Lars-Erik Nilsson

Erfarenheter från elevtävlingen ThinkQuest
Upphovsrätten ger problem

 

Det är lika bra att slå fast: skolan har problem med upphovsrätten. Man bryter mot den på flera punkter varje dag. Lägg märke till att jag säger skolan och inte skolans personal. Visst händer det att lärare bryter mot kopieringsavtalet, men det är ingen vanlig eller planerad handling, snarare en oförmåga att hålla reda på vad man tagit från vilken bok under en längre tid. De material och kopior lärare delar ut håller sig säkert inom lagens ram. Det är den nya tekniken som bereder bekymmer. Och det är elevernas möjligheter att publicera sig på nätet som möter hinder.

Erfarenheter från den internationella tävlingen ThinkQuest visar hur komplicerad upphovsrättsfrågan kan bli när man arbetar med studerande i lärande projekt. I ThinkQuest handlar det om att elevteam ska konstruera läromedel och lägga ut på nätet. Ett lag studerande från Sverige och Hawaii arbetade med att göra ett läromedel om musikens betydelse i det moderna samhället. I inledningen av tävlingen utgick man från att kunna diskutera musik med hjälp av intervjuer med musiker, kunna lägga ut exempel från deras musik och illustrera med bilder på dem. De studerande utgick från att man skulle kunna få tillstånd från artister och förlag. Verkligheten visade sig vara något annorlunda.

Problem uppstår
Här startade problemen under sommaren. RockRevolution skulle bli ett elevproducerat läromedel. Läromedlet skulle belysa musikens betydelse ur olika aspekter, ge en historik över modern musik, och erbjuda möjligheter att utöva musik till sammans.

Att arbeta med musik på nätet måste vara en av de tuffaste uppgifter man ta ha om man vill följa lagarna och det vill man definitivt i skolprojekt. Laget fick inga större artisters tillstånd till intervjuer, bilder eller musik undantaget Mikael Wiehe och Thomas Forsell. I juni intervjuade en av de studerande Mikael Wiehe. I samband med intervjun frågade han om Mikael hade något emot att laget lade ut hans musik på nätet. Mikael var mycket positiv. Det var emellertid inte STIM. Enligt STIM hade Mikael signerat över rätten att bestämma det till dem. När laget kontrollerade med Mikael, tyckte han att det var löjligt och sa till dem att lägga ut låtarna ändå.
Nu fanns det ytterligare en part inblandad, arrangören av ThinkQuest. Med hänsyn till att tävlingen var internationell, osäkerhet om de juridiska konsekvenserna och ovilja att råka ut för en stämning tvingade tävlingsledningen laget att inte utnyttja materialet.

Citaträtt?
Lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (1960:179) ger de svenska reglerna för hur man tolkar rätten till ett verk. Syftet är att skydda upphovsmannens rätt till verket. Lagen omfattar ständigt nya grupper, idag bl.a. konstnärer, sångare, musiker och producenter. Den lagen hindrar de studerande att lägga ut texter, musik och bilder utan rättsägarens tillstånd.

Laget var emellertid vid gott mod. De utgick från att den anglosaxiska principen som heter "fair use" och motsvarande svenska citatsregel skulle gälla. Dessa regler innebär i korthet att man kan lägga ut 10% dock högst 30 sekunder av ett verk om det är motiverat av sammanhanget och utan att förstöra det kommersiella värdet av produkten. Det skulle fortfarande vara möjligt att illustrera viktiga teman med hänvisning till dessa principer. Under sommaren fick man ett påpekande från projektet att "fair use" inte skulle accepteras eftersom principen inte är lagreglerad och dessutom inte accepterad i alla länder. Det var ett mycket svårt bakslag.

Efter mycket diskuterande vände laget sig till STIM som var mycket hjälpsamma. Man meddelade att olika clearance services kommit överens om att tolka lagen så, att den tolkning av upphovsrätten som fanns i det land där servern med informationen fanns skulle gälla. I Sverige finns en citatregel som medger att man använder text, bild och ljud för att exemplifiera i forsknings- och utbildningssammanhang. Vi skulle alltså kunna placera det på en server i Sverige. Återigen fick laget beskedet att tävlingsledningen inte vågade ta risken.

Nu återstod bara två möjligheter. Gråzonslösningen att söka upp de många musik-webplatser som har musiken liggande i original och begära tillstånd av dem att länka till deras material. Det här var en räddningsplanka som knappast är etisk och möjligen inte är legal men där ansvaret troligen skulle placeras hos den server som materialet finns placerat på. Eller lösningen att själv tillverka all musik och rita bilder av artisterna och avstå från direkta textreferenser. Den enda realistiska möjligheten var att använda bägge lösningarna om man skulle få fram ett intressant läromedel.

Arbetet i ThinkQuest har tydligt visat att det är i stort sett omöjligt att arbeta med annat än lokala arbetsområden, med egenproducerad musik eller egenproducerade bilder om man skall kunna producera för web-publicering utan att bryta mot lagen. Naturligtvis finns det begränsade möjligheter för t.ex. en svensk klass att skriva och berätta om Japan. Man skriva till nyhetsgrupper som diskuterar Japan och försöka få låna bilder eller ta kontakt med Japanska klasser som fotograferar åt dem. På sikt är emellertid frågan om ungdomens utbildning ett alltför viktigt samhällsintresse för att få begränsas av kommersiella krafter. Den ideala lösningen verkar istället vara att material köps fritt så som Multimediabyrån gjort till sitt bild och ljudarkiv eller att skolmyndigheter förhandlar fram ramavtal som ger skolor rätt att utnyttja material på vissa vilkor för utbildningssyfte.

Oavsett hur lösningen kommer att se ut finns det en situation som måste förhindras. Kommersiella krafter får inte förhindra skolan att kunna utnyttja nätet för att publicera studerandearbeten. Gör man det finns det bara ett råd. Låt oss alla bryta mot upphovsrätts reglerna men på ett ansvarsfullt sätt, utan att förstöra det kommersiella värdet.

 

Lars-Erik Nilsson
Högskolan i KristianstadBox 59, 291 21 Kristianstad
E-post: lars-erik.nilsson@fortb.hkr.se


Datorn i Utbildningen nr 3 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 98]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990315