Maja Bodotter Myrup

IT at Lisbon
En av deltagarna på det internationella symposiet "IT at Lisbon", Maja Bodotter Myrup, ger sin bild av sommarens stora IT-tilldragelse i utbildningssammanhang.

 

Stiftelsen för Kunskap- och Kompetensutveckling (KK-stiftelsen) arrangerade i samarbete med Utbildningsdepartementet och Skolverket ett internationellt symposium på världsutställningen i Lissabon. Huvudfrågan som behandlades löd "Hur ska skolan möta informationssamhällets krav och nyttja dess möjligheter?".

Internationell prägel
Symposiet hölls den 6-11 juli i den svenska paviljongen på Expo '98 och drygt 150 utbildningstjänstemän och pedagoger deltog, främst från Europa men också från USA och Australien, totalt 24 länder. Syftet var att profilera svensk skola och IT som ett redskap för pedagogisk förnyelse. Symposiet var indelat i tre seminarier om vardera två dagar.

Teori och praktik
Internationellt erkända pedagoger höll föredrag och ett tiotal skolprojekt som finansierats av KK-stiftelsen medverkade och berättade om sina erfarenheter. De olika skolprojekten var:

  • S:t Örjan I Tiden - för barn med särskilda behov (S:t Örjans specialenhet i Stockholm)
  • Etik och Internet (Fredriksdalsskolan i Lidköping)
  • Det integrerade arbetssättet (Fryxellska skolan i Västerås)
  • Färila skola 2000 (Färila skola i Ljusdal)
  • Framtidens samhälle i dagens skola (Kvickentorpsskolan i Stockholm)
  • Lemshaga Barnakademi - Skolan med kycklingar och datorer (Lemshaga barnakademi på Värmdö)
  • Trädet - en pedagogisk applikation för dyslektiker (Lindblå Läs- och skrivutveckling AB i Borlänge)
  • Undersökande pedagogik med datorn som verktyg (Mönsteråsgymnasiet i Mönsterås)
  • Bättre resultat på kortare tid (Palmcrantz- skolan i Östersund)
  • Särskilda behov, nätverk och distansundervisning (Sofia skola i Stockholm)
  • Framtidsmöte på Internet (Stiftelsen Globträdet i Stockholm)
  • Årsunda Kyrkskola (Årsunda Kyrkskola i Sandviken).

Hands on
Som ytterligare ingrediens i skolprojektsdelen fanns elever med på plats. De fick varje morgon varierande "kunskapsuppdrag" av konferensdeltagarna, och dessa skulle klaras av innan seminariedagen var till ända. Till sin hjälp hade eleverna - givetvis - datorer med Internetuppkoppling. Eleverna blev även intervjuade och fick berätta vad de tyckte om den nya teknologins intåg i skolan.

Hur förändras skolan med IT?
Den första dagens övergripande titel löd "Hur förändras skolan med IT?" KK-stiftelsens VD Bjarne Kirsebom höll ett inledningsanförande och därefter talade statssekreterare Lil Ljunggren Lönnberg om IT och det svenska skolsystemet. Det påföljande inslaget distribuerades via satellitlänk från Stockholm och det var dåvarande skolminister Ylva Johansson som talade kring temat "Våra skolor på tröskeln till ett nytt millennium". Vi introducerades för ett nytt begrepp under föredragningen: ICT (Information- and Communication Technology) istället för IT.
Det första skolprojektet som presenterades var Färila skola. Alla elever i 1-9-skolan har egen bärbar dator och i kombination med nya pedagogiska arbetssätt och metoder har skolan nu de bästa studieresultaten i regionen, förut var de sämst!
Roberto Caneiro, Portugals förre utbildningsminister förmedlade sina tankar kring IT och internationaliseringen och Skolverkets generaldirektör Ulf P. Lundgren diskuterade IT som pedagogiskt redskap.

Learning design
Shirley Alexander, professor vid Institute for Interactive Multimedia vid University of Technology i Sydney, avslutade dagen med ett föredrag som behandlade en utvärderingsstudie av multimedia i utbildning. Hon har, efter mer än 10 års erfarenheter i ämnet, funnit att IT i sig själv inte förbättrar lärande. Det är istället lärandets utformning, "the learning design" som är avgörande. Hennes tes om lärande kan indelas i följande tre delar: att generera/skapa en idé, att testa den (exempelvis i 3D) och att återskapa/återuppbygga den för att se om idén var korrekt.

Kan IT förstärka demokrati?
Tisdagens övergripande tema rörde IT och demokrati och många skolprojekt redovisades, först upp på podiet var Lemshaga Barnakademi. Där är IT en naturlig del i skolarbetet och vi fick se en nyhetssändning om Expo'98 som elever gjort. I skolprojektet Mönsterås IT-gymnasium, en gymnasieskola med en bärbar dator till alla elever under hela studietiden, har visionen om att skapa en skola för nästa århundrade varit förhärskande. Lärarrollen blir coachens, mentorns och undervisningen knyter an till verkligheten. Nästa skolprojekt handlade om Internet och etik, att reflektera kring olika etiska dilemman. Det var Fredriksdalsskolan som beskrev en arbetsmetod för att stimulera kreativt tänkande.

Problembaserat lärande PBL
Lars-Owe Dahlgren, professor vid Linköpings universitet, höll en mycket intressant föreläsning där begreppen kunskap och problembaserat lärande fokuserades. En av grundpelarna i hans resonemang var att söka de naturliga lärotillfällena istället för skolans ofta artificiella frågor, situationer som eleverna känner till höjer motivationen och skapar en helhet. Vanja Lundby Wedin, LO, diskuterade vikten av tillgång till IT i skola och hem och att alla, ur demokratisynpunkt, måste få kunskap om att hantera den nya teknologin.

Distansutbildning och internationellt utbyte
Temat för det andra seminariet var distansutbildning och internationellt utbyte. I dessa frågor hölls föredrag av universitetskansler Stig Hagström, Per Unckel, moderat riksdagsman och tidigare medlem i IT-kommissionen och Jan Hylén, politiskt sakkunnig på Utbildningsdepartementet. Per Unckel utvecklade sina tankar om de förändringar som IT kommer att medföra inom undervisningsområdet och Jan Hylén gav en introduktion till det Europeiska skoldatanätet.
Fryxellska skolan beskrev sitt samarbetsprojekt med en skola på Irland. Via länk medverkade några irländska elever och lärare och de beskrev hur samarbetet via Internet fungerat. Skolprojektet Sofia Distans presenterade sin distansutbildning. De har elever runt hela världen och eleverna kan studera samtliga skolämnen utan hänsyn till tid eller plats. Palmcrantzskolan visade på ett häpnadsväckande resultat; distansstudier i kombination med förkortad vanlig undervisning gav eleverna förbättrade resultat. Detta trots kortare tid i skolan. Skolprojektet Årsunda skola framträdde med gosedjuren Pandy och Thumper, vilka medverkat till att internationalisera engelskaundervisningen och även skapat internationella kontakter. Avslutningsvis presenterades The Globetree project där temat är "Our uniting water".

Naturvetenskap och teknik
Under torsdagseftermiddagen sattes ett extra seminarium in, där naturvetenskaplig och teknisk utbildning fokuserades. Portugals Minister for Science and Technology, José Mariano Rebelo Pires Gago beskrev denna utveckling i Portugals utbildningsväsende och Professor Joan Solomon gjorde detsamma utifrån engelsk synvinkel. En astronaut fanns på plats, captain John McBride.
Han poängterade utmaningens och inspirationens betydelse i all undervisning - om det inte är roligt fungerar inte inlärning. En uppmaning till lärare löd "Har ni inte roligt så arbetar ni på fel sätt!". Dr. Thomas Ginner från Linköpings universitet avslutade det extrainsatta seminariet med en lättsam och humoristisk betraktelse kring naturvetenskap och teknik.

Den nya lärarrollen
Under fredagen diskuterades hur lärarna ska möta IT och den påverkan det har på yrkesrollen. Kjell Grede, professor på Dramatiska Institutet, höll ett spännande föredrag på temat "Läraren som regissör". Han uppmanade lärare att våga röra vid känslan. Känslan, emotionen bör vara lärandets ledstjärna. Att se upp för tråkigheten är också viktigt; att vilja upptäcka själv är motsatsen till att ha tråkigt, menade Grede. Professor Ulla Riis från Uppsala universitet presenterade en utvärderingsstudie angående IT och skola och Kerstin Nilsson, lärare med lång erfarenhet av att nyttja IT i undervisningen gav en rad exempel på den nya pedagogiken.

Barn med behov av särskilt stöd
@B2 efter mr = Lördagens program hade "Barn med behov av särskilt stöd" som tema. Handikappombudsmannen Inger Claesson Wästberg höll ett inledande anförande vilket följdes av ett mycket starkt framträdande av Lars Mullback, regissör och författare. Föredragets titel var "Mot alla odds" och Lars Mullback, som har en CP-skada, beskrev vilka möjligheter informationsteknologin medfört för honom. Utan dess hjälp skulle han inte kunnat producera de 18 filmer han gjort. Skolprojektet Sofia distans medverkade också och beskrev hur man med hjälp av IT kan fokusera undervisningen till elevers individuella behov.

S:t Örjan I Tiden
Så var det dags för oss från S:t Örjan att framträda under rubriken "När IT blir till en väg av gemenskap". Rektor Johnny Dahlin började med att berätta om vårt rektorsområde och vad vi, S:t Örjans specialenhet, med cirka 50 enheter totalt, kan erbjuda som komplement till stadsdelarnas egna insatser för stöd och hjälp till elever med särskilda behov. Därpå följde ett videoinslag från en av våra enheter där elever och lärare talade om fördelarna med att arbeta med hjälp av dator.
Efter filmen beskrev vi vilka olika typer av handikapp och/eller speciella behov som våra elever har och vad IT-projektet har betytt för rektorsområdet totalt. Här nämnde vi att strävansmålet en dator per elev har uppnåtts till hälften; vi har en dator per två elever. Vidare redogjorde vi för den stora fortbildningssatsning för personalen, vår egen IT-skola och därtill den virtuella skolan i vårt geografiskt spridda rektorsområde. Att eleverna med datorernas hjälp får en individualiserad undervisning och en frihet att lära framhöll vi som en väsentlig aspekt till IT-pedagogikens framgång. Glädjen som IT-användningen ger många elever är givetvis också ett drivkraft och vi konstaterade också att vi har funnit att IT har givit en ökad självkänsla till många av våra elever. De får en ökad känsla av kompetens.
Avslutningsvis berättade Johnny Dahlin om det positiva samarbetet mellan föräldrar, elever och skola som Lördagsskolan, en frivillig kurs för elever och föräldrar på S:t Örjans IT-skola, har givit.
De sista föreläsningarna
Bodil Jönsson, professor vid Lunds Tekniska Högskola och Certec, beskrev i sitt föredrag datorns betydelse i arbetet med att ge autistiska barn bilder som ett språk. Att se sig själv på bild, med andra ord att se bilder "utifrån", ger förståelse och kan skapa sammanhang. Datorn Isaac är ett led i denna forskning. Per Gunvall, SIH, ansvarig för det nationella utvecklandet av undervisningsmaterial för barn med funktionshinder, beskrev hur dessa elever kan medverka i utbildning tack vare informationsteknologin. Sist upp på podiet var Pelle Lindblå, utbildningsspecialist och musiker. Han har utvecklat en multimediaapplikation för dyslektiker där eleven skriver med en penna och datorn sedan tolkar den handskrivna texten.

Avslutande tankar
Symposiet var en fantastisk upplevelse, så väl genomfört att det var en sann fröjd att medverka. Variationen mellan föredrag, de olika skolprojekten och elevmedverkan bjöd en stimulerande omväxling under seminariedagarna. Sammanhållningen i skolprojektsgruppen var god med ett stöttande och uppmuntrande klimat.
Platsen, Expo' 98 i Lissabon, gav givetvis en spännande inramning till symposiet. Jag besökte bland annat den portugisiska paviljongen som hade en fantastisk multimediaföreställning och även Akvariet där hajar, rockor och havsuttrar simmade. Lägg till detta god mat, sol, värme och trevliga människor. Att befinna sig i de konstnärliga klimatäggen i den svenska paviljongen gav begreppet årstider en ny dimension!

Läs mer!
Läs mer på Nätet om det spännande symposiet! Hela programmet finns med länkar till de olika inslagen på KK-stiftelsens hemsida KNUT. www-adressen är: http://knut.kks.se/lisbon/svenska/
Till samtliga skolprojekt hörde videoklipp. Du kan ladda hem dem som vi såg på "IT at Lisbon" till din dator. Du hittar videofilmerna från symposiet på adress: http://knut.kks.se/lisbon/svenska/gallery.html

Text: Maja Bodotter Myrup
Foto: Kåre Skantz

Maja Bodotter Myrup är IT-pedagog
på S:t Örjans specialenhet inom
Resursförvaltningen i Stockholm.
Kåre Skantz är projektledare
vid Årsunda Kyrkskola i Sandviken.


Datorn i Utbildningen nr 3 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 98]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990315