Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 4-02
Vill du läsa hela tidningen. Beställ här.
2 html   Att våga se bakåt
Att våga vända sig om är viktigt. Oftast är det inte så svårt som här. Men viktigt. Att lyfta blicken från nästa steg till helheten och överblicken. Det gäller i hög grad i utbildningssammanhang. Det som vi redan lärt har vi en tendens att ta för givet och inte längre se. Vi måste vända oss om för att få syn på vår utveckling
4   Barnen i Theresienstadt
”Barnen i Theresienstadt” är en cd-rom som låter användaren följa vad som hände i Europa under nationalsocialismens frammarsch då nazisterna kom till makten. Journalfilmer varvade med skrivet och berättat material visar hur kriget utvecklades och hur förföljelsen av olika olkgrupper såg ut 1933-45.
6 html   Har IT en framtid i svensk skola?
Många har med oro frågat sig vad som ska hända när Itis avslutas vid årets slut, skriver Peter Becker i sin kommentar till rapporten om ny nationell IT-strategi för skolan. Vi har haft en stadig tillväxt på IT-sidan sedan tio år tillbaka. Ändå är framtiden inte given. Utbildningsdepartementets arbetsgrupp har skrivit en plan för fortsättningen. Men helt avgörande är ekonomin – att det finns ett ekonomiskt utrymme för stimulans och utvecklingsarbete.
8 html   Skolan och IT:
Visioner, kontinuitet och ekonomiskt stöd

Det finns en klar oro bland många i skolan i dag. Vad händer efter Itis? Kommunerna, skolan, skolledarna, lärarna och eleverna behöver fortsatt stöd. Och även om det är kommunerna som äger problemet, behövs den nationella satsningen – inte bara i ord utan även ekonomiskt.
11   Ta vara på varandras kunskaper och tankar
Den 12-13 juni är det dags för föreningen Datorn i Utbildningen Rikskonferens i Sandviken.Och om Lotta Delin, föreningens ordförande, får som hon vill kommer konferensen att bli en tummelplats för utbyte av tankar. Öppna ögon, öppna öron och en öppen mun för att bidra med sina funderingar är bra att ta med sig till Sandviken.
12   Ett steg tillbaka – eller framåt
Datakunskap och programhanteringskurser på Elevns val. Gunilla Celén har haft presentationsprogram och bildhantering på schemat för sina mellanstadieelever på Elevens val. Och det har haft återverkningar i den ordinarie klassen.
16 html   Distans skapar närhet
E-post kan bidra till att förbättra och förändra kontakten mellan lärare och elever. Det är en av de saker som Rolf Edström har kommit fram till i sin avhandling ”Flexibel utbildning i gymnasieskolan”.
20 html   Sommarlänkar – reslust och läslust
På sommaren ska man väl ligga i hängmattan och läsa böcker, inte surfa på internet? Eller? Anette Holmqvist på Kolla källan har samlat ett antal favoritlänkar som är användbara under sommarlovet. Bland annat berättar honn hur man hittar favoritboken på biblioteket, via Internet.
24   Informationstekniken i klassrummet
”Utmaningar och e-frestelser” är namnet på en ny forskningsantologi om IT och lärande. Redaktörer för boken är Roger Säljö och Jonas Linderoth från Göteborgs universitet och forskningsprogrammet Learnit. Bosse Andersson har läst boken och reflekterar kring de olika bidragen.
26   Frågelådan:
Kombinera trådlöst nät och vanligt modem

Nu säljs adsl-modem med usb-koppling. bra för den som inte har ett nätverskort i datorn, men vad händer när man vill bygga ut med trdlöst nät hemma. Fungerar det. Magnus Lundin har prövat.
28   Läromedel i webbdesign
Jalle Strömbom. Lerums gymnasieskola, fortsätter sin genomgång av läromedel i webbdesign pch delar ut både ros och ris.
31 html   Intranät i Lerum:
Piloter testar och utvecklar

Följ Lerums väg mot ett välfungerande skolintranät. I en serie artiklar har Bosse Andersson, beskrivit arbetet med att skapa ett funktionellt skräddarsytt intranät för skolorna i Lerum. Nu finns intranätet på plats. Det har testats och ska till hösten fungera fullt ut.
34   Grillade tomater
Gunnar Jutelius bjuder på ett recept på grillade tomater i flash-format. Du som vill prova receptet eller själv pröva att göra egna recept hittar receptet och Gunnars beskrivning av hur du presenterar dina egna favoritrecept i flash på Internet på Datorn i Utbildningens webbplats


Datorn i Utbildningen nr 4 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 020602