2
html |
|
Goda ögonblick
Peter Becker skriver i sin ledare om motiven till att vi lyfter fram arbete
med medier och IT i Datorn i utbildningen.
|
4
|
|
Knop och knep
med Sverker
Sverker är en äkta skeppsråtta, han kan allt om knopar och
sjöliv och han svarar gärna på elevernas frågor. Till
skillnad från andra skeppsråttor bor Sverker på webben,
hos Statens maritima muséer. |
5 |
|
Du är bjuden
på: Seminarium och tjugoårskalas
Föreningen Datorn i Utbildningen firar 20 år och inbjuder till
seminarium och födelsedagskalas i Stockholm den 17 september. |
6
html |
|
Piteå i fokus: Medier och IT
i skolan
Datorn i Utbildningen har besökt Piteå, en kommun som satsat
på att ge pedagogerna kontinuerligt stöd och handledning när
de börjar använda medier och IT i undervisningen.
|
12
|
|
Att forska i den egna praktiken
Henny Lindgren, mellanstadielärare och IT/mediepedagog i Piteå
är en av de pedagoger i Piteå som handledning från högskolan
i Luleå reflekterat över sin egen praktik.
|
14
html |
|
20
år med IT i utbildningen
På 25 år har vi på vår skola gått från
8 st ABC-80 i datasal till 600 datorer i gemensamt nätverk
och uppkopplade på Internet, skriver Bertil Hulthén, rektor
på Marks gymnasieskola, en av dem som delar med sig av sina minnen
av föreningen Datorn i Utbildningen och datorernas intåg i
skolan i detta nummer.
|
19
|
|
Resa i mediernas värld
Vem bestämmer mediernas innehåll? Hur gör man radioprogram? Nils Fagerberg recenserar Utbildningsradions nya bok Medieresor. |
20 |
|
Matematikscreening - till vilken nytta?
Skolan är idag mål och resultatstyrd. Det betyder att resultat måste mätas och bedömas, annars vet vi inte om målen är uppnådda. Toura Hägnesten om matematikscreening som bedömningsverktyg. |
22
|
|
Virus och maskar
attackerar datorn
Öppna inte e-postmeddelanden som du inte vet vad det är och klicka
inte på okända bifogade filer i e-posten innan du är säker
på att de är OK. Mats Östling ger tips och råd kring
säkerhet på den egna datorn och reder ut begreppen bland maskar,
trojaner och virus. |
26 |
|
Spelet om IT i svensk skola
Det går mycket energi till att bara prata förbi varandra.
När IT blir en del av den reguljära verksamheten i skolan måste
vi reda upp kulturkonflikterna, säger Anders Pettersson, föreståndare
för VLM-institutet som i sin nyutkomna bok beskriver de olika aktörerna
i spelet om IT i skolan. |
28
html |
|
Cyberdissidenter
och svensk skola:
Öppen skola med digital teknik
Hur används digital teknik för att de-mokratisera skolan? Finns
det behov för detta? I stort kan den svenska skolan sägas vara
demokratisk och fungera väl men det finns tyvärr fläckar
på kartan, skriver Bosse Andersson. |
30
|
|
Det onda, det goda
och etiken
Allt för länge har vi väl i skolan ställt en mängd
konstruerade, konstgjorda frågor som vi lärare själva vet
svaret på. Mer plats för friska frågor, skriver
Nils Fagerberg i sin artikel som ger idéer och tips kring att arbeta
med etik och källkritik i skolan. |
32
|
|
Hjärnan är för
långsam för att vi skulle
kunna bli särskilt skickliga på pilkastning
Hur skulle det vara att ha en apa på axeln medan man skriver en bok?
Och samtidigt fundera på hur det mänskliga tänkandet utvecklades
och varför vi fick vårt medvetande? Det undrar Ola Svärd
som har läst Peter Gärdenfors. |