Carina Näslund

ASTRONOMY ON-LINE

Ett europeiskt samarbete för att främja intresset för astronomi och naturvetenskap.

Astronomi är en av världens äldsta vetenskaper. I tusentals år har människor fascinerats och förundrats över himlavalvets gåtor. Få vetenskaper har haft så stort inflytande på människans uppfattning om sig själv och sin omgivning och den mänskliga rasens plats i tid och rum.
    Modern teknik har drastiskt förändrat förutsättningarna och möjligheterna för världens astronomer och nu har svenska gymnasielever chansen att medverka i ett gigantiskt astronomiskt samarbets- och lärprojekt via World Wide Web.

    Under hösten har landets alla gymnasielever inbjudits att deltaga i Astronomy on-line tillsammans med tusentals elever från hela Europa. I projektet har lärare och elever möjlighet att diskutera och samarbeta kring olika astronomiska frågor. Via projektet har eleverna också tillgång till yrkesastronomer och företrädare för planetarier och universitet runt om i världen.
    Astronomy on-line har organiserats av EAAE, The European Associa-tion for Astronomy Education, och ESO, European Southern Observatory.

Praktiska tillämpningar
    Det övergripande målet för projektet är att skapa ett större intresse för naturvetenskapliga ämnen.
– Fysik, kemi, biologi, matematik. Samtliga naturvetenskapliga ämnen används i astronomin, säger Björn Lingons, svensk representant i EAAE.
- Astronomy on-line ger elever och lärare möjlighet att arbeta mot ett gemensamt mål tillsammans med grupper från andra delar av världen. Man kan prata med varandra direkt över internet och göra gemensamma laborationer. En grupp i Sverige kan också komma överens med en grupp i Spanien om att man ska göra gemensamma observationer som sedan bearbetas gemensamt av grupperna.

Informationsbank

    På Astronomy on-line finns redan nu många arbetsuppgifter och laborationer som lärare i Europa gjort tillsammans. Stöter gruppen på problem eller har frågor kan man prata med de andra grupperna runt om i Europa eller de yrkesastronomer som deltar i projektet. På projektets idétorg kan man hämta tips till många laborationer och observationer och själv lämna förslag.
    Många laborationer är också uppbyggda så att de deltagande grupperna runt om i Europa måste samarbeta för att nå ett bra resultat. Det ger unika möjligheter till observationer och beräkningar med resultat från många grupper över en hel kontinent.
    Exempel på samarbetsprojekt är den månförmörkelse som var den 27 september och den partiella solförmörkelsen som ägde rum den 12 oktober. Vid båda tillfällena gjordes gemensamma laborationer över Astronomy on-line. Elever på olika platser fotograferade händelserna och genom ett antal faktorer, bland annat var på jorden man befann sig, kunde de deltagande grupperna gemensamt räkna fram till exempel avstånd och hastighet.

Storskalig mötesplats

    Astronomy on-line är det första storskaliga försöket i världen att skapa en mötesplats för elever runt om i världen där de kan utforska vetenskapliga problem och med hjälp av modern teknik både ge och ta emot information.
    Projektet startade den 1 oktober och når sitt klimax den 18 - 22 november.
    Genom World Wide Web kan deltagarna mötas på ett marknadstorg där de har tillgång till ett antal "shops", som innehåller olika uppslag, uppgifter med mera, som är avpassade för olika kunskaps- och åldersnivåer. Det finns både enklare introduktioner till astronomi och avancerade laborationer med tillgång on-line till några av världens bästa teleskop.
    I projektet finns nio olika "shops".
1. General information
    Information kring programmet, regler, hjälp, deltagande grupper, intressanta länkar.
2. Collaborative projects
    Projekt som kräver observationer från många olika grupper i olika länder och som leder till gemensamma resultat. Till exempel observationer av månen och solen, parallaxmätningar av asteroiden Toutais när den passerar jorden, graden av luftföroreningar i städer och så vidare.
3. Astronomical observations
    Innehåller förberedelser för verkliga observationer med teleskop på deltagande observatorier. Uppgifterna överförs sedan till den grupp som beställt dem via webben. Resultaten kommer att publiceras på Astronomy on-line.
4. Astronomical software
    Ett utbud av astronomiska program som också efter projektet kan användas av skolorna.
5. Use of astronomical data on the World Wide Web
    Att hitta användbara uppgifter via World Wide Web, bildbanker, astronomiska data i olika arkiv med mera.
6. Prepared exercises (Try your skills)
    Olika förberedda astronomiska uppgifter, både enklare och mer avancerade, som kan lösas av deltagarna.
7. Talk to the professionals
    Tala med professionella astronomer och lärare över internet.
8. Group communication
    Samtalsplats för de deltagande grupperna.
9. Newspaper
    De olika aktiviteterna kommer kontinuerligt att publiceras på webben

Uppläggning

    Projektet Astronomy on-line är tänkt att fungera så här:
    Fas 1 (oktober -november) Förberedelser, beslut om arbete och arbetsgrupper, regionalt eller i europeiska grupper, kontaktarbete, informationssökning, laborationer, med mera.
    Fas 2 (18 november - 20 november) Under denna tid ökar intensiteten i kontakterna mellan grupperna och en rad händelser kommer att ske på nätet vid bestämda tider.
    Fas 3 (20 november - 23 november) "Hot days" och slutkläm på projektet. Grupperna slutför sina projekt och redovisar.
    Alla kommer förmodligen inte att vara klara när projektet är slut, men om man inte hinner redovisa under den perioden finns alla möjligheter att göra klart sina projekt på egen hand i klassrummet. Förhoppningen är också att de kontakter lärare och elever har etablerat kommer att fortsätta.

Deltagande

    Totalt räknar man med flera tusen deltagare. I Sverige har 25 skolor och totalt fler än 70 grupper anmält sig till Astronomy on-line.
    Senaste anmälningsdatum är den 17 november. Att registrera sig kostar ingenting för skolorna.
    I Sverige har ett antal lärare fördelat ansvaret mellan sig
  • Södra Sverige: Kenneth Borg, Karlshamn
  • Västra Sverige: Christer Brattås, Mölndal
  • Östra Sverige: Jan Engstedt, Stockholm
  • Norra Sverige: Mona Engberg Borlänge
  • Nationell representant och samordnare: Björn Lingons
  • Projektets webmaster för Sverige och Europa: Anders Västerberg, Saltsjöbaden.


Faktaruta

    European Association for Astronomy Education, EAAE, bildades 1995 och är en registrerad organisation inom EU.
    Målet för EAAE är att utveckla och stödja astronomiundervisningen på olika nivåer för att på så sätt skapa ett större intresse för naturvetenskapliga studier.
    Hittills är 17 länder anslutna till EAAE. I Sverige ingår EAAE som en skolsektion inom Svenska Astronomiska Sällskapet.
    EAAEs arbete i Sverige startade i slutet av 1994 och genom information till landets lärare, främst gymnasielärare, har de erbjudits att bli medlemmar. Hittills har ett femtiotal lärare från hela landet tecknat medlemskap i EAAE. Sveriges representant i organisationen är Björn Lingons, Stockholms skolor och Anders Västberg, Saltsjöbaden är ansvarig för Standing Committee "Communication Network"

Adresser för vidare information:
Om Astronomy on line: http:// www.eso.org/astronomyonline
Om EAAE: http://www.algonet.se/~sirius/eaae.htm
Om ESO: http://www.eso.org

Carina Näslund


Kontaktperson: Björn Lingons
Stockholm skolor, AV-centralen
tel: 08-657 07 21
fax: 657 07 50
e-post: bjorn.lingons@avcentralen.stockholm.se


Datorn i Utbildningen nr 3 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980729