Carina Näslundh
Har du planerat
för bra arbetsmiljö vid datorn?
-
Skolorna tänker i första hand på att skaffa datorer.
Inte så ofta på att skapa bra datorarbetsplatser.
Det säger Kerstin Rosenqvist Hedler på Arbetarskyddsstyrelsen.
För ungefär
fyra år sedan, när datorvågen började svepa
in över de svenska skolorna var tidningarna fyllda med reportage
om skolor, elever, datorer och nya projekt. På Arbetarskyddsstyrelsen
läste Kerstin Rosenqvist Hedler och kollegan Christina Jonsson
tidningarnas reportage, men framför allt såg de bilderna.
Bilder av datorer och elever - skolans datorarbetsplatser.
- Vi insåg att det här måste vi göra något
åt, berättar Kerstin Rosenqvist Hedler. Skolorna behöver
enkel basinformation om bra arbetsmiljö vid datorerna.
Resultatet blev broschyren "Datorn och skolan" som under
våren gick ut till samtliga landets skolor, ett underlag
för diskussioner kring planeringen av skolans datorarbete.
Tänka
efter före
- Skolan tittar mest på de pedagogiska målen när
det gäller datoranvändning. En bra arbetsmiljö
är ett sätt att stödja de pedagogiska målen.
Många gånger kan enkla åtgärder förbättra
arbetsmiljön runt datorn i skolan. Det handlar om planering
och att tänka efter i förväg. På vanliga
kontor kan arbetsplatserna skräddarsys efter sin användare.
Det fungerar inte i skolan. Här ska många olika individer
använda samma datorarbetsplats. Datorerna ska också
användas i många olika sammanhang, för enskilt
arbete, grupparbete, i klassrum och i datorsalar.
- Mycket handlar om kostnader. Men ofta går det att förbättra
miljön kring datorarbetsplatsen med enkla åtgärder.
En gardin i fönstret kan ta bort reflexer från solljuset
på skärmen, stolar i olika storlekar kan lösa
problemet med bra sittställning framför datorn.
- Bra lösningar behöver inte kosta mer än dåliga.
Det är inte alltid nödvändigt att köpa in
nya möbler, men använda de gamla möblerna på
ett förnuftigt sätt.
En policy för skolans datoranvändning är en fråga
som Kerstin Rosenqvist Hedler gärna talar om. Och då
rör det inte bara den fysiska arbetsmiljön. Det är
också ur arbetsmiljösynpunkt viktigt att barnen lär
sig att söka, använda och förstå all den
information som de kan få tillgång till via dator
och Internet.
- Psykisk belastning som kommer av för mycket information
utan struktur och sammanhang kan orsaka stress.
Korta stunder
- Eleverna sitter inte så länge framför datorn
i skolan.
Det är en vanlig kommentar - och ursäkt - när skolors
ibland bristfälliga arrangemang kring datorernas placering
kommer på tal.
- Det kanske är sant i och för sig, men då glömmer
man att eleverna kanske tillbringar ansenlig tid framför
datorn eller tv-spelet hemma också, säger Kerstin Rosenqvist
Hedler.
Och det är den sammanlagda tiden framför datorn, i kanske
helt felaktig arbetsställning, som kan äventyra elevernas
hälsa på sikt.
- Barnen blir så engagerade i det de håller på
med. Det tycker att det är roligt och intressant och kan
bli sittande länge framför datorn.
Att ge eleverna kunskap om vad som är en bra datorarbetsmiljö
är viktigt inte bara för stunden utan också för
ett framtida arbetsliv. Skolan ska ge eleverna insikter om till
exempel vilka regler och faror som gäller i trafiken. Samma
sak borde vara en självklarhet när det gäller arbetsmiljö.
De kunskaper eleverna får med sig från skolan kan
hjälpa dem att senare i livet ha kunskap om och kunna ställa
krav på en bra arbetsmiljö.
- Det är också en viktigt del av skolan pedagogiska
uppgift och har stöd i läroplanens kunskapsmål,
som bland annat talar om för utsätttningar för
en god hälsa, säger Kerstin Rosenqvist Hedler.
Föräldrarna är också en viktig målgrupp
när det gäller att sprida kunskap om bra arbetsmiljö
kring datorn.
Saknar utbildning
Insikten om betydelsen av bra arbetsmiljö kring datorerna
växer inom företag och förvaltning. För några
år sedan rörde diskussionen huvudsakligen elektriska
fält och belastningsskador. De grupper som omnämndes
i samband med belastningsskador var medelålders kvinnor
som arbetade mycket framför dator med ofta statiska uppgifter.
Många företag som tillverkat olika former av ergonomiska
hjälpmedel har dykt upp under de senaste åren. Undersökningar
visar också att olika former av besvär, till exempel
musarm, kryper allt längre ner i åldrarna.
- Barnen måste lära sig hur det ska vara och vad man
ska tänka på framför en dator för att undvika
skador. Belastningsbesvär i muskulaturen kan leda till belastningsskador
och orsaka livslånga problem, säger Kerstin Rosenqvist
Hedler.
Intresset för utbildning och fortbildning inom ämnet
IT är stort i skolan, men det handlar för det mesta
om utbildning i programvaran, datorhanterande och datorn som pedagogiskt
verktyg i undervisningen.
- De som ska hantera datorfrågorna i skolan har inte fått
någon utbildning i ergonomiska frågor. Och de har
ingen större erfarenhet.
Mångas
arbetsplats
Många olika grupper arbetar i skolan, lärare, elever,
vaktmästare, städpersonal. Alla bör vara involverad
i diskussionerna kring arbetsmiljön kring datorerna, påpekar
Kerstin Rosenqvist Hedler.
- Att låta eleverna ha synpunkter på sin egen arbetsmiljö
är utvecklande. En annan viktig grupp är städpersonalen.
Hur datorer och sladdar är placerade ur städsynpunkt
är viktigt inte minst med tanke på allt damm datorerna
drar till sig och därmed bidrar till problemen med allergi
och överkänslighet.
Att
tänka på
Låt alla
vara med och planera miljön kring skolans datorarbete.
Bordet som datorn står på bör vara så stort
att det finns möjlighet att flytta bildskärm, tangentbord
och arbetsmaterial.
Bordet måste vara så stort att det finns utrymme för
att stödja händer och underarmar när tangentbordet
och musen används.
Höjden på bord och stol måste kunna anpassas
efter användarnas ålder och storlek så att man
kan arbeta utan att spänna nacke, axlar och armar.
Ett alternativ till höj- och sänkbara bord och stolar
är bord och stolar med olika höjder. Ställ bildskärmen
direkt på bordet - inte ovanpå datorns hårddisk.
Se till att bildskärmen går att vinkla. Tänk på
att en lärare som lutar sig över en elev för att
se något på bildskärmen ska kunna vinkla upp
skärmen för att få en bättre arbetsställning.
Vid grupparbeten, byt plats så att den elev som använder
datorn sitter mitt framför bildskärmen.
Skjut undan tangentbordet när det inte används och arbeta
med datormusen så nära kroppen som möjligt. En
gardin framför fönstret kan avskärma besvärande
dagsljus. Belysning kring datorarbetsplatserna är viktig
så att det inte blir reflexer i bildskärmen Arbetarskyddsstyrelsens
broschyr "datorn och skolan - om bra arbetsmiljö vid
datorn" kan beställas från Publikationsservice,
Box 1300, Solna. Telefon 08-730 97 00. Fax 08-730 98 17.
Carina Näslundh
Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!