Untitled Document Full tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


 

Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se,

 

Ledare DIU 3/2017:

Att förstå sin tid – och äga sin framtid

 

Digitaliseringen är en av de riktigt stora omdaningarna av vår omvärld, vårt sätt att arbeta, att kommunicera, att lära. Efter en långsam start har det fått allt större genomslag i hela samhället. Digitaliseringen tvingar oss att successivt omtolka världen. Givetvis tvingar den oss att omtolka även skola. I Norge, Finland och Danmark har det lett till ett grundligt och partiövergripande omtag vad gäller skola under de sista åren, I Norge exempelvis med Folketingets Ludvigsen-utvalg.

I Sverige har processen sett annorlunda ut, med samtidigt partiskiljande strategier kombinerade med en partsövergripande Skolkommission, som inom kort ska presentera sitt slutförslag. Digitaliseringen har efter flera års debatt och växande kommunal praktik under 2015/16 resulterat i ett regeringsuppdrag och intensivt arbete på Skolverket kring nationella strategier för skolans digitalisering. Nu föreligger inte ett stort samlat strategiskt regeringsbeslut, men ett konkret beslut angående ”stärkt digital kompetens i skolans styrdokument”.

Regeringen har beslutat om förtydliganden och förstärkningar i styrdokument – bland annat i läroplaner för grundskolan och gymnasieskolan – för att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens. Ändringarna rör rektorers och lärares uppdrag, skolbibliotekets roll och undervisningen i enskilda ämnen. Kortfattat avser ändringarna:
1. att programmering införs som ett tydligt inslag i flera olika ämnen i grundskolan, framförallt i teknik- och matematikämnena.
2. att stärka elevernas källkritiska förmåga
3. att eleverna ska kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik
4. att arbeta med digitala texter, medier och verktyg
5. att använda och förstå digitala system och tjänster
6. att utveckla en förståelse för digitaliseringens påverkan på individ och samhälle

Tidskriften DIU har valt att belysa dessa sex förändringar, samlade i tre teman i detta nummer.

Det första temat gäller likvärdigheten, att alla elever ska ha samma rätt att förstå och erövra sin tid, inklusive dess omvälvande teknik, det digitala. Likvärdigheten är grundvalen för alla kommuners digitalisering av skolan. Vi möter detta vid Guldtrappans rundresa i landet, senast till Vellinge, Kunskapsskolan, Stockholm och Västerås. Vi fortsätter temat från förra numret där vi mötte fem huvudmän. Huvudmän i framkant, med värdefulla erfarenheter av misstag och framgångar från digital skolutveckling. Viktig läsning!

Och likvärdigheten bildar även grundvalen för konferensen Framtidens lärande i Stockholm den 23-24 maj.

Ett annat tema rör arbete med språk och texter, medier och nätpublicering. Om det fundamentala med att skriva och läsa, men också om att stärka elevernas källkritiska förmåga och utveckla en förståelse för digitaliseringens påverkan på individ och samhälle. Vi belyser detta i två krönikor och i en bro med 500 års spann, från Martin Luthers 1517 till idag.

Ett tredje tema gäller programmering som ett inslag i flera olika ämnen i grundskolan, där eleverna arbetar med konkret problemlösning, med att omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik. Sammanhanget kräver både att eleverna förstår digitala system och tjänster och läs sig använda dem. Vi lyfter här fram exempel från Täby och Härryda, Öckerö och Stockholm, vilka vi nyligen besökt i samband med Guldtrappans rundresa. De skiljer sig åt, men har det gemensamt att de närmar sig ”programmering” utifrån konkreta sammanhang. Exemplen visar programmering i den vidare bemärkelse - problemlösning, som regeringen och Skolverket pekar ut. Det centrala är inte att skriva programkod, utan den bredare ansats som så väl svarar mot en skandinavisk ”lek-och-lär” tradition, eller om vi vill, entreprenöriellt lärande, som visade sig vara det fullständigt naturliga sättet för en bildningsnämnd på Öckerö att diskutera och förstå digitalisering i skola och samhälle.

Dessa tre teman – med direkt koppling till regeringsbeslutet om stärkt digital kompetens i skolan – kommer att vara teman på Framtidens lärande den 23-24 maj i Stockholm. Och likvärdigheten är grundvalen för konferensen Framtidens lärande. Vi jobbar nu för att du ska få möta allt detta på Framtidens lärande den 23-24 maj i Stockholm. Inom kort kommer programmet.

PETER BECKER
E-post: peter.becker@diu.se,

PS. En grupp-prenumeration för teamet bidrar!http://www.diu.se/prenumeration

Under februari och mars besöker Guldtrappans jury de nominerade och du kan läsa om besöken här på webben.
Öckerö: "Skapande, kreativitet och Makerspace"
Helsingborg: “Så fick vi igång delandet i kollegiet”
Lapplands Gymnasium: “Sveriges fjärrundervisning utvecklas här på Lapplands gymnasium”
Härryda: "Digitaliseringen är ett språk som barnen utforskar"
Täby: "Verktyg ska anpassas efter läraren och eleverna"
Vellinge: "Nya möjligheter för alla åldrar"


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 3-2017. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 17]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 170417