Kommunseminarium vid Framtidens lärande den 6-7 maj 2015
"Digital i skolan":
Digital kursplan och stöd till lärare
framgångsfaktorer i Järfälla
I Järfälla, en expanderande kommun
med cirka 70 000 invånare strax utanför
Stockholm, finns mycket på plats när
det gäller digitaliseringen. Ändå ställde
man frågan: Varför händer det inte?
Varför genomsyras inte verksamheten
av digitaliseringen? Trots flera satsningar
på kompetensutveckling, väl
utbyggd infrastruktur och skickliga
pedagoger.
Sedan 2009 finns en gemensam
digital strategi för för- och grundskolor.
Den följs upp årligen och kommer
att finnas tills digitala verktyg är en
naturlig del av verksamheten.
– Det vi fokuserar på under detta
är att arbeta med det direkta stödet till
varje enskild lärare, säger Lena Elfvingsson,
biträdande skolchef.
Utgångspunkten har varit det
ansvar skolan har i ett digitaliserat
samhälle och om det går att göra en
tankevända, så att det som skolan har
sett som problem, att elever distraheras
i sitt lärande av mobiler och social
aktivitet på nätet, istället kan bidra till
lärandet.
– Nu gör vi inte mer av samma
saker utan har försökt tänka och göra
på ett nytt sätt, säger Frida Monsén,
digital utvecklare på Fjällenskolan.
Förebildligt
Chefer och förvaltningsledning måste
också vara förebildliga och utveckla
sin egen kompetens vilket inneburit
att man arbetar i digitala forum, prövar
och testar olika digitala alternativ
till traditionella arbetssätt. Exempelvis
används QR-koder för att hitta till
webbsidor, mentometeruppföljningar
och delande av diskussioner via Todaysmeet.
– Dessutom leder detta till att rektorerna
också väljer att använda verktygen
med sina lärare. Ett annat resultat
av tankevändan är den plattform
för delande, Digital i skolan, som nu
lanserats, säger Lena Elfvingsson.
Webbplats som samlingspunkt
Genom samarbete och en tydlig digital
kursplan växer nu en kommunal
resurs fram. Järfälla ställde sig frågan
om vad som behövs i den nya digitala
världen och kom fram till fyra teman:
hantera, dela, skapa och förstå. Det är
Lgr11 och Järfällas digitala kursplan
som är grunden i den nya webbplatsen
Digital i skolan.
– För att få alla med på tåget så
måste vi arbeta långsiktigt och betona
att digitaliseringen inte är valbart utan
utgår från vad eleverna behöver, säger
Lena Elfvingsson.
– Det är också viktigt att skapa tid
för utveckling av den digitala kompetensen
och den måste ske kontinuerligt
i vardagen, att varje skola ser
över sin organisation med fokus på
att skapa goda lärmiljöer, framhåller
Lena Elfvingsson.
En skoldag – ett spel?
När det gäller den pedagogiska nivån
har man gjort försöket med att prata
med eleverna om skoldagen utifrån
spelmetaforen. En skoldag är helt
enkelt som ett spel, allt för att försöka
hitta vad som hjälper och vad som
hindrar elevernas lärande.
– Vi pratar med eleverna om deras
fokus, vilka ”monster” stör dig under
dagarna, säger Frida Monsén.
– Lektionen blir ett uppdrag och
det måste vara tydligt vad vi ska genomföra
varje gång vi träffas. Det har
lett till intressanta samtal och med
ett språk som eleverna förstår. Det
multimodala textlandskapet gör att
skolan måste ge eleverna digitala lässtrategier.
– Det är till exempel viktigt att
kunna förstå och tolka bilder, att kun
na djupläsa, göra urval och sökningar
på internet, säger Frida Monsén.
Men som en elev uttryckte det:
– Ibland när nätet är segt behöver
man kunna ”gubb-googla” också.
Att ”gubb-googla” fick vi lära oss av
eleverna, är att fråga en levande människa
som kan mycket och kan svaret,
berättar Frida Monsén.
Bredare kunskapssyn
Digitaliseringen ger en bredare kunskapssyn
och utmanar också redovisningsformerna
vilket Järfälla tagit
fasta på.
Där menar man att det är läge att
skapa digitalt för att utveckla förmågor,
till exempel samarbete och
kreativitet men också för att det är
roligare – mer motiverande – eller
enklare att kommunicera.
– Är det tillåtet för en rektor att
säga till sina lärare att de inte får
examinera med hjälp av prov på en
månad, säger Frida Monsén.
I Järfälla bygger man upp en
delakultur. Och visst kan det vara
lockande att dela via bloggar, Twitter
och Facebook, det är ju så enkelt.
– Men någon måste vara ansvarig
för innehållet, vi måste vara konsekventa
med till exempel PUL och
upphovsrätt, vi måste tänka efter före
och göra rätt från början, säger Lena
Elfvingsson.
När det kommer till att förstå den
digitala värld vi lever i och där många
länder i sina läroplaner tillför programmering,
råder en stor genusskillnad,
75 procent av programmerarna
är män.
– Bara dessa siffror borde få oss
i skolan att aktivt arbeta med detta
område, för till skolan kommer alla,
säger Lena Elfvingsson.
Framtidens Lärande 2015
Video från Framtidens lärande, 6-7 maj diu.se/framlar
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.