På femton år, sedan webben och mobiltelefonin snabbt blivit allmänt tillgängliga, har ett digitalt genombrott
skett i arbets-, kultur- och privatliv. Då, för bara femton år sedan, blev det storm när en amerikan
lade ut en annons på internet. Nu vet vi alla att internet är bibliotek, varuhus och bytesmarknad,
kulturhus och tv-station, valmöte och universitet och allmän mötesplats. Allt på en gång – och mycket
mer. Vi gör saker på ett nytt sätt och tänker därför delvis annorlunda. Denna digitala vändning är nu
på väg att nå skolan i Sverige.
Att detta berör skolan är en självklarhet. Om skolan ska förbereda för vuxenliv, arbets- och samhällsliv
så måste den förstås anknyta till samhället. Nej – snarare förebåda det nya som sker eller är på
väg att ske i samhället. Vad ska vi annars ha skolan till? Skolan ska skapa en grund i det existerande
och öppna fönster mot det nya. Just här finns alla de ungdomar som i morgon kommer att omdana
samhället. Ungdomarna tar sig dit själva, men samhället ska inte bygga murar mot utvecklingen.
Konferensen Framtidens lärande – här och nu! den 19-21 maj erbjuder en mötesplats för att dela
erfarenheter kring framtidens lärande, så som det redan finns, på många ställen. Vi kommer att möta
flera av de strategier som försöker bana väg för detta. Det vill säga kommunala strategier – vi väntar
fortfarande på nationella visioner och strategier för att samordna och uppmuntra utvecklingen. Diskussionen
om strategier berör direkt politiker, skolchefer, skolledare och strateger liksom andra aktörer
på skolarenan. Vi kommer att möta dessa grupper på konferensen och seminariet, på scenen och
utanför – bland dem årets IT-politiker Hans Lindberg från Umeå och Lotta Edholm från Stockholm.
Strategier och visioner görs av förvaltningar och beslutas av nämnder, men diskussionen måste
öppnas upp för att få kraft och inspiration, för att kunna bli verklighet.
Framtidens lärande fortsätter den linje vi inledde förra året med att inbjuda ungdomarna till samtalet.
På scenen, i inspirationsmöten och i flera utställningar, liksom i mediespeglingen av konferensen
kommer ungdomar att delta. Nacka-elever som arbetat med skolvisioner, liksom elever från Globala
gymnasiet i Stockholm och Gripsholmsskolans åk F-3 kommer att finnas med.
SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, presenterar sina studier kring framgångsfaktorer för
skolor. DIU presenterar en första mindre studie kring kommunala strategier för skolutveckling med
IT. Som vi har redovisat tidigare är ledarskapet i skolan och kommunen en central fråga enligt dessa
studier. Därför är det betydelsefullt med det stora inslaget av skolledare i årets konferens – mer än en
tredjedel!
DIUs studie av strategier tyder på att dialogen med forskare är svagt utvecklad kring offensiva
framtidssatsningar. Det är en utmaning för både forskare och kommuner. Självständig, kritisk belysning
behövs – men det är ett memento till forskare att så få kommuner finner forskarpartners. Både
pedagogisk fakultet som teknisk kommer att vara representerade, av professorerna Tomas Kroksmark
och Marcelo Milrad, liksom OECDs Francesc Pedro.
Sist – men helt avgörande – är alla de lärare som experimenterar och med sin nyfikenhet och sitt
engagemang driver utvecklingen. Dem möter du i inspirationsmötena – fler än 45 möten liksom i alla
samtal.
Och ett stort tack till våra partners liksom utställare som gör detta möte möjligt.
Vi bevittnar det begynnande fulla genomslaget av den digitala vändningen även i skola.