Lars-Erik
Nilsson
Erfarenheter från
elevtävlingen ThinkQuest
Upphovsrätten
ger problem
Det är
lika bra att slå fast: skolan har problem med upphovsrätten.
Man bryter mot den på flera punkter varje dag. Lägg
märke till att jag säger skolan och inte skolans personal.
Visst händer det att lärare bryter mot kopieringsavtalet,
men det är ingen vanlig eller planerad handling, snarare
en oförmåga att hålla reda på vad man tagit
från vilken bok under en längre tid. De material och
kopior lärare delar ut håller sig säkert inom
lagens ram. Det är den nya tekniken som bereder bekymmer.
Och det är elevernas möjligheter att publicera sig på
nätet som möter hinder.
Erfarenheter från den internationella tävlingen ThinkQuest
visar hur komplicerad upphovsrättsfrågan kan bli när
man arbetar med studerande i lärande projekt. I ThinkQuest
handlar det om att elevteam ska konstruera läromedel och
lägga ut på nätet. Ett lag studerande från
Sverige och Hawaii arbetade med att göra ett läromedel
om musikens betydelse i det moderna samhället. I inledningen
av tävlingen utgick man från att kunna diskutera musik
med hjälp av intervjuer med musiker, kunna lägga ut
exempel från deras musik och illustrera med bilder på
dem. De studerande utgick från att man skulle kunna få
tillstånd från artister och förlag. Verkligheten
visade sig vara något annorlunda.
Problem uppstår
Här startade problemen under sommaren. RockRevolution skulle
bli ett elevproducerat läromedel. Läromedlet skulle
belysa musikens betydelse ur olika aspekter, ge en historik över
modern musik, och erbjuda möjligheter att utöva musik
till sammans.
Att arbeta med musik på nätet måste vara en av
de tuffaste uppgifter man ta ha om man vill följa lagarna
och det vill man definitivt i skolprojekt. Laget fick inga större
artisters tillstånd till intervjuer, bilder eller musik
undantaget Mikael Wiehe och Thomas Forsell. I juni intervjuade
en av de studerande Mikael Wiehe. I samband med intervjun frågade
han om Mikael hade något emot att laget lade ut hans musik
på nätet. Mikael var mycket positiv. Det var emellertid
inte STIM. Enligt STIM hade Mikael signerat över rätten
att bestämma det till dem. När laget kontrollerade med
Mikael, tyckte han att det var löjligt och sa till dem att
lägga ut låtarna ändå.
Nu fanns det ytterligare en part inblandad, arrangören av
ThinkQuest. Med hänsyn till att tävlingen var internationell,
osäkerhet om de juridiska konsekvenserna och ovilja att råka
ut för en stämning tvingade tävlingsledningen laget
att inte utnyttja materialet.
Citaträtt?
Lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga
verk (1960:179) ger de svenska reglerna för hur man tolkar
rätten till ett verk. Syftet är att skydda upphovsmannens
rätt till verket. Lagen omfattar ständigt nya grupper,
idag bl.a. konstnärer, sångare, musiker och producenter.
Den lagen hindrar de studerande att lägga ut texter, musik
och bilder utan rättsägarens tillstånd.
Laget var emellertid vid gott mod. De utgick från att den
anglosaxiska principen som heter "fair use" och motsvarande
svenska citatsregel skulle gälla. Dessa regler innebär
i korthet att man kan lägga ut 10% dock högst 30 sekunder
av ett verk om det är motiverat av sammanhanget och utan
att förstöra det kommersiella värdet av produkten.
Det skulle fortfarande vara möjligt att illustrera viktiga
teman med hänvisning till dessa principer. Under sommaren
fick man ett påpekande från projektet att "fair
use" inte skulle accepteras eftersom principen inte är
lagreglerad och dessutom inte accepterad i alla länder. Det
var ett mycket svårt bakslag.
Efter mycket diskuterande vände laget sig till STIM som var
mycket hjälpsamma. Man meddelade att olika clearance services
kommit överens om att tolka lagen så, att den tolkning
av upphovsrätten som fanns i det land där servern med
informationen fanns skulle gälla. I Sverige finns en citatregel
som medger att man använder text, bild och ljud för
att exemplifiera i forsknings- och utbildningssammanhang. Vi skulle
alltså kunna placera det på en server i Sverige. Återigen
fick laget beskedet att tävlingsledningen inte vågade
ta risken.
Nu återstod bara två möjligheter. Gråzonslösningen
att söka upp de många musik-webplatser som har musiken
liggande i original och begära tillstånd av dem att
länka till deras material. Det här var en räddningsplanka
som knappast är etisk och möjligen inte är legal
men där ansvaret troligen skulle placeras hos den server
som materialet finns placerat på. Eller lösningen att
själv tillverka all musik och rita bilder av artisterna och
avstå från direkta textreferenser. Den enda realistiska
möjligheten var att använda bägge lösningarna
om man skulle få fram ett intressant läromedel.
Arbetet i ThinkQuest har tydligt visat att det är i stort
sett omöjligt att arbeta med annat än lokala arbetsområden,
med egenproducerad musik eller egenproducerade bilder om man skall
kunna producera för web-publicering utan att bryta mot lagen.
Naturligtvis finns det begränsade möjligheter för
t.ex. en svensk klass att skriva och berätta om Japan. Man
skriva till nyhetsgrupper som diskuterar Japan och försöka
få låna bilder eller ta kontakt med Japanska klasser
som fotograferar åt dem. På sikt är emellertid
frågan om ungdomens utbildning ett alltför viktigt
samhällsintresse för att få begränsas av
kommersiella krafter. Den ideala lösningen verkar istället
vara att material köps fritt så som Multimediabyrån
gjort till sitt bild och ljudarkiv eller att skolmyndigheter förhandlar
fram ramavtal som ger skolor rätt att utnyttja material på
vissa vilkor för utbildningssyfte.
Oavsett hur lösningen kommer att se ut finns det en situation
som måste förhindras. Kommersiella krafter får
inte förhindra skolan att kunna utnyttja nätet för
att publicera studerandearbeten. Gör man det finns det bara
ett råd. Låt oss alla bryta mot upphovsrätts
reglerna men på ett ansvarsfullt sätt, utan att förstöra
det kommersiella värdet.
Lars-Erik Nilsson
Högskolan
i KristianstadBox 59, 291 21 Kristianstad
E-post: lars-erik.nilsson@fortb.hkr.se
Datorn i Utbildningen nr 3 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!