till via dator och Internet.
- Psykisk belastning som kommer av för mycket information utan struktur och sammanhang kan orsaka stress.

Korta stunder
- Eleverna sitter inte så länge framför datorn i skolan.
Det är en vanlig kommentar - och ursäkt - när skolors ibland bristfälliga arrangemang kring datorernas placering kommer på tal.
- Det kanske är sant i och för sig, men då glömmer man att eleverna kanske tillbringar ansenlig tid framför datorn eller tv-spelet hemma också, säger Kerstin Rosenqvist Hedler.
Och det är den sammanlagda tiden framför datorn, i kanske helt felaktig arbetsställning, som kan äventyra elevernas hälsa på sikt.
- Barnen blir så engagerade i det de håller på med. Det tycker att det är roligt och intressant och kan bli sittande länge framför datorn.
Att ge eleverna kunskap om vad som är en bra datorarbetsmiljö är viktigt inte bara för stunden utan också för ett framtida arbetsliv. Skolan ska ge eleverna insikter om till exempel vilka regler och faror som gäller i trafiken. Samma sak borde vara en självklarhet när det gäller arbetsmiljö. De kunskaper eleverna får med sig från skolan kan hjälpa dem att senare i livet ha kunskap om och kunna ställa krav på en bra arbetsmiljö.
- Det är också en viktigt del av skolan pedagogiska uppgift och har stöd i läroplanens kunskapsmål, som bland annat talar om för utsätttningar för en god hälsa, säger Kerstin Rosenqvist Hedler.
Föräldrarna är också en viktig målgrupp när det gäller att sprida kunskap om bra arbetsmiljö kring datorn.

Saknar utbildning
Insikten om betydelsen av bra arbetsmiljö kring datorerna växer inom företag och förvaltning. För några år sedan rörde diskussionen huvudsakligen elektriska fält och belastningsskador. De grupper som omnämndes i samband med belastningsskador var medelålders kvinnor som arbetade mycket framför dator med ofta statiska uppgifter. Många företag som tillverkat olika former av ergonomiska hjälpmedel har dykt upp under de senaste åren. Undersökningar visar också att olika former av besvär, till exempel musarm, kryper allt längre ner i åldrarna.
- Barnen måste lära sig hur det ska vara och vad man ska tänka på framför en dator för att undvika skador. Belastningsbesvär i muskulaturen kan leda till belastningsskador och orsaka livslånga problem, säger Kerstin Rosenqvist Hedler.
Intresset för utbildning och fortbildning inom ämnet IT är stort i skolan, men det handlar för det mesta om utbildning i programvaran, datorhanterande och datorn som pedagogiskt verktyg i undervisningen.
- De som ska hantera datorfrågorna i skolan har inte fått någon utbildning i ergonomiska frågor. Och de har ingen större erfarenhet.

Mångas arbetsplats
Många olika grupper arbetar i skolan, lärare, elever, vaktmästare, städpersonal. Alla bör vara involverad i diskussionerna kring arbetsmiljön kring datorerna, påpekar Kerstin Rosenqvist Hedler.
- Att låta eleverna ha synpunkter på sin egen arbetsmiljö är utvecklande. En annan viktig grupp är städpersonalen. Hur datorer och sladdar är placerade ur städsynpunkt är viktigt inte minst med tanke på allt damm datorerna drar till sig och därmed bidrar till problemen med allergi och överkänslighet.



Att tänka på

Låt alla vara med och planera miljön kring skolans datorarbete.
Bordet som datorn står på bör vara så stort att det finns möjlighet att flytta bildskärm, tangentbord och arbetsmaterial.
Bordet måste vara så stort att det finns utrymme för att stödja händer och underarmar när tangentbordet och musen används.
Höjden på bord och stol måste kunna anpassas efter användarnas ålder och storlek så att man kan arbeta utan att spänna nacke, axlar och armar.
Ett alternativ till höj- och sänkbara bord och stolar är bord och stolar med olika höjder. Ställ bildskärmen direkt på bordet - inte ovanpå datorns hårddisk. Se till att bildskärmen går att vinkla. Tänk på att en lärare som lutar sig över en elev för att se något på bildskärmen ska kunna vinkla upp skärmen för att få en bättre arbetsställning. Vid grupparbeten, byt plats så att den elev som använder datorn sitter mitt framför bildskärmen.
Skjut undan tangentbordet när det inte används och arbeta med datormusen så nära kroppen som möjligt. En gardin framför fönstret kan avskärma besvärande dagsljus. Belysning kring datorarbetsplatserna är viktig så att det inte blir reflexer i bildskärmen Arbetarskyddsstyrelsens broschyr "datorn och skolan - om bra arbetsmiljö vid datorn" kan beställas från Publikationsservice, Box 1300, Solna. Telefon 08-730 97 00. Fax 08-730 98 17.



Carina Näslundh


Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 98]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990315