Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Lång upptäcktsfärd
inledd
Året
var 1984. Utan att bekymras av Orwell inledde vi ett livslångt
äventyr. Det var då som Yngve Lindberg och undertecknad
tillsammans med några dussin andra personer bildade en arbetsgrupp
för en förening, Svenska Datalärarföreningen.
Syftet vara att skapa ett forum för samarbete mellan lärare
på väg in det stora äventyret - att upptäcka
möjligheterna med datorstöd i undervisningen. Äventyret
kommer att vara länge, kan man förmoda när vi nu
sjutton år senare tillsammans med många hundra nya
entusiaster samlas till konferens i Varberg den 13-14 juni.
Vi behövde diskutera och
ge varandra stöd, men också ge lärare ett språkrör.
En av huvudfrågorna vid träffar på 80-talet gällde
det lokala dataansvaret. Nedsättning i tjänst för
dataansvaret drev vi från föreningen och det fick vi
gehör för. Den lokala IT-strategin har sedan dess stått
i fokus för oss.
Den fristående tidskriften
Datorn i utbildningen startade vi några år senare
liksom en årlig tävling för att stimulera lärares
insatser, "Goda idéer". Den gemensamma grundvalen
för förening, tidskrift och tävling var att ta
vara på och ge spridning åt de erfarenheter och idéer
som växte ur lärares egen praktik. Det är en fråga
om kunskapssyn - och med åren har stödet för denna
syn vuxit i styrka, från Skolöverstyrelse, Skolverk
till KK-stiftelse och nu med Itis (se förra numrets ledare).
Kring 1990 ville vi att skolan
skulle dra nytta av de billiga nya produktionsmetoder för
övningsböcker som kom i datorteknikens spår. Dius
förlagsverksamhet gick i bräschen och gav ut några
välskrivna men billiga pilotproduktioner vilka sedan fått
många efterföljare i branschen. För att utveckla
metoderna för att dela erfarenheter mellan lärare initierade
och producerade vi 1993 för Skolverkets räkning en video
och en bok kring "Skapande bild och musik - med datorstöd".
Vi ville både ge nyttigt material och exempel på nya
metoder för erfarenhetsspridning. Tre år senare var
det dags att för Skolverket göra "Multimedia i
utbildning", återigen med inriktning att förmedla
erfarenheter och ge verktyg för lärare. Kombinationen
bok + handledningar + exempel + materialarkiv + verktyg fungerade
och blev efterfrågad. Den har tryckts i ett antal upplagor,
sammanlagt 8.000 exemplar.
1998 gjorde vi - nu tillsammans
med två dussin utvalda pedagoger - på samma sätt
"Skolbok ITiden", denna gång för KK-stiftelsen,
med syftet att förmedla erfarenheter och visa på nya
vägar. Här var kombinationen ännu bredare: bok,
cd, telefonsupport och webb. Efter åtskilliga nytryck har
upplagan passerat 20.000 exemplar. Datorn i utbildningen har satt
sina spår.
Den röda tråden i
tidskriftens och föreningens verksamhet är just att
kunskapen växer ur daglig erfarenhet, genom reflektion kring
den egna verksamheten. Både exempel, resultat och metoder
återvänder vi ständigt till. Långsamt utvecklas
våra insikter kring IT och pedagogik. Liksom vi i redaktionen
tidigare initierat pilotproduktioner av böcker, video och
cd-rom - driver vi nu tävlingen Årets Bästa Skoltidning,
för att främja en undersökande och skapande arbetsmetod
där IT integreras på ett självklart sätt.
Tävlingen genomförs i år för tredje gången.
Förra året fick den god fart med 5 000-10 000 deltagande
elever. Vi ser verkligen fram emot en ny årgång.
Efter de första åren
blev det naturligt att föreslå att föreningens
styrelse skulle cirkulera i landet, med två år på
varje ort, där en årlig datapedagogisk rikskonferens
skulle anordnas. Hittills har Göteborg, Malmö, Umeå,
Gävle, Ronneby, Karlstad förtjänstfullt varit säte
för styrelse och riksevenmang. Det har inneburit en spännande
resa där lokala krafter gång på gång imponerat.
Nu är det Varbergs tur, den 13-14 juni i år. Sjutton
år, och ändå är det bara början!
Väl mött i Varberg!
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 4 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!