Tänk att som 7-åring få slippa fokusera
på finmotorik – att hålla i pennan
och forma skrivtecken – och istället få
möjlighet att skriva snyggt på dator.
Det ger barn en fantastisk möjlighet
att lära sig läsa och skriva utifrån egna
texter och med färre hinder ägna sig åt
sin språkutveckling.
Det är snart tio år sedan Arne Trageton
presenterade sin forskning kring
de positiva effekterna av att låta eleverna
börja lära sig skriva på datorn
och vänta med bokstavsträning och
skrivande för hand.
På många håll har erfarna lärare
börjat arbeta på detta sätt, med mycket
goda erfarenheter. Med utgångspunkt
i Arne Tragetons tidiga resultat
har man vidareutvecklat arbetssättet
och varierat det självständigt efter
egna erfarenheter. Erfarenheten har
nu hunnit samlas under flera år. En
rörelse har vuxit fram med starkt engagemang
i alla landsändar.
I december arrangerade DIU ett
välbesökt seminarium på UR. Där
väcktes förslag om att skapa ett fastare
nätverk för denna växande rörelse och
DIU tog på sig att organisera detta.
I samband med Framtidens lärande
äger ett antal inspirationsmöten rum
där erfarenheter från arbetssättet
diskuteras och samtidigt går startskottet
för DIUs nätverk kring att skriva
och läsa med datorn som pedagogiskt
verktyg