Peter
Becker
Nej, upphovsrätt
är vårt skydd!
Upphovsrätten
är ett problem, hävdar Lars- Erik Nilsson. Han pekar
på tillgången till material i utbildningssammanhang.
Han har dock fel perspektiv, menar Peter Becker.
För vem
är upphovsrätten ett skydd? Det är första
frågan vi måste ställa oss. Är det
medieföretagen, Dagens Nyheter, SVT eller Hollywood, som
upphovsrätten värnar? Den synen förefaller ligga
bakom Lars-Eriks inlägg. Det är en utbredd uppfattning.
Men den är i huvudsak felaktig, anser jag.
Upphovsrätten innebär att den låt som skrivits
av kompositören, framförts av musiker och spelats in
av musikförläggaren inte kan användas publikt av
andra utan avtal. Utan detta skydd skulle kompositör, musiker
och arrangör sällan våga spela in en låt.
Den skulle omedelbart kunna utges av andra och säljas. Det
skulle omöjliggöra en professionell musik. Likaså
journalistik, författande, programmering etc där verk
utges i stor upplaga. Den som bara kopierar, inte har löner
och utvecklingskostnader, skulle kunna sälja billigare och
därmed slå ut den som betalar upphovsmannen.
Upphovsrätten är ett skydd för dessa kreatörer
och ger en kommersiell grund för skapande.
Och skolan
Skolan tillhör i vissa avseenden inte den kommersiella ekonomin,
den betalar för sig - som bekant både löner och
ofta dyra lokaler, men den säljer inget. Då kan det
bli svårt att betala kommersiella priser när man vill
spegla hela samhället och dess aktiviteter. Traditionellt
har man då givit speciella villkor för skolans teaterbesök,
tidningsprenumerationer, museibesök, skollicenser för
programvaror, mm.
Situationen var enklare förr, då det varit tydligare
vad som var utbildning och när vi befann oss inom skolan
eller ej. Med Internet försvinner skolans väggar, det
är mycket svårare att dra gränsen mellan utbildning
och samhälle. Ett kursmaterial på nätet är
ofta öppet, inte förbehållet en sluten grupp.
Därmed faller också möjligheterna att skapa undantag
och egna villkor för skolan.
I denna situation uppstår de problem som Lars-Erik Nilsson
tar upp. Men problemet är inte upphovsrätten. Det är
strävan att både öppna nätet för alla
och få speciella villkor som är problemet. Lägger
vi ut musik avsett för utbildning men öppet för
alla konkurrerar vi naturligtvis med kommersiell utgivning. Kan
vi då begära särskilda villkor?
ThinkQuest
förutsätter upphovsrätt
Slutligen en kommentar om TninkQuest. Denna inspirerande tävling
inbjuder elever att skapa professionella webbaserade utbildningsmaterial
med ganska rejäla belopp i priser till vinnarna, 25.000$
i första pris.
Tävlingen måste ju också värna dessa elevers
möjligheter att fortsättningsvis kunna utveckla läromedel
på kommersiell grund, dvs skyddade av upphovsrätten!
Min poäng är alltså att även ThinkQuest förutsätter
upphovsrätten.
Skolan bör lära ut och värna om upphovsrätten,
den är vårt skydd!
Peter Becker
Datorn i Utbildningen nr 3 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!