För tjugo år sedan stod Berlinmuren kvar
som skiljelinje mellan öst och väst. Sverige var inte med i
EU och bröderna Herrey i sina gyllene skor vann Eurovisionsschlagern
i Luxemburg med Diggi-loo diggi-ley.
För tjugo år sedan letade vi reda på
en telefonkiosk om vi nödvändigtvis var tvungna att ringa från
semesterstranden. När vi ringde till någon som inte svarade
fick vi ringa igen. Vi skrev handskrivna brev och vykort, fotograferade
med film i kameran film som skulle framkallas för dyra pengar.
För tjugo år sedan dök de första
datorerna upp i skolan och föreningen Datorn i Utbildningen bildades.
I år är det jubileum, seminarium och fest. Tid för bakåtblickar
och framåtblickar. I det här numret bjuder vi på några
bilder från mitten av åttiotalet.
Och missa inte seminariet och festen den 17 september.
Då tittar vi också in i framtidskikaren.
Glimtar
från föreningens barndom
Det finns så många andra som redan beskrivit
hela eller delar av Datalärarföreningens tillblivelse, så det
vore överflödigt och pompöst av mig att göra det annat än
ur mitt eget perspektiv.
Jag är i alla fall en av dem som hade förmånen
att vara med
på mötet under konferensen på Folkets Hus 1984 när det
första
beslutet togs och en interimsstyrelse tillsattes, liksom jag var
med i den utvalda skara som utgjorde Datalärarföreningens
första konstituerade styrelse från och med 1985.
Därför både vill och måste jag i samma
andetag nämna Yngve
Lindberg utan vars initiativ Datalärarföreningen troligen inte
startats och inte heller nått det genomslag den ganska snart
fick. Redan i första medlemsbladet kunde vi stolt redovisa 262
medlemmar från Malmö till Malmberget (ja, vi hade faktiskt
en medlem från Danmark också!)
Vi var också tidigt framme med att vilja förändra
datoranvändningen
och dataläran från att vara en programmeringskurs
för mattenördar till en verksamhet med helhetsperspektiv som
skulle genomsyra och helst binda samman många av skolans
ämnen med andra ord satte vi tidigt strålkastarljuset på
just
de problem och möjligheter som senare forskning framhävt med
första vågen av datoranvändning i skolan.
Och detta i en tid där det fortfarande var mycket vanligt
att
man byggde sin dator själv och till och med skolöverstyrelsen,
SÖ, skrev en kravspecifikation för skoldatorer som uteslöt gra-
fiska användargränssnitt.
Man måste också komma ihåg att de första
datalärarna
eller datorresurspersoner som det så vackert hette
var ganska ensamma, så datalärarföreningen arbetade
både för idéstöd och teknikstöd till datalärarna
i Sverige.
Den offentliga historien finns som sagt flera gånger
nedskriven
och därför vill jag i stället ge lite glimtar från de första
åren
som kanske kan komplettera det så många av er som varit med
redan vet.
Jag tänker till exempel på hur vi stod i Yngves
tjänstemodul
(eller möjligen kring avdelningens kaffebord) uppe på Garnisonen
(dvs SÖ) och bladade i bruna SÖ-kuvert med ugglan på
(utan gratis porto hade vi inte kunnat nå så många).
I föreningen var vi från allra första början
inne på vikten av
idéutbyte mellan lärare och satsade därför det mesta av
vår energi
på konferenser och system för meddelandeförmedling, ibland
kanske mer med hjärtat än med organisatorisk talang. Jag tänker
på en liten talande passus i föreningens första verksamhetsberättelse
som handlar om en endagskonferens på Blackebergs
gymnasium: Programmet var i huvudsak bra [ ] Bristerna
rörde främst organisationen
En annan kär glimt är det absolut första exemplaret
av Datalärarföreningens medlemsblad med sitt ganska tidstypiska
omslag: en IBM PC med en 5,25-tums diskettstation och en ruta med flödesschemat
Edit Compile Link. I samma nummer hittar man för övrigt
små rara vitsar om BASICinstruktionen REMBRANDT och han(?) som råkat
läsa in en datasyra i stället för en databas. Eller varför
inte det rykande färska reportaget från en datormässa i Sollentuna
där man bjöd ut 8 datorer med 256 kB arbetsminne för 60 000 kr
(då var inte programvaran inräknad) och en Amiga för 20 000
kr.
Men det gick framåt. Lobbyingen gav verkan. Ett år
senare (1986) kunde vi ståta med 400 medlemmar och en redogörelse
för hur tre kommuner tänkt sig sina fortbildningsplaner för lärare
när det gällde datorer i undervisningen. Då hoppades vi att
dessa satsningar skulle kunna fungera som riktlinjer för andra kommuner
i landet. Det är också en typisk tidsbild: förhoppningen om
snabb förändring. I verkligheten gick det något långsammare
och krävde såväl DOS som KK och ITiS. Är vi framme än?
Tja
Sist en personlig minnesglimt från konferensen 1986
i Brännkyrka
gymnasium. Som (ganska ung) ordförande i Datalärarföreningen
skulle jag hälsa deltagarna välkomna. Jag var ganska
torr i munnen när jag bland de församlade upptäckte såväl
min
fysiklärare från gymnasiet i Landskrona, en av min mors bästa
vänner från Uppsala, departementsrådet från Utbildningsdepartementet
och ett par pressfotografer. Men kul var det! Och
jag vill inte ha det ogjort!
Lennart Östman,
ordförande i Datalärarföreningen 1985 1987
Kommer barnet att kastas ut med badvattnet?
Jag är projektledare för
SkolDala projektet som är ett av KK-stiftelsens skolprojekt. Jag har arbetat
med IT-pedagogiska projekt sedan 1985 och därmed också, mer eller
mindre noga, följt debatten och IT-projekt inom utbildningsområdet.
Utifrån denna horisont så skulle jag vilja peka på nio
punkter inom den nuvarande projektverksamheten som det finns, enligt min mening,
all anledning att reflektera över.
Alltför många sk pedagogiska IT-proiekt är
idag inget annat än rena teknikprojekt där det handlar om att köpa
och installera utrustning utan
en genomtänkt strategi om hur den ska användas. Den pedagogiska
målsättningen saknas eller är formulerad på en så
övergripande nivå att det
är omöjligt att genomföra den i praktiken.
Många projekt har idag inte budgeterat eller planerat
för att den inköpta utrustningen ska bytas ut om 2-3 år? Tänk
efter hur skulle det vara
att idag driva projekten med datorer med 386-processorer.
Det är sällsynt att man har formulerat en plan
över hur projektet ska kunna övergå i reguljär verksamhet
när projektmedlen är slut.
Den pedagogiska styrningen av projekten är för
svag. IT-ansvariga tekniker och IT-avdelningar har i många fall alltför
stor makt och fungerar
inte som den stödfunktion som de bör vara.
Många projekt satsar idag stora resurser på
att bygga upp olika typer av Internetlösningar utan att ha funderat över
skillnaden mellan begreppen
Information och Kommunikation.
Projektbeskrivningar ar många gånger skrivna
av personer som inte själva ska driva projekten och innehåller
ofta mycket snömos och lite substans.
Projektledarna saknar många gånger erfarenhet
och kunskap om vad det innebär att driva ett projekt och skillnaden mellan
projekt och reguljär
verksamhet. Det behövs mycket fortbildning i projektledarskap.
Kunskapen om hur man dokumenterar och utvärderar
en verksamhet är allt för ofta bristfällig.
Under rubriken fortbildning eller datorpedagogisk fortbildning
hittar man ofta fortbildning i hur man använder olika programvaror men
hur
man metodiskt och pedagogiskt arbetar med IT lyser ofta med sin frånvaro.
Om vi inte ser upp så är risken uppenbar att dagens
projekt blir ett i raden av misslyckade verksamheter trots goda föresatser.
Då slår den pedagogiska
pendeln över till sin motsats och vi riskerar att slänga ut barnet
med badvattnet.
Tommy Isaksson,
projektledare för bland annat ett av KK-stiftelsen skolprojekt. Och nej,
det är inget nytt projekt och inte heller en ny text. Texten ovan är
skriven som ett debattinlägg i mitten av 1990-talet, ungefär för
tio år sedan.
Resa
genom datahistorien
Många har väl liksom jag varit med på en
resa genom datahistorien, lite
Fortran med hålremsor på 60-talet, programmerbara räknedosor
på
70-talet och basic-kurser på ABC-80 samt Apple II och sedermera
på ABC-800 och inte minst labdatorn Esselt-100. På 80-talet hade
vi comalkurser på COMPIS i CPM-miljö. Jag minns att ett nätverk
i Compis-miljö med en gemensam hårddisk på 10Mb. Ett
genombrott skedde på 90-talet med 286-or, 386-or och 486-or
i rask följd.
Det var i början av denna tid som vi i väst tog
över ledarskapet i
Datalärarföreningen. Jag var ordförande och vår stora uppgift
var
Datalärarkonferensen på Hvitfeldstka gymnasiet i Göteborg.
Det stora genombrottet med datorn i undervisningen skedde efter
ITIS. Datatätheten ökade i skolorna och inte minst datamognaden
bland lärarna.
De sista åren har utvecklingen accelererat och numera
har jag tillsammans
med alla rektorer fullt sjå med att förklara varför vi inte
kan byta upp oss till större hårddiskar och snabbare datorer i alla
datasalar var tredje månad.
Sammanfattningsvis på 25 år har vi på vår skola gått
från 8 st
ABC-80 i datasal till 600 datorer i gemensamt nätverk och
uppkopplade på internet.
Bertil Hulthén,
rektor Marks gymnasieskola
Från lärare till datorförsäljare
Varför gick jag in i
detta? Ja, den frågan har
jag ställt mig många gånger
efter det jag slutat. Det har
varit en resa kantad av entreprenörskap
och hårt arbete
att på obanad mark få vara
med att förändra den svenska
skolan, att få datorisera
skolan. Resan startade redan
i december 1978 då jag som
lärare i matematik och fysik
i Kolsva fick möjligheten att
delta i en studiedag i Arboga.
Där fanns Åke Westh, lärare
på gymnasieskolan. Du minns
väl Styr- och mätboken? Han
demonstrerade ett av de första
exemplaren av ABC80, i
vitt och med en Luxor radio/
bandspelare. Då väcktes mitt
teknikintresse för datorer.
Jag köpte min ABC80 i
januari 1979. Men vad skulle
man använda den till förutom
att spela ett spel med ganska
enkel grafik?
Underverket
Under sena kvällar när familjen lagt sig öppnade det låsta
skåp där detta tekniska underverk var inlåst. Familjen hade
ingen aning om vad jag köpt. Med volymen på lägsta nivå
lyssnade jag till den ljuvliga musiken via radions högtalare till ljudet
av när bits och byts lagrades på kassettminnet.
Jag minns att jag var helt
fascinerad av att kunna skriva
de första raderna i Bacic och
se resultatet av detta på den
vita ABC-80 monitorn. Under
tiden som jag utforskade
datorns möjligheter gjorde
jag anteckningar om vad jag
lärt mig. Dessa anteckningar
blev till ett manus som jag
skickade in till Liber. Som
stöd, när det gällde framförallt
programmeringsavsnittet,
hade jag Mats Hedman från
Eskilstuna. Mats hade jag
träffat på en kurs i BASIC
programmering, där han var
lärare. Boken fick titeln,
Bordsdatorn uppbyggnad
och programmering.
Sälja datorer till skolan
I september 1980 kontaktades jag av dåvarande chefen för Liber, Nils
Zetterberg, som undrade om jag var intresserad av att komma till Stockholm för
ett sammanträffande. Jag trodde det handlade om boken Bordsdatorn. Nils
gav mig i ett tidigt skede av vårt samtal en konkret fråga om jag
var intresserad av att börja på Liber och där ansvara för
uppbyggnaden av en avdelning som skulle marknadsföra Luxors datorer till
skolmarknaden. I uppdraget ingick även att knyta kontakter med programutvecklare
och till en viss del även med författare.
Hur gör jag nu, var den
första fråga jag ställde mig.
Hur marknadsför man datorer
till skolan? Jag ringde runt
till skolor och bokade in
besök. Jag gjorde utskick
till skolor och erbjöd mig att
delta i studiedagar. Jag lärde
mig lite mer om BASIC programmering,
programvaror
var det ju dåligt med. I mitt
studiedagskoncept ingick i
stort sett programmeringsövningar.
Esselte hade ett
seliknande
koncept. Det
var bl a Bengt Nilsson
och Staffan Wiktorin
som visade datorer och
undervisade i programmering.
Vi var arga konkurrenter i
början. Sedan övergick det i
samarbete som bl a annat
ledde till att Liber och
Esselte engagerades till
samma studiedag. Vi ställde
upp ABC80 i halva lokalen
och Esseltes datorer, som
jag tror var Apple (rätta mig
om jag har fel), i den andra
halvan. Staffan och jag höll
samtidigt Basicundervisning
för hela gruppen.
Åren gick och antal körda
mil uppgick till närmare 10
000 per år. Allt fler skolor
ville få hjälp med studiedagar
och inköpsråd. Luxor lanserade
ABC800 våren 1982 och jag
fick ytterligare ett starkt argument
att motivera skolorna att
välja en dator från Luxor.
Program till skolan
Programutbudet började växa, inte bara Pdatas program, ABC ORD, ORD
800 med flera. Nu började även lärare att utveckla olika typer
av applikationsprogram, som gavs ut av Liber. Bland dessa var Örjan Broman
i Gävle och Åke Hägg i Ljungby.
Jag knöt många kontakter
med Stockholms gymnasieskolor.
Den skola som var
närmast Liber var Blackebergs
gymnasium, där Sten-Axel
Juhlin och hans elever fick
fungera som försökspersoner
när det gällde teknik och
program.
Hösten 1987 märkte
jag en avmattning på
skolmarknaden, jag ville
återvända till skolan och
sökte en studierektorstjänst vid
Komvux på Gotland. Jag fick
tjänsten och började där den
18 januari 1988.
Jag finns kvar på Gotland
nu som rektor för Komvux. I
det nuvarande arbetet håller
jag kvar vid datorerna men nu
i form att utveckla distanskurser
som ligger på vår hemsida:
www.komvuxnet.gotland.se.