![]() Jag har gjort enklast tänkbara exempel på en multimedia applikation för att visa på skillnaderna. Applikationen består av två skärmbilder. Ett exempel Första skärmen består av en bild, en text, två linjer och två knappar. Klickar du på knappen "Till Fötterna" så kommer du till skärm nummer två och får se en fantasifull bild av två fötter. På skärm nummer två finns förutom de två fötterna en knapp med texten "Till Huvut". Klicka på den och du kommer tillbaka till den första skärmen. Inspiration till denna något märkliga applikation fick jag från boken "Märk Världen" av Tor Nörretranders. En bok jag varmt rekommenderar! ![]() Till skärm ett hör dessutom en musiksnutt som ljuder varje gång skärmen visar sig. Bakom kulisserna ser det ut enligt figur 1 i version 2 av MultiMedia Lab. En applikationen gjord i MultiMedia Lab är uppbyggd av ett antal sidor. Varje sida har en bakgrund och ett antal sekvenser. Bakgrunderna finns representerade på sidan i form av en frimärksbild modell större. Bakgrunden är det som visas på skärmen när sidan laddas in. På bakgrunden placerar man text och bild och de knappar man behöver. För att få något att hända när en knapp klickas så knyter man en sekvens till knappen. I varje sekvens skapar man sen en händelsekedja i form av ett antal ikoner med tex ljud, video, animationer, text, bild, pauser, hopp till andra sidor osv. Nya versionen ![]() Nu finns det en struktur som samtidigt visar vad som finns på bakgrunden och i varje knapps sekvens. Det gör att det både blir lättare att hitta det man vill ändra på och få upp det på skärmen. Man slipper ett tidsödande letande bland ett antal anonyma ikoner i sekvenserna och man slipper allt hoppande mellan sekvenser och bakgrund. ![]() Att skapa multimedia tar tyvärr en hel del tid. Det är ju många olika ingredienser som ska kokas ihop till en smaklig måltid för öron och ögon, hjärna och hjärta. Allt som sparar tid och bringar ordning är välkommet! Här kommer några exempel på goda nyheter.
MultiMedia Lab och Internet En applikation gjord i MultiMedia Lab behöver nu inte längre bestå av text, ljud och bild som ligger på den egna burken. Det går också att se till att materialet hämtas hem från Internet. Vill man ha det man gjort i MultiMedia Lab på sin egen hemsida på WorldWideWeb blir det nu också möjligt! Först gör man om det man har gjort till Java-kod och sen placerar man det på hemsidan i form av en applet. Sammanfattningsvis tycker jag att det som varit MultiMedia Labs styrka – dess enkla, åskådliga uppbyggnad – har blivit ännu enklare och åskådligare. Lite saknar jag dock bakgrundsbilderna. En bild säger ju mer än 1000 ord som bekant. Sen om jag fick önska fritt så skulle jag vilja ha ett författarverktyg där det går att synka bild och text till en grafisk representation av ljudet! Multi Media Lab version 3.0 finns enbart för Windows 95. Kräver minst 8 MB ledigt utrymme på hårddisk, 4 MB RAM (rekommenderat 16 MB), 486-processor (rekommenderat Pentium processor med 1 MB grafikkort och PCI-buss). Gefle Pedagogiska Centrum, fax 026 - 64 80 01, tel 026 - 64 80 00. 1 licens 900 kr, 5 för 2400 kr, därefter 240 kr/licens. Gunnar Jutelius KTH-Haninge, Multimedia Marinens väg 30, 136 40 Haninge |