Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Digitaliseringen är en av de riktigt stora omdaningarna av vår omvärld, vårt sätt att arbeta, att kommunicera, att lära. Efter
en långsam start har det fått allt större genomslag i hela samhället. Digitaliseringen tvingar oss att successivt omtolka
världen. Givetvis tvingar den oss att omtolka även skola. I Norge, Finland och Danmark har det lett till ett grundligt och
partiövergripande omtag vad gäller skola under de sista åren, I Norge exempelvis med Folketingets Ludvigsen-utvalg.
I Sverige har processen sett annorlunda ut, med samtidigt partiskiljande strategier kombinerade med en partsövergripande Skolkommission, som inom kort ska presentera sitt slutförslag. Digitaliseringen har efter flera års debatt och växande kommunal praktik under 2015/16 resulterat i ett regeringsuppdrag och intensivt arbete på Skolverket kring nationella strategier för skolans digitalisering. Nu föreligger inte ett stort samlat strategiskt regeringsbeslut, men ett konkret beslut angående ”stärkt digital kompetens i skolans styrdokument”.
Regeringen har beslutat om förtydliganden och förstärkningar i styrdokument – bland annat i läroplaner för grundskolan
och gymnasieskolan – för att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens. Ändringarna rör
rektorers och lärares uppdrag, skolbibliotekets roll och undervisningen i enskilda ämnen. Kortfattat avser
ändringarna: 1. att programmering införs som ett tydligt inslag i flera olika ämnen i grundskolan, framförallt i teknik- och matematikämnena.
2. att stärka elevernas källkritiska förmåga
3. att eleverna ska kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik
4. att arbeta med digitala texter, medier och verktyg
5. att använda och förstå digitala system och tjänster
6. att utveckla en förståelse för digitaliseringens påverkan på individ och samhälle
Tidskriften DIU har valt att belysa dessa sex förändringar, samlade i tre teman i detta nummer.
Det första temat gäller likvärdigheten, att alla elever ska ha samma rätt att förstå och erövra sin tid, inklusive dess omvälvande teknik, det digitala. Likvärdigheten är grundvalen för alla kommuners digitalisering av skolan. Vi möter detta vid Guldtrappans rundresa i landet, senast till Vellinge, Kunskapsskolan, Stockholm och Västerås. Vi fortsätter temat från förra numret där vi mötte fem huvudmän. Huvudmän i framkant, med värdefulla erfarenheter av misstag och framgångar från digital skolutveckling. Viktig läsning!
Och likvärdigheten bildar även grundvalen för konferensen Framtidens lärande i Stockholm den 23-24 maj.
Ett annat tema rör arbete med språk och texter, medier och nätpublicering. Om det fundamentala med att skriva och läsa, men också om att stärka elevernas källkritiska förmåga och utveckla en förståelse för digitaliseringens
påverkan på individ och samhälle. Vi belyser detta i två krönikor och i en bro med 500 års spann, från Martin Luthers 1517 till idag.
Ett tredje tema gäller programmering som ett inslag i flera olika ämnen i grundskolan, där eleverna
arbetar med konkret problemlösning, med att omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med
användning av digital teknik. Sammanhanget kräver både att eleverna förstår digitala system och
tjänster och läs sig använda dem. Vi lyfter här fram exempel från Täby och Härryda, Öckerö och
Stockholm, vilka vi nyligen besökt i samband med Guldtrappans rundresa. De skiljer sig åt, men har
det gemensamt att de närmar sig ”programmering” utifrån konkreta sammanhang. Exemplen visar
programmering i den vidare bemärkelse - problemlösning, som regeringen och Skolverket pekar ut.
Det centrala är inte att skriva programkod, utan den bredare ansats som så väl svarar mot en skandinavisk
”lek-och-lär” tradition, eller om vi vill, entreprenöriellt lärande, som visade sig vara det
fullständigt naturliga sättet för en bildningsnämnd på Öckerö att diskutera och förstå digitalisering
i skola och samhälle.
Dessa tre teman – med direkt koppling till regeringsbeslutet om stärkt digital kompetens i skolan
– kommer att vara teman på Framtidens lärande den 23-24 maj i Stockholm. Och likvärdigheten är grundvalen för konferensen Framtidens lärande.
Vi jobbar nu för att du ska få möta allt detta på Framtidens lärande den 23-24 maj i Stockholm. Inom kort kommer programmet.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.