NKUL 2006:
Norsk konferens om utbildning och lärande
Styrelsen
för FDiU fick en inbjudan från sin norska motsvarighet, NPeD (Norsk
Pedagogisk Dataforening, att skicka en deltagare till NKUL 2006 i Trondheim.
NKUL är en konferens som arrangeras av NTNU, (Norges teknisk-naturvitenskaplige
universitet) och påminner om de konferenser med regional förankring
som FDiU tidigare haft under ett antal år. Som representant för FDiU
reste Bo Helmersson till Trondheim i maj, och här följer en rapport
från konferensen.
Årets NKUL (http://www.nkul.ntnu.no/index.html)
samlade 978 deltagare och det var inte helt lätt att välja bland alla
intressanta inslag. Bland samarbetspartnerna
fanns både statliga och kommersiella aktörer. Dessutom fanns utställningar
där det var ett markant inslag av publiceringsverktyg.
Dr Mitra satte ut en dator i avlägsna byar på
indiska landsbygden och studerade hur barn tog till sig och delade med sig av
kunskaper utan någon som helst hjälp.
Man kan notera att inlämningsuppgifter med grafer och
matematisk text enklast skrivs för hand av eleverna, skannas och mailas
till läraren för rättning och kommentarer.
Eftersom våra svenska elever inte ska ha några
större problem att läsa norska kan dessa resurser rekommenderas (med
lite ämnesintegration på köpet).
Från Viten kan nämnas ett interaktivt program
om genteknik (översatt till svenska!). En demo är tillgänglig
på http://viten.no/demo.
Så här presenteras programmet på norska:
Genteknologi et digitalt undervisningsprogram på viten.no
Genteknologi er undervisnignsporgram som er tilpasset elever på
ungdomstrinnet og gymnaset.Ved hjelp av interaktive animasjoner, simuleringer,
varierte oppgaver og tradisjonelle nettsider får elevene en innføring
i temaet genetikk og anvendelser av genteknologi. Programmet inneholder kjente
tema fra media og samfunnsdebatten, som for eksempel bruk av DNA-profil i
kriminaletterforskning og genmodifiserte tomater.
För att komma åt programmen på Viten måste
man registrera sig (OK även för icke-norrmän).
Mobil teknologi i skolen
NKI (http://www.nki.no/index.xsql)
berättade bl a att alla deras nätbaserade kurser nu även går
att köra på handdatorer.
Telenor (http://www.telenor.no/)
redogjorde för undersökningar som visar att bland norska 10-11-åringar
har 80% mobiltelefon och bland 13-14-åringar är det nära 100%.
Fokus brukar ligga på att mobiltelefonerna
inte ska störa undervisningen, men man kan kanske fundera på hur
ska denna potential i stället ska kunna utnyttjas i skolan?
Hur många digitalkameror finns det tillgängliga
i en klass? Digitalvideokameror?
Ljudinspelare? I stort sett lika många som antalet mobiltelefoner, och
att använda dessa funktioner i undervisningen
kostar inget. Intressant att höra från en mobiloperatör. Sedan
togs naturligtvis också upp idéer som genererar
inkomster för telebolagen, t ex fotobloggar.Ovanlig takbelysning i auditorium
R2
Samarbete
NPeD medverkar i tidningen Skolemagasinet (http://www.skolemagasinet.no).
Tyvärr finns inget material på webben för icke-prenumeranter.
Tidningen Datorn i Utbildningen har de senaste numren haft
en del artiklar där norska förhållanden berörts, bland
annat har det skrivits om den norska IT-satsningen i skolorna, om den norska
Linux-distributionen och utvärderingen av denna, om IT-satsningarna i Oslo
skolor liksom om skriv- och läsinlärningen med Arne Tragetons ansats.
Om man jämför med innehållet FDiUs SVIT-konferenser
ser man att vi har väldigt många liknande idéer, och det kanske
inte är så konstigt eftersom
vi är grannländer med många likheter. Goda idéer ska
inte behöva begränsas av nationsgränser. Det finns många
nätresurser för norska skolor som direkt kan utnyttjas i svenska förhållanden.
Omvändningen gäller säkerligen även för våra
norska vänner. Använd nätet!
NPeD:s styrelse består av Harald Jørgensen,
ordf., Grete Klottrup Larsen, Helen L. Bargel, Sindre Røsvik, Magni Romfo,
Ole Christian Wold HaavikNPeD:s styrelse i ett soligt Trondheim.
Bo Helmersson,
styrelseledamot i FDiU och
lärare på Peder Skrivares skola i Varberg.