Marcelo
Mildrad:
Marcelo.milrad@tm.imt.se
Simulerad produktion med nytt teknik-Lego
Teknik
på lek och allvar
Tillsammans med en
forskare och en lärare experimenterar barn i Holsby skola
med teknik. Med det nya LegoDacta skapar de egna modeller och
robotar.
Eleverna ställs inför problem
som kommer från det "riktiga livet". Barnen bygger
sedan modeller själva med stor entusiasm -allt enligt "trial
& error" Därefter utvecklar debarnen från
Holsby skola ett program för att kunna styra modellerna.
Den tekniska utrustning vi jobbar med heter Lego® -DACTA.
Det är ett kraftfullt verktyg för att bygga modeller
och verkliga maskiner som man kan styra med hjälp av datorn.
Technologica är namnet på datorprogrammet som gör
det möjligt att bygga både enkla och
avancerade projekt.
Vi, Marcelo Milrad forskare
på IMT och Lars-Johan Lindqvist mellanstadielärare
från Holsby skola, arbetade tillsammans som kursledare.
När eleverna informerades om projektet var intresset så
stort att deltagarna fick lottas fram. Barnen kom till skolan
18 gånger efter skolans slut för att jobba med projektet
under en period av sex månader.
Vår filosofi
Den filosofi som tillämpas
i projektet är att
barnen ska gå igenom följande processer:
- Upplevelse
- Forskning
- Problemlösning
På kursen gjordes diverse
legomodell som hissar, karuseller, växthus, etc. Det började
med enkla modeller med motorer och ljus och fortsatte med mer
avancerade projekt med sensorer. Man avslutade kursen genom att
utforma och bygga det "intelligenta huset" Ett hus där
till exempel temperaturen ändrar sig efter dem som bor där,
eller en glödlampa som tänds automatiskt när det
är mörkt, eller en garagedörr som öppnar sig
själv när bilägaren vill komma in för att
parkera bilen. Eleverna fick själva hitta på vilka
funktioner de skulle vilja ha i sitt hus.
Eleverna gjorde ritningar i Kid Pix, letade efter information
på Internet och byggde sedan modellen som kombinerar Lego,
trä och plast. Diverse sensorer för ljus, temperatur,
tryck kopplades till modellen. Sista delen i uppgiften var att
skriva ett program som styr modellen för att hantera de olika
situationerna, t ex att garageporten öppnas när bilen
närmar sig. En digital videokamera för att skicka bilder
via Internet kopplades till modellen och fungerade som övervakningssystem.
Responsen i skolan var så positiv att sedan våren
1998 körs kursen som en del av skolans aktiviteter under
elevens val. Två lärare från Holsby skola jobbar
tillsammans med 16 barn en gång i veckan och följer
den pedagogiska modell som beskrivs nedan. Dessutom har två
nya skolor i Vetlanda kommun börjat med Kreate-IT under höstterminen
1998.
Pedagogisk modell
Den pedagogiska modell som tillämpas i projektet är
den sk "Spiral Model". Vi börjar med att identifiera
ett problem - ett mänskligt behov - och medel för att
välja en lösning - produktionen av en konkret produkt.
Genom att följa de fem stegen i utvecklingen av teknologiska
produkter, får barnen uppleva dessa steg i sin inlärningsmiljö
både från ett slutanvändar- och teknikutvecklarperspektiv.
- Lära om de mänskliga
behoven - identifiera ett behov.
- Planera och utforma en lösning
- föreslå en Lego-modell som möter detta behov.
- Genomföra planen för
att nå detta - bygga en modell
- Marknadsföra produkten
-förevisa produkten (Lego-modellen)
- Föreslå vidareutveckling
för Lego-modellen baserat på nya behov som modellen
kan ge upphov till.
Samverkan skola, forskning
och näringsliv
Ett av projektets
syften är att pröva nya och alternativa undervisningsmetoder,
samt att stärka kontakten mellan skola, universitet och näringsliv.
IMT och Holsby skola samarbetar sedan augusti 1997, och har under
senaste tiden initierat samverkan mellan projektet och lokala
företag. Dessutom har ett par lokala företag sponsrat
projektet med teknisk utrustning. En viktig aspekt i detta samarbete
är att barnen på ett tidigt stadium kommer i kontakt
med forskning och utvecklingsfrågor som är relevanta
för industrin. Den interaktionen kan i sin tur resultera
i intressanta och kreativa lösningar från barnen som
är relevanta för industrin.
Vidare utveckling
Under höstterminen 1998 går vi vidare med en del av
eleverna som deltog i projektet förra året.
Vi ska experimentera med tryckluft, pneumatik, och se hur en solfångare
fungerar som alternativ energikälla. Allt detta är ett
komplement till de olika kunskaper vi har lärt oss hittills.
Praktiskt ska detta resultera i en riktig tillämpning där
vi kommer att bygga ett datorstyrt växthus för att odla
kryddor med hjälp av Lego-Dacta och olika sensorer. Det datorstyrda
växhuset ska få ljus och konstant temperatur genom
sensorerna som ska kopplas till det. En sensor ska känna
av när jorden är torr och en särskild bevattningsdator
ska då vattna kryddorna. Dessutom, ska vi följa upp
de olika naturliga processerna genom att visualisera temperatur,
och fuktighetsnivåer med hjälp ett dataprogram för
signalbehandling . Det är tänk att de färdigodlade
kryddorna sedan ska användas i skolköket och att växhuset
ska bli en levande miljö som alla i skolan kan dra nytta
av
"vi kommer att bygga ett datorstyrt växthus
för att odla kryddor med hjälp av Lego-Dacta"
Allt detta ska resultera i att
eleverna bl.a. kommer att lära sig:
- Internetpublicering-publikation
av arbetsresultat
- Experiment med pneumatik-
tryckluft
- Experiment med solfångare-
alternativa energikällor
- Forskning
- Odlingsförsök med
örtkryddor, där vi kan tillämpa våra
erfarenheter av pneumatik, sensorteknik och alternativa energikällor.
Under projektets gång
har vi kunnat notera många positiva effekter, bland annat
har flickor fått en positivare attityd till teknik. Barnen
har fått en introduktion till programmering, fått
arbeta i grupp, samarbeta och använda sin kreativitet för
att lösa nya uppgifter. Ett praktiskt problem för skolor
som vill jobba på detta sätt kan vara att de kan ha
svårt att få pengar till utrustning, en komplett legobyggsats
kostar ungefär 8000 kr, och för fortbildning av lärarna.
Teknik och skola
Holsby skola har som
första skola i Vetlanda jobbat i projektet sedan augusti
1997. Målgruppen var skolelever från årkurs
5 och 6.
Inom ramen för projektet har vi identifierat följande
delområden som lämpar sig speciellt väl för
laborationer:
- introduktion till teknik och
IT
- principer i automation och
reglerteknik
- robotik
För att låta eleverna
möta en process som liknar den verkliga processen av teknologisk
utveckling, ville vi ha en simuleringsmiljö som kunde anpassas
efter barnens behov. Den måste vara lätt att använda,
ligga nära barnens intressevärld och vara anpassad till
deras utvecklingsnivå. Baserat på andras framgångsrika
erfarenheter, har vi därför valt att använda Lego®-Dacta
som utvecklingsverktyg för att uppnå projektets syfte.
Sverige behöver tekniker
Ett problem i Sverige har under de senaste åren varit att
allt färre skolelever väljer studieinriktningar mot
naturvetenskap och teknologi. Kreate-IT är ett samarbetsprojekt
mellan Institutet för Medieteknik (IMT) och Vetlanda kommun
som syftar till att öka intresset för teknik och naturvetenskap.
Projektet använder alternativa metoder för att uppmuntra
barnens kreativitet med stöd av IT-verktyg, såsom Lego-Dacta,
programmering och Internet. Dessutom visar vi i projektet hur
forskning och utveckling i näringslivet kan integreras i
skolans NO- och teknikämnen.
I Dagens Industri hösten 1996 sägs att "skolan
måste väcka intresse för naturvetenskap -annars
halkar Sverige efter". Man hävdar att "Barn som
bibringas en naturlig nyfikenhet på naturvetenskap och tidigt
får matematisk pedagogisk handledning har bättre förutsättningar
att som gymnasister och vuxna vidareutveckla färdigheter
inom NT-området." I framtiden kommer det att råda
stor brist på människor med naturvetenskaplig utbildning.
Vi tror att det behövs alternativa sätt att lära
ut i teknik och naturvetenskap.
Syftet med projektet
- Bredda rekrytering till och
förståelsen för teknik och naturvetenskap,
inledningsvis till regler- och datateknik.
- Utveckla nya och alternativa
undervisningsmetoder som engagerar
sinnena och ger en ny dimension till teknik och naturvetenskap.
- Stärka kontakten mellan
skola, universitet och näringsliv.
- Utveckla ett kursprogram där
nya och spännande interaktiva laborationspaket
ingår med syftet att tillämpas i grundskolan inom
ovan nämnda områden.
Fakta
Med
LegoDacta bygger man datorstyrda modeller. LegoDacta består
av startpaket 9702, och det mer avancerade startpaket 9701. Båda
kan byggas ut med kompletteringssatser som Pneumatik och Technology
Resource Set. Anslutning till datorn via ett interface med åtta
utgångar för motorer, lampor och ljudelement och åtta
ingångar för sensorer. Med programmet TechnoLogica
styrs processer via bildskärmen. Programmet är helt
på svenska. Svensk leverantör Elevdata, Grangatan 12,
212 14 Malmö. Tel 040-93 91 50. Fax 040-93 91 25. Priser
startpaket 9701 : 5720 kr, startpaket 9702 : 3920 kr, kombipaket
: 6400 kr. Alla priser exkl. moms. Mer info : http://www.elevdata.se
Marcelo
Milrad
För
mer information om projektet:
http://www.imt.se/kreate-it
Kontaktpersoner
Projektledare: Marcelo Milrad, Institutet för Medieteknik
(IMT)
E-post: Marcelo.milrad@tm.imt.se
Tel: 0383-199 47
Lars- Johan Lindqvist,
Holsby skola
Epost: Ljl@ho.vetlanda.se
Tel: 0383- 501 59
Datorn i Utbildningen nr 3 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!
|