Peter Becker

Nej, upphovsrätt är vårt skydd!
Upphovsrätten är ett problem, hävdar Lars- Erik Nilsson. Han pekar på tillgången till material i utbildningssammanhang. Han har dock fel perspektiv, menar Peter Becker.

 

För vem är upphovsrätten ett skydd? Det är första frågan vi måste ställa oss. Är det medieföretagen, Dagens Nyheter, SVT eller Hollywood, som upphovsrätten värnar? Den synen förefaller ligga bakom Lars-Eriks inlägg. Det är en utbredd uppfattning. Men den är i huvudsak felaktig, anser jag.

Upphovsrätten innebär att den låt som skrivits av kompositören, framförts av musiker och spelats in av musikförläggaren inte kan användas publikt av andra utan avtal. Utan detta skydd skulle kompositör, musiker och arrangör sällan våga spela in en låt. Den skulle omedelbart kunna utges av andra och säljas. Det skulle omöjliggöra en professionell musik. Likaså journalistik, författande, programmering etc där verk utges i stor upplaga. Den som bara kopierar, inte har löner och utvecklingskostnader, skulle kunna sälja billigare och därmed slå ut den som betalar upphovsmannen.
Upphovsrätten är ett skydd för dessa kreatörer och ger en kommersiell grund för skapande.

Och skolan
Skolan tillhör i vissa avseenden inte den kommersiella ekonomin, den betalar för sig - som bekant både löner och ofta dyra lokaler, men den säljer inget. Då kan det bli svårt att betala kommersiella priser när man vill spegla hela samhället och dess aktiviteter. Traditionellt har man då givit speciella villkor för skolans teaterbesök, tidningsprenumerationer, museibesök, skollicenser för programvaror, mm.

Situationen var enklare förr, då det varit tydligare vad som var utbildning och när vi befann oss inom skolan eller ej. Med Internet försvinner skolans väggar, det är mycket svårare att dra gränsen mellan utbildning och samhälle. Ett kursmaterial på nätet är ofta öppet, inte förbehållet en sluten grupp. Därmed faller också möjligheterna att skapa undantag och egna villkor för skolan.

I denna situation uppstår de problem som Lars-Erik Nilsson tar upp. Men problemet är inte upphovsrätten. Det är strävan att både öppna nätet för alla och få speciella villkor som är problemet. Lägger vi ut musik avsett för utbildning men öppet för alla konkurrerar vi naturligtvis med kommersiell utgivning. Kan vi då begära särskilda villkor?

ThinkQuest förutsätter upphovsrätt
Slutligen en kommentar om TninkQuest. Denna inspirerande tävling inbjuder elever att skapa professionella webbaserade utbildningsmaterial med ganska rejäla belopp i priser till vinnarna, 25.000$ i första pris.

Tävlingen måste ju också värna dessa elevers möjligheter att fortsättningsvis kunna utveckla läromedel på kommersiell grund, dvs skyddade av upphovsrätten! Min poäng är alltså att även ThinkQuest förutsätter upphovsrätten.
Skolan bör lära ut och värna om upphovsrätten, den är vårt skydd!

 

Peter Becker


Datorn i Utbildningen nr 3 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 98]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990315