Blivande lärare:
|
![]() Anledningen till att vi som studerande vid LHS ställer oss denna fråga är att vi har saknat den datorutbildning som vi anser oss behöva som lärare i dagens skola. Under hela vår utbildning har den enda obligatoriska datorutbildningen bestått av två eftermiddagar i ordbehandling. I övrigt har det varit upp till oss studenter att inhämta de nödvändiga kunskaper som behövs för att kunna hantera en dator. Det kan tyckas vara självklart att man som högskolestuderande tar detta initiativ men tyvärr gör inte alla det och därför borde en obligatorisk datorutbildning ligga i Lärarhögskolans och studenternas intresse. De lärarstuderande som nu faktiskt har grundläggande datorkunskaper saknar ändå pedagogik och metodik inom området. I dagens samhälle är det en omöjlig uppgift för läraren att ständigt hålla sig á jour med den nya tekniken men hon/han ska åtminstone kunna använda datorn på ett genomtänkt pedagogiskt sätt. Om metodiklärarna i respektive ämne på LHS skulle vara medvetna om datorns möjligheter i klassrummet, skulle datormetodik bli en naturlig del av utbildningen. Ska man bli svensklärare, ska det under hela utbildningen ingå exempel på hur man kan använda sig av datorn i svenskämnet. |
"Vi har saknat den datorutbildning som vi anser oss behöva som lärare i dagens skola..." |
När vi som nyutexaminerade lärare kommer ut på arbetsmarknaden
förväntar sig både arbetsgivare och föräldrar att vi har
denna kunskap. Om inte LHS kan ge oss den datorpedagogiska utbildningen, vem ska då
göra det? |
"På Lärarhögskolan finns många eldsjälar bland lärare och personal" |
Sedan flera år tillbaka finns det olika datorutbildningar att tillgå på LHS.
Dessa är frivilliga och ligger på kvällstid eller under den valfria termin
som ingår i utbildningen. På dessa kurser lär sig studenterna främst
att använda olika program som t ex Publisher, Hyper Studio, Claris Works, Photoshop osv.
Det som saknas i dessa kurser är metodiska tips på hur dessa program kan
användas i klassrummet. Det kan verka självklart hur man till exempel använder
ett ordbehandlingsprogram men även detta kräver en pedagogisk eftertanke.
Många lärare använder idag datorn som "renskrivningsverktyg". Först
får eleverna processkriva för hand och sen skriva ut den färdiga texten
på datorn. Varför inte göra tvärtom? Låt eleverna använda
ett ordbehandlingsprogram till processkrivningen. Därefter kan de skriva den
färdiga texten för hand för att öva handstilen. Det är sådana
här enkla metodiska tips vi saknar i de datorutbildningar som finns på LHS. Vi vet att det på Lärarhögskolan finns många eldsjälar bland lärare och personal som på olika håll kämpar för att kvalitén på den obligatoriska datorutbildningen ska höjas. Det är bara att hoppas att fler ansvariga på LHS inser vikten av att inför framtiden utexaminera en datorkompetent lärarkår och att man därför inom en snar framtid höjer kvaliten på den datorpedagogiska utbildningen. Petra Östergren & Madeléne Sjödin Petra: Bersågränd 98, 121 31 Enskededalen Madeléne: Södermannag 76 bv, 116 65 Stockholm |