Läsutveckling, läslyft och kollegialt
lärande var temat för Anna Ekström,
Skolverkets generaldirektör på Framtidens
lärande.
Anna Ekström, ser mycket positivt på
satsningen Läslyftet och hon menar
att PISA-resultatet faktiskt är något
Skolverket litar på. Hon hänvisar till
Leif Lewins undersökning som faktiskt
pekar på att kommunaliseringen
varit en bidragande orsak till det stora
fallet.
–Något har också hänt kring värderingarna.
Skolan är inte längre lika
angelägen för unga människor, framhåller
hon. Och det behöver undersökas
närmare, menar hon.
Anna Ekström ser stora möjligheter
att genom förstelärarreformen
locka skickliga lärare till de skolor där
de bäst behövs. För det är om lärarna
det handlar.
–Vi måste klara kompetensförsörjningen
till läraryrket och vi måste
lyckas höja kvaliteten i undervisningen,
betonar Anna Ekström.
Förutom Lärarna – det första L:et
– så handlar vägen till ökad kvalitet i
den svenska skolan om att få en Likvärdighet:
–Alla skolor måste utvecklas till
bra skolor, framhåller Anna Ekström.
Hon efterlyser också Långsiktighet,
att de reformer som nu sjösatts
får tid att verka och ges ett uthålligt
stöd. Och hon tror benhårt på att det
går att vända den negativa trenden:
– Tillsammans kan vi förbättra
den svenska skolan och en viktig start
är läslyftet, där Skolverket tittar på
hur man gjort i Sandviken, säger hon.
Alla lärare måste arbeta som språklärare,
poängterar hon.
Erica Jonvallen, ansvarig för Läslyftet
på Skolverket menar att man ute
i kommunerna inte ska sitta och vänta
på att läslyftet startar utan använda
tiden till att förbereda sig.
– Tag reda på hur det faktiska läget
ser ut på hemmaplan, gör en kartläggning.
Sätt full fart och skriv och läs
mycket, menar hon.