Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Med ett starkt fält av fem huvudmän
Guldtrappans jury har efter avslutad nominering under en intensiv inventering valt
ut och mött fem skolhuvudmän som ligger i framkant vad gäller lärande med moderna
digitala verktyg och arbetssätt.
Det är fem mycket starka och mycket jämna finalister. Vi gratulerar därför och
vill lyfta fram samtliga finalister, var och en med sin speciella styrka. Juryn vill med
årets finalistutmärkelser synliggöra olika vägar och det breda spektrum av insatser
som krävs för en framgångsrik digitalisering i skolan.
…har juryn utsett Sundsvalls kommun till vinnare av Guldtrappan 2015, ”för ett inspirerande brett utvecklingsarbete, en stark ledningsgrupp, en likvärdig digital
omvandling, stabilt uppbyggt i samverkan med andra aktörer, såsom skolfederation,
läromedelsförlag, skoldatatek och högskola där bitvis framsteg uppnåtts särskilt
inom skriv- och läsundervisning och med den fortsatta utmaningen att vända elevresultaten.”
Framgångsfaktorer hos fem huvudmän i framkant
Fem huvudmän i framkant där ett starkt ledarskap samspelar på alla nivåer hos
huvudmannen, från politik, förvaltningsledning, engagerade projektledare, utvecklingsgrupper,
skolledare, kollegier, ämnesgrupper och till elever - och tillbaka till
politik. Där infrastrukturella förutsättningar skapats och där nu bortom tekniken,
lokala delandeprocesser och utvecklingsarbete för ett strukturerat arbete med sikte
på utvecklat lärande står i fokus.
Fem huvudmän som med energi och långsiktigt arbete etablerat en stabil och modern digital infrastruktur
och skapat tilltro till denna. Med outsourcad eller internt löst hantering, där skolans behov ställts i fokus, i samförstånd
med it-chef och annan teknisk personal. Med en brett tillgänglig informationsteknik med egna datorer
eller lärplattor, öppna trådlösa nät, digitala lärresurser och plattformar för delande.
Fem huvudmän vars pedagoger i inspirerande kreativ mångfald utvecklat nya arbetssätt och engagerat eleverna
och utmanat dem till framsteg. Huvudfrågan är på väg att bli utveckling av lärandet, bortom tillgänglighet
till digitala resurser. Med ett tillåtande klimat av delande, ser en delandekultur ut att vara på väg att etablera sig.
Imponerade, och med stolthet, konstaterar juryn att vi har fem skolhuvudmän i absolut framkant där målfoto
avgjort till Sundsvalls kommuns fördel.Övriga skolhuvudmän utsedda till finalister (med utdrag ur juryns motivering):
Falkenbergs kommun ”För ett modigt pionjärarbete, i dialog med forskning”
Botkyrka kommun ”För ett sammansvetsat ledarskap, ett pedagogiskt utvecklingsarbete från förskola till
gymnasieskola”
Sandvikens kommun ”För ett långvarigt uthålligt arbete, där skriva-sig-till-läsning utvecklats stadigt”
Sollentuna kommun ”För ett starkt synbart ledarskap i dialog med ledare och lärare, som börjat etablera en
forskande delandekultur”
Juryn för Guldtrappan 2015:
Andreas Aurelius/Vinnova, Göran Isberg/Skolchefsföreningen, Hanna Mulugeta
Börjesson/Liber, Johanna Karlén/Sveriges Kommuner och Landsting, Marcus Arwidsson/Netsmart, Mats
Ahlin/Fronter, Mats Rosenkvist/Modellen Infomentor, Matz Nilsson/Sveriges Skolledarförbund, Peter Becker/
stiftelsen DIU, Peter Karlberg/Skolverket, Stefan Bonn/Specialpedagogiska skolmyndigheten, Åsa Steholt Vernerson/
Gleerups.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.