Untitled Document

Av: Stig Roland Rask
E-Post: stigroland.rask@bredband.net

 

Bildarkivens lärarbilder

Jag satt vid ett tillfälle och putsade på en powerpointpresentation. Det var inspirerande, eftersom jag hade fått tillgång till ett av landets största och bästa bildarkiv. Skrev man till exempel in ordet ”katt” så fick man fram ett stort antal bilder på katter i alla former, storlekar och färger.

Valde man att kombinera ”katt + hund” så fick man ett mindre antal bilder, men de kännetecknades alla av att de innehöll båda dessa husdjur. Skaparna av bildarkivet hade helt enkelt ”taggat” varje bild med relevanta sökord som beskrev innehållet. Inget konstigt alls, utan fullständigt naturligt och självklart.

Eftersom presentationen skulle användas till en föreläsning som handlade om att inspirera en grupp lärare inför en ”en-till-en-satsning”, så skrev jag in ”lärare + dator” i arkivets sökruta. Till min stora förvåning och besvikelse gav denna sökning noll träffar. Katt och hund var tydligen en mer naturlig koppling för arkivets skapare än lärare och dator. Nåväl, lärare ser väl ut som vanliga människor, tänkte jag, och sökte istället på de två orden ”arbete + dator”. Det ledde till många träffar och ett stort antal läckra bilder på välklädda unga människor i exklusiva kontorsmiljöer presenterades. De log alla stela reklambildsleenden där de satt vid sina skinande skrivbord. Alla såg mycket framgångrika, statustunga och högavlönade ut.

När jag testade bilderna på en god vän protesterade han högljutt. De där kan du inte använda i skolsammanhang, hävdade han kategoriskt. Alla ser att de inte föreställer lärare. De är alldeles för unga och snygga, löd hans mycket provocerande motivering.

Nu var det min tur att protestera och hävdade med bestämdhet att lärare också kan vara både unga och snygga och att jag minsann själv (en gång i tiden) varit ett exempel som bevisat (åtminstone halva) det påståendet. Okey, korrigerade sig min kamrat lite generat, men de ser ut att vara alldeles för högavlönande - det syns att de arbetar i högstatusyrken och i alltför påkostade miljöer.

Inför det argumentet föll jag till föga och kunde inte annat än att hålla med. Jag gjorde istället en ny sökning. Nu kombinerade jag inte två ord utan sökte bara på ordet ”lärare”, vilket gav ett antal träffar. Det dök upp lärartyper i bruna hemmastickade ylletröjor och beige urtvättade t-shirtar. Alla poserade vid sina katedrar framför den gröna ”svarta tavlan”. Den enda teknik de använde var en vit krita. Alla verkade ha samma frisör och hade en gammaldags frisyr med tvärklippt lugg. Så där ja, sa min fräcke vän triumferande, nu ser man att det handlar om lärare.

Man kan naturligvis reducera denna upplevelse av ett bildarkiv till att hävda att den bara handlar om hur några arkivsansvariga sett på läraryrket och utifrån detta ”taggat” bilder med sökord. Det hade de gjort med vad som utifrån deras synsätt var relevanta ord och kännetecken. Men om deras syn på yrket skulle vara representativt för en bredare Bildarkivens lärarbilder lärarbilder allmänhets uppfattning så är det alarmerande. Inget skulle vara så förödande för läraryrkets status som om det skulle uppfattas som någonting gammaldags och förlegat. Något som inte riktigt tillhör vår tid. Ett yrke som ligger vid sidan om samhällets förändring och utveckling.

Läraryrkets status måste upp, hävdar lärarfacken och har (åtminstone ett retoriskt) politiskt stöd för detta.

Jag är dock övertygad om att status är ingenting man kan prata sig till vid ett förhandlingsbord, snyfta sig till via debattartiklar eller strejka sig till via en arbetskonflikt.

Status är något man långsamt kan erövra och förtjäna, genom att uthålligt visa sig vara en värdefull och omistlig aktör i fronten för en dynamisk samhällsutveckling. Så ser den väg ut som leder till att vi småningom hittar andra lärarbilder i våra bildarkiv. STIG ROLAND RASK

 

Stig Roland Rask
E-Post: stigroland.rask@bredband.net



Datorn i Utbildningen nr 3-2014. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 14]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 140506