Untitled Document

Av: Stig Roland Rask

 

Tekniken förändrar relationer mellan generationer

I det gamla bondesamhället rådde det inget tvivel om vilken generation som ägde kunskaperna. Det var utan tvekan de vuxna. Tanken att barn och unga skulle kunna bidra med några väsentligt nya kunskaper kring arbetet på gården fanns inte.

I stället handlade uppväxtåren om att tillgodogöra sig de vuxnas kunskaper. För pojkarna gällde det att lära sig vad pappa kunde om sådd, skörd och djurens skötsel. Det var stora och komplexa kunskapsområden. Att lära sig detta var ingen lek, utan handlade faktiskt om liv och död. Det var grundläggande förutsättningar för att kunna ta över gården och skapa sig sin egen överlevnad. För flickorna var det samma allvar. Av sina mödrar skulle de lära sig en mängd olika sysslor som låg på kvinnornas lott, alltifrån att kärna smör, ysta ost och karda ull, till en mängd andra saker som var nödvändiga att behärska för att kunna gifta sig med grabben i granngården och tillsammans skaffa en utkomst.

Det gamla bondesamhället var i mycket långsam rörelse. Generationernas upplevelse av verkligheten var i det närmaste identisk. Det fanns inga avgörande skillnader i olika åldrars upplevelse av tillvaron.

I dag ser situationen dramatiskt annorlunda ut. Förändringstempot i samhällsutvecklingen är i ständig acceleration. Det innebär att några decenniers skillnad i ålder gör att vi växer upp i olika världar och att vår upplevelse av verkligheten skiljer sig åt. Tydligast tar detta sig uttryck i våra relationer till den nya tekniken. Kompetenser som vuxenvärlden med möda tillägnar sig är självklarheter för de unga. Teknik som äldre lär sig att hjälpligt bemästra använder våra unga till att göra nya saker, att utveckla nya umgängesformer och att skapa nya sociala kommunikationsmönster.

I många hem ser vi i dag exempel på något som tidigare varit helt otänkbart i människans långa utvecklingshistoria; Vuxna vänder sig till barnen och ber om hjälp för att få datorn att öka farten eller att få programvaror installerade, dvs få tillvaron att fungera. Det finns en befogad förväntan att de unga ska ha högre kompetens än sina föräldrar när det gäller att hantera den nya teknikens många komplikationer och irrvägar.

Visserligen har unga i några decennier utvecklat egna idéer kring musik, mode och andra kulturella uttryck, men det som skiljer vår tid från detta är att idag så äger unga kunskaper inom områden som är mycket mer centrala och väsentliga – områden som vi tror och vet kommer att vara avgörande när framtidens samhälle skapas. Detta är något helt nytt och sätter i vissa avseenden frågetecken kring gamla givna relationsmönster. Vuxenvärldens vana att hävda sin auktoritet med hänvisning till ett kunskapsövertag kopplat till ålder är inte längre självklart.

I skolans värld innebär detta att de vuxna på ett mer medvetet sätt än tidigare måste lära sig förstå den generation de har att möta. Annars riskerar man att prata förbi varandra. Kan man inte mötas kan heller inget gott lärande växa fram.

Att känna till ungas nätkulturer, kommunikationsmönster, on-line-beteenden och de handlingsmönster, attityder och ageranden som växer fram ur detta är en ny och viktig lärarkompetens som alla medvetna pedagoger aktivt behöver tillägna sig.

Det är kanske till och med den allra viktigaste delen av en lärares digitala kompetens!

 

Stig Roland Rask



Datorn i Utbildningen nr 4 2010. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




Nominera huvudman före 14 juni 2023








[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 10]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 100601