Martin Luthers 95 teser ger
perspektiv på medier i vår tid
Det är 500 år sedan Martin Luther
offentliggjorde sina teser där han kritiserade
den katolska kyrkan. Vid denna
tid var boktryckarkonsten en relativt
ny medieteknologi. Det gjorde att hans
teser snabbt fick enorm spridning och
ledde till en reformation av kyrkan i
Nordeuropa. I dag har digitaliseringen
inneburit ett motsvarande teknikskifte
som utmanar etablerade maktstrukturer.
Men vilka är de avgörande frågorna
om verklighetsbeskrivningar, drivkrafter
och medier i vår tid?
Den 31 oktober 1517 spikade den
tyske prästen Martin Luther upp ett
ark med 95 teser på porten till Slottskyrkan
i Wittenberg i östra Tyskland.
Teserna var ett angrepp på den katolska
kyrkans försäljning av så kallade
avlatsbrev, ett slags kvitto på syndernas
förlåtelse. Försäljningen hade
eskalerat efter att påve Leo X tillträtt
år 1515 och bestämt att låta försäljningen
av avlater finansiera färdigställandet
av Peterskyrkan i Rom. Martin
Luther reagerade för att stoppa denna
humbug. Kyrkan krävde varken ånger
eller omvändelse, vilket innebar att
alla som köpte avlat kunde fortsätta
synda och att folk kunde köpa en plats
i himlen för redan avlidna släktingar.
Så lyder berättelsen. Sant är att
avhandlingar av tradition spikades
upp på offentliga platser för att göra
allmänheten delaktig i debatten. Fortfarande
spikas avhandlingar, men nu
genom att de publiceras på universitetens
webbplatser. Det är oklart om
Martin Luther verkligen spikade upp
sina teser i Wittenberg. Sant är att
Luther den 31 oktober 1517 skickade
ett brev till ärkebiskop Albrecht av
Mainz till för att få stopp på den
lokala handeln med avlater. Till sitt
brev bifogade han det dokument som
kommit att kallas ”De 95 teserna om
avlatens innebörd”.
Albrecht av Mainz hade fått licens
av påven Leo X att sälja avlatsbrev i
sina stift. Hälften av intäkterna skulle
gå till påven, hälften fick han behålla
själv. Albrecht av Mainz var i stort
behov av pengar för att amortera de
lån han tagit för att betala mutor till
påven och andra inom kyrkan för att
få kalla sig ärkebiskop.
Brevet inleds med en tirad av
hälsningsfraser varefter Luther underdånigt
ber ärkebiskopen att kasta
ett öga på ”detta lilla dammkorn”, som
Luther kallar sitt brev och sina teser.
I slutet av brevet skärps tonen när
Luther riktar uppmärksamheten på
avlatspredikanternas och ärkebiskopens
ansvar:
”Det kan hända, att någon med
tiden, publicerar skrifter där man
kommer att granska både dem och
teserna, till vanära för Er mest lysande
högvördighet. Jag bävar över tanken
på att detta kommer att ske, och ändå
är jag rädd att det kommer att hända,
om det inte går att få till någon snabb
lösning.”
Kyrkan som mediehus
I sina teser går Martin Luther till
storms mot handeln med avlater, som
bedrevs med processioner och skådespel
där avlaten såldes in med en egen
reklamslogan: ”När myntets klang i
kistan hörs, till himlen själen genast
förs.”
Kyrkan var vid denna tid samhällets
dominerande medieinstitution
som svarade för bibeltolkning,
förkunnelse, nyhetsförmedling och
viss underhållning, bland annat i
form kyrkospel och kyrkomålningar
som överträffade allt vad vanligt folk
kunde betrakta hemma. Dessutom
förevisade kyrkan reliker, heliga föremål
såsom bitar från Kristi kors med
mera. Tillbedjan inför dessa föremål
ansågs kunna förkorta lidandet i helvetets
skärseld.
Martin Luther påpekar i första
tesen att människor måste göra bättring.
Han resonerar kring formerna
för botgöring. Därefter går han till
attack. Tes 27: De som säger att själen
flyger ut ur skärselden i samma ögonblick
som pengarna klingar i bössan,
förkunnar människoläror. Tes 43: Det
är bättre att ge åt de fattiga eller låna
till de nödlidande än att köpa avlat.
Tes 86: Varför bygger inte påven,
som är rikare än den rikaste Krösus,
Peterskyrkan för sina egna pengar i
stället för att ta pengarna från fattiga
troende?
Martin Luther påtalar vikten av
fri debatt, han uppmanar till opposition
och kritiskt tänkande och han
förmanar folk att vara på sin vakt och
att ”inte låta sig invaggas i falsk andlig
säkerhet”. Dessa teser är ett av de första
dokumenterade försöken att formulera
aspekter och argument för en
diskussion kring de värderingar och
ekonomiska drivkrafter som präglar
människors medieverklighet och som
vid denna tid handlade om Bibelns
ord och prästernas predikningar.
De 95 teserna kom snabbt att översättas
från latin till tyska. De trycktes
och spreds, vilket innebar att denna
konflikt blev den första i världshistorien
som understöddes av tryckpressen.
Inom två veckor hade kopior av
teserna spridits genom Tyskland och
inom två månader kunde texten återfinnas
i hela Europa.
Boktryckarkonsten och läskunnighetens
utbredning innebar nya
informationsvägar som den gamla
medeltida kyrkan stod främmande inför,
inte alls olikt hur många företag,
institutioner och politiska organisationer
stod främmande för internet
och den digitala teknikens utveckling
500 år senare. Katolska kyrkan kunde
på inget sätt förutse eller hantera den
revolt som riktades mot dess förkunnelse.
Boktryckarkonstens genombrott
brukar dateras till våren 1455 då den
tyske guldsmeden och uppfinnaren
Johann Gutenberg färdigställde
en tryckt upplaga av den så kallade
42-radiga Bibeln. Dessförinnan lär
Gutenberg ha tryck en upplaga med
avlatsbrev. I slutet av 1517 blev boktryckarkonsten
hävstång för Luthers
kritik mot kyrkan och 1518 var nästan
en tredjedel av det tyska språkområdets
trycksaker skrivna av Luther.
Författaren Nina Burton har i sin bok
”Gutenberggalaxens nova” (Bonniers,
2016) beskrivit Luther som sin tids
”mediegeni”.
Men Martin Luthers revolt innebar
inte religionsfrihet, utan istället
en ny typ av överhet där Luther allierade
sig med kungar och kejsare och
där han själv dikterade vad människor
skulle tro och tänka. ”Martin
Luthers lilla katekes” från 1529 var
obligatorisk utantilläsning i svenska
skolor fram till 1919. Författaren
Per Svensson diskuterar den mångfacetterade
Martin Luther i sin bok
”Frihet, jämlikhet, reformation – 500
år med Luther” (Weyler, 2016). Han
skriver:
”Martin Luther var en djupt motsägelsefull
gestalt: dödsföraktande
dissident och frihetsförkunnare, men
också auktoritär fursteslickare och
brutal antisemit. Han smulade sönder
en världsordning, men var samtidigt
fylld av skräck inför ett hotande kaos,
inför konsekvenserna av den frihet
han proklamerade.”
Historiska beröringspunkter
När den tidigare statsministern och
utrikesministern Carl Bildt i en artikel
på DN Debatt den 16 november 2015
kommenterade de terrorattacker som
utfördes av det jihadistiska terrornätverket
IS i Paris den 13 november
2015 jämförde han dagens motsättningar
i den muslimska världen med
motsättningarna mellan katoliker och
protestanter i den kristna världen,
som kulminerade i Trettioåriga kriget
för 500 år sedan:
”Parallellerna är tydliga: En period
av demografiska spänningar och ekonomisk
oro. Djupgående sekteristiska
motsättningar mellan olika religiösa
tolkningar. Serier av lokala konflikter
och motsättningar. Bristande legitimitet
i den existerande ordningen.
Ställföreträdande krig av lika slag.
Och faktiskt också ett nytt element
av propaganda – då tryckpressen, nu
sociala media.”
I vår tid har digitaliseringen inneburit
ett teknikskifte som, likt tryckpressen,
utmanat etablerade maktstrukturer
och som förändrat vårt sätt
att leva, lära och kommunicera. Internet
och sociala medier har demokratiserat
våra möjligheter att hämta
och dela information på ett sätt som
skakat grundvalarna för traditionella
medier, etablerade politiska partier
och den konventionella tjänstesektorn.
Mest kontroversiella är kanske
fildelningssajten Pirate Bay (grundad
2003), visselblåsarsajten Wikileaks
(grundad 2006) och taxisajten Uber
(grundad 2009).
Samtidigt har de digitala medierna
upprättat nya hierarkier där företag
som Google (grundad 1998) och Facebook
(grundad 2004) blivit de nya
makthavarna som byggt ut sina imperier
genom att förvärva andra aktörer.
Google äger numera videoplattformen
YouTube (grundad 2005) och
Facebook äger numera bilddelningssajten
Instagram (grundad 2010).
Författaren Andrew Keen har i sin
bok ”Internet är inte svaret” (Volante,
2015) beskrivit de nya hierarkierna
genom att citera den amerikanske
riskkapitalisten Fred Wilson. Han förklarar
att ”trots sin demokratiserande
förmåga har internet i sin nuvarande
form helt enkelt ersatt de gamla pamparna
med nya pampar, och dessa nya
pampar har en makt över marknaden
som med tiden kommer att bli
kollosalt mycket större än de gamla
pamparnas”.
Andrew Keen pekar på att Facebook
ser sig själv som navet i ”hela
mänsklighetens medvetande- och
kommunikationsström”. Han redogör
för hur Facebook 2009 försökte kartlägga
användarnas sinnesstämningar
genom att analysera ord och uttryck
som de skrivit på sina Facebooksidor.
I en studie från 2012 provade
Facebook att ändra nyhetsflödet för
700.000 Facebookanvändare för att
experimentera med deras humörsvängningar.
Martin Luthers 95 teser om avlatens innebörd,
där han kritiserade den katolska kyrkans förkunnelse,
kom snabbt att översättas från latin till
tyska. Teserna trycktes och spreds, vilket innebar
att denna konflikt blev den första i världshistorien
som understöddes av tryckpressen. Inom
två veckor hade kopior av teserna spridits
genom Tyskland och inom två månader kunde
texten återfinnas i hela Europa. År 1527, bara tio
år efter att Martin Luther presenterat sina teser,
bröt Gustav Vasa förbindelserna med påven
och beordrade en reformation av den svenska
kyrkan.
Kanske kan tankarna bakom
Martin Luthers systemkritik vara en
hjälp för att stärka vårt medvetande,
då vi formulerar vilka insikter som
kan tänkas vara aktuella i vår tid. I en
undervisningssituation kan det vara
tacksamt att be elever eller studenter
att själva försöka formulera vilka antaganden
eller sanningar om dagens
medieverklighet som bör höra till
allmänbildningen i vår tid.
När elever och studenter får i uppgift
att spontant formulera de främsta
skälen för att anlägga ett kritiskt perspektiv
på medier brukar de snabbt
ringa in några centrala argument:
Medierna spelar en central roll i vår
kultur. (”Vi lever i en medievärld.”)
Medierna ger inte en fullständig bild
av verkligheten. (”Man kan inte lita på
allt som står i tidningen eller på nätet.”)
Alla måste kunna förstå och använda
medier på ett klokt sätt. (”Man
måste uppträda schysst på nätet.”)
Insikter om digitala medier
Det krävs något mer fördjupade kunskaper
för att göra en analys av de vällovliga
men ibland bedrägliga tjänster
vi finner på nätet. Här är fem exempel
på sådana insikter som elever och studenter
brukar resonera sig fram till.
1. De tjänster på webben som vi
uppfattar som gratis är inte gratis. För
att få tillgång till sociala medier som
Facebook och Instagram överlåter vi
allt vi publicerar till internetföretagen
som använder informationen för riktade
annonser. Vi tror att vi använder
dessa tjänster för att möta våra vänner
och se världen, i själva verket är det vi
själva som blir iakttagna och kartlagda.
Här finns möjligen en likhet
med 1500-talets avlat: vi erbjuds en
eftertraktad tjänst, men i själva verket
är det vi själva som blir utnyttjade
för att Facebook ska kunna bygga sin
digitala katedral.
2. De resultat vi får i en sökmotor
som Google är inte objektiva,
utan styrs av annonsörer som köpt
reklamplats, av förprogrammerade
inställningar och av våra tidigare sökningar,
som gör att vi stängs in i en så
kallad filterbubbla.
3. Många av de mest populära
bloggarna och aktörerna på YouTube,
som vi följer i tron att de är våra
vänner på nätet, är egentligen falska
vänner som gör inlägg och omnämnanden
av produkter och företag mot
betalning. Inte sällan är de anslutna
till kommersiella nätverk som Disneys
Makers Studio, United Screens,
med Bonnier som huvudägare, eller
Splay, med MTG (som också äger
TV3) som huvudägare. I dag, då
många tar avstånd från reklam, har
dessa personer blivit en ny marknadsföringskanal
som i reklambranschen
går under namnet ”influencers”.
4. Nyheter på nätet har en särskild
karaktär. Många tar del av nyheter
i form av så kallade ”flash-nyheter”.
Det finns en ständig inbjudan till oss
som nyhetskonsumenter att interagera,
göra inlägg och dela. Men det
mest påtagliga är att nyheter på nätet
ständigt kan uppdateras, förändras
eller tas bort. Det skapar en känsla
av att en nyhetshändelse är elastisk.
För en mer fördjupad förståelse krävs
att vi tar oss tid att söka ytterligare
information som ger bakgrund och
sammanhang.
5. Många nyhetsmedier och reklamkampanjer
på internet bygger
sin relation till läsare och konsumenter
på att skapa en interaktion där
vi lockas att klicka på sensationella
rubriker och dela nyheter och reklambudskap
med våra vänner. Medieföretagens
framgångar på detta område
kräver att vi lydigt klickar, delar och
interagerar. På det sättet lånar vi ut
vår egen trovärdighet till medieföretag
eller annonsörer som vi inte
känner, men som önskar ta del av våra
tjänster. Men det är vårt eget val – och
genom att delta blir vi också medansvariga
för medieutvecklingen.
Marin Luther var verksam på tröskeln
till den period som brukar kallas upplysningstiden. Det var en tid då naturvetenskapens framsteg kom
att utmana trovärdigheten för den
kristna religionen. De nya upptäckterna
tycktes vara oförenliga med den
gamla ”av Gud givna ordningen”. Det
var en tid med stora spänningar och
kraftmätningar mellan olika grupper
och idéer. Den växande religionskritiken
och den starka strävan efter
radikala samhällsförändringar, som
växte fram under senare delen av
1600-talet, nådde sin kulmen under
den franska revolutionen 1789. Martin
Luthers kritik mot den katolska
kyrkans förkunnelse lade grunden för
en revolt som kom att bana väg för
senare tiders revolutioner.
I dag vet vi betydelsen av yttrande- och
informationsfrihet, fri debatt och
fri opinionsbildning. Vi kan inte värja
oss mot förflackad eller oseriös journalistik,
ryktesspridning eller lögner
i sociala medier, propagandautspel
eller köpta åsikter på olika bloggar.
Men vi är medvetna. Det handlar,
som Martin Luther skriver i tes nummer
95, om att ”inte låta sig invaggas
i falsk andlig säkerhet, utan lita på att
det är möjligt att övervinna många
bedrövelser”.
LÄS HELA TEMAT I DIU 3/17 Om skrivrevolution, läsningens gåva och medier - 500 år efter Martin Luthers teser
Rask: Den skrivande revolutionen, sid 22
Viklund: Om kapade identiteter - ny ungdomsroman, sid 28
Edvarsson: Läsning, en gåva för livet!, sid 30
Viklund: Martin Luthers 95 teser ger perspektiv på
medier i vår tid, sid 39
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.