Untitled DocumentAv: Stig Roland Rask, KK-stiftelsen, programansvarig för satsningen Unga nätkulturer
E-post: Stig.Rask@kks.se
En framtidsrapport från förra millenniet
Om ni hade mött mig
för tio år sedan hade ni
upptäckt att jag ständigt gick
omkring med ett engelskt
lexikon i bakfickan. Och om
ni till äventyrs hunnit ifatt mig
på min joggingrunda hade ni
kunnat höra hur jag mumlade
engelska fraser för mig själv
under springandet. Om ni nyfiket
lyssnat hade ni upptäckt
att de handlade om värdet av
IT i skolan. Då och då stannade
jag upp plockade fram
mitt lexikon och adderade
ännu ett engelskt ord till min begreppssamling.
Skälet till detta till synes märkliga
agerande var att jag var en av dem
som valts ut att presentera den svenska
satsningen på IT i skolan på det internationella
symposiet ’IT at Lisbon’
som KK-stiftelsen arrangerade i samarbete
med Utbildningsdepartementet
och Skolverket. Symposiet hölls
i juli 1998, platsen var den svenska
paviljongen på världsutställningen i
Lissabon, och drygt 150 skolpolitiker,
utbildningsbyråkrater, forskare och
pedagoger från hela världen deltog.
Syftet var att profilera svensk skola
genom att berätta om dess satsning
på IT som ett redskap för pedagogisk
förnyelse.
Det var på denna scen och inför
denna celebra samling som jag skulle
intervjuas om IT i skolan i allmänhet
och mitt projekt ’Etik och internet’ i
synnerhet. Det var därför jag ägnade
våren åt att träna in svar på alla tänkbara
och otänkbara frågor för att vara
väl förberedd. In English, dessutom!
Det sex dagar långa seminariet
var mycket ambitiöst och välplanerat.
Från scenen höll internationellt
erkända pedagoger föredrag och ett
tiotal skolprojekt som finansierats av
KK-stiftelsen berättade om sina erfarenheter.
Där fanns till exempel Färila
skola där alla elever hade egen bärbar
dator. Under rubriken
’From worst to first’ berättade
man att med hjälp av
IT hade skolan nu de bästa
studieresultaten i regionen,
från att tidigare ha varit
sämst. På seminariet fanns
också svenska namn som
statssekreterare Lil Ljunggren-
Lönnberg som talade
om ’IT och det svenska skolsystemet’,
Skolverkets generaldirektör
Ulf P Lundgren
som diskuterade ’IT som
pedagogiskt redskap’ och
via satellitlänk från Stockholm talade
den dåvarande skolministern Ylva
Johansson kring temat ’Våra skolor på
tröskeln till ett nytt millennium’.
Att tänka tillbaka på dessa dagar i
Lissabon känns både fantastiskt och
märkligt. Här stod en samling ledande
personer inom utbildningssektorn
från Europa, USA och Australien med
gapande munnar i unison förundran
inför detta ’svenska under’. Det var
Sverige som ledde den internationella
utvecklingen. Optimismen var enorm.
Möjligheterna hade inga gränser.
Tio år har gått sedan dess. Att
i dag berätta om symposiet känns
märkligt nog som att rapportera från
framtiden. Vad har egentligen hänt
sen 1998? Eller rättare sagt; vad är det
som inte hänt? Eller ännu skarpare
formulerat: Har vi gått framåt över
huvud taget?
Utvecklingen har kommit för att
stanna
Mycket vatten har runnit under broarna
och många megabyte har passerat
genom sladdarna sedan 1998.
Vi har sett bubblor blåsas upp och
vi har sett dem spricka. Somliga har
handlat om börskurser. Andra om
hur IT skulle revolutionera utbildningssystemet
på några terminer. Vi
har också sett utvärderingar som
har problematiserat och ifrågasatt
nyttan med den nya tekniken och
desillusionerade har vi förstått
att inte ens Färilaskolan längre är
’bäst i test’.
När jag blickar tillbaka och
funderar på utvecklingen i relation
till visionerna är det många tankar
som passerar revy. Först och främst
vill jag betona att jag inte rodnar det
allra minsta inför minnena. Jag är
stolt över vad vi gjorde och sa i Lissabon
för tio år sedan. Visst fanns det
en del naivitet, men den berör snarare
tidsperspektiven på förändringen än
själva sakfrågan. Tre reflektioner gör
sig påminda. Det finns säkert fler.
Den första handlar om retoriken.
Inte minst på den politiska nivån.
På 1990-talet handlade den om att
möta det kommande millenniets
behov. I dag handlar den mer om vad
vi glömde plocka med oss från det
millennium vi lämnat. Framtidsvisionerna
lyser med sin frånvaro. Retro är
modeordet i skoldebatten. Eftertänksamhetens
kranka blekhet gäller.
Den andra är att vi sett hur det
enkla svaret på frågan om relationen
mellan IT och lärande fortsatt att
gäcka oss. Den exakta manualen för
hur IT ska användas i skolan är ännu
inte skriven. Det finns mängder av exempel
på goda enskildheter, men helhetsgreppen
är ännu inte så många.
Och den förväntade produktionen av
digitala lärresurser har vi ännu inte
sett så mycket av. Åtminstone inte av
lönsamma produkter.
Det tredje (och kanske allra mest
intressanta) är att förändringstrycket
har fått en helt annan riktning. Då
var det i många fall skolan som hade
initiativet. Den var drivande och
idérik. Många ungdomar hade inte
uppkopplade datorer hemma och det
räckte med att få sitta framför skolans
datorskärm för att deras ögon skulle
tindra av hänförelse. Så är inte fallet
längre.
I sina hemmiljöer har våra
barn och ungdomar utvecklat ett
IT-användande som är mycket
avancerat. Det är en självklar del
av deras liv och vardag. Användandet
är så brett och mångfacetterat
och innehåller så många ITaktiviteter,
on-line-beteenden och
nätageranden att det sammantaget
bäst låter sig beskrivas som en
hel kultur eller snarare kulturer,
eftersom det tar sig många uttryck
och visar sig i olika skepnader.
Kring dessa kulturer står vuxenvärlden
ofta både handfallen och
frågande: Vad sysslar ungdomarna
med, vad står deras agerande för, vilka
drivkrafter finns och så vidare.
För att få svar är man i många fall
hänvisad till mediernas rapportering
som tenderar att ensidigt fokusera på
olika problemområden. Risken är att
deras svarta rubriker skymmer sikten
för den positiva potential som finns i
dessa unga kulturer. Detta är alarmerande
eftersom det finns goda skäl
att anta att det i dessa kulturer finns
beståndsdelar som inom ett antal år
kan vara centrala ingredienser när
näringsliv utvecklas, organisationer
organiseras och lärande iscensätts.
Ny forskningssatsning på gång
KK-stiftelsen ser ett stort behov av
kunskapsuppbyggnad inom detta
område och därför har man nyligen
beslutat att inbjuda forskare att
tillsammans med företag, myndigheter,
organisationer och offentlig
sektor utveckla kunskapen om det
lärande, tänkande och agerande som
uttrycks i våra barn och ungdomars
IT-vanor och on-line-beteenden dvs
i det som vi sammanfattar som unga
nätkulturer. Denna satsning som
initialt handlar om 15 miljoner
känns inspirerande och nödvändig.
Inte minst därför att från dessa unga
nätkulturer som till viss del även
en ny generation föräldrar är en del
av kommer ett rop på förändring
av gamla strukturer och utbildningssystem.
Det ropet kommer att tillta i
styrka de närmaste åren.
För tio år sedan var retoriken högljudd.
I dag är den försyntare, men
utvecklingen rullar på till synes helt
oberoende av vad vi säger och tycker.
Relationen mellan IT och lärande blir
allt mer uppenbar. Sakta men säkert
får visionärerna rätt.
För tio år sedan visste vi svaren på
hur IT skulle användas i skolan. I dag
funderar vi mer ödmjukt kring frågan
’hur’. Det är alldeles utmärkt. Och vi
är i gott sällskap. Samma funderande
kring hur läroboken ska se ut och användas
har ju pågått i femhundra år.
För tio år sedan stod vuxenvärlden
i Lissabon och basunerade ut budskapet
om skolans nära förestående förändring.
I dag är det andra tongångar
från det hållet. Kraven på förändring
kommer i stället från våra ungdomar
och deras kommunikationsmönster
och digitala kulturer.
Möjligen hittar vi också svaren på
frågan ’hur’ i samma miljöer?
Förhoppningsvis ger KK-stiftelsens
satsning ett och annat svar på
den frågan!
läs mer
Mer om ’IT at Lisbon’ kan du läsa
här:
Och mer om Färilaskolan av samma
författare hittar du
här: