Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 4-04

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

Goda ögonblick
Peter Becker skriver i sin ledare om motiven till att vi lyfter fram arbete med medier och IT i Datorn i utbildningen.

4
  Knop och knep med Sverker
Sverker är en äkta skeppsråtta, han kan allt om knopar och sjöliv och han svarar gärna på elevernas frågor. Till skillnad från andra skeppsråttor bor Sverker på webben, hos Statens maritima muséer.
5   Du är bjuden på: Seminarium och tjugoårskalas
Föreningen Datorn i Utbildningen firar 20 år och inbjuder till seminarium och födelsedagskalas i Stockholm den 17 september.
6
html
 

Piteå i fokus: Medier och IT i skolan
Datorn i Utbildningen har besökt Piteå, en kommun som satsat på att ge pedagogerna kontinuerligt stöd och handledning när de börjar använda medier och IT i undervisningen.

12
 

Att forska i den egna praktiken
Henny Lindgren, mellanstadielärare och IT/mediepedagog i Piteå är en av de pedagoger i Piteå som handledning från högskolan i Luleå reflekterat över sin egen praktik.

14
html
 

20 år – med IT i utbildningen
På 25 år har vi på vår skola gått från 8 st ABC-80 i ”datasal” till 600 datorer i gemensamt nätverk och uppkopplade på Internet, skriver Bertil Hulthén, rektor på Marks gymnasieskola, en av dem som delar med sig av sina minnen av föreningen Datorn i Utbildningen och datorernas intåg i skolan i detta nummer.

19
  Resa i mediernas värld
Vem bestämmer mediernas innehåll? Hur gör man radioprogram? Nils Fagerberg recenserar Utbildningsradions nya bok Medieresor.
20   Matematikscreening - till vilken nytta?
Skolan är idag mål och resultatstyrd. Det betyder att resultat måste mätas och bedömas, annars vet vi inte om målen är uppnådda. Toura Hägnesten om matematikscreening som bedömningsverktyg.
22
  Virus och maskar attackerar datorn
Öppna inte e-postmeddelanden som du inte vet vad det är och klicka inte på okända bifogade filer i e-posten innan du är säker på att de är OK. Mats Östling ger tips och råd kring säkerhet på den egna datorn och reder ut begreppen bland maskar, trojaner och virus.
26 Spelet om IT i svensk skola
– Det går mycket energi till att bara prata förbi varandra. När IT blir en del av den reguljära verksamheten i skolan måste vi reda upp kulturkonflikterna, säger Anders Pettersson, föreståndare för VLM-institutet som i sin nyutkomna bok beskriver de olika aktörerna i spelet om IT i skolan.
28 html Cyberdissidenter och svensk skola:
Öppen skola med digital teknik

Hur används digital teknik för att de-mokratisera skolan? Finns det behov för detta? I stort kan den svenska skolan sägas vara demokratisk och fungera väl men det finns tyvärr fläckar på kartan, skriver Bosse Andersson.
30
Det onda, det goda – och etiken
Allt för länge har vi väl i skolan ställt en mängd konstruerade, konstgjorda frågor som vi lärare själva vet svaret på. Mer plats för ”friska frågor”, skriver Nils Fagerberg i sin artikel som ger idéer och tips kring att arbeta med etik och källkritik i skolan.
32
Hjärnan är för långsam för att vi skulle
kunna bli särskilt skickliga på pilkastning

Hur skulle det vara att ha en apa på axeln medan man skriver en bok? Och samtidigt fundera på hur det mänskliga tänkandet utvecklades och varför vi fick vårt medvetande? Det undrar Ola Svärd som har läst Peter Gärdenfors.


Datorn i Utbildningen nr 4 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 040610