Jag satt vid ett tillfälle och
putsade på en powerpointpresentation.
Det var inspirerande,
eftersom jag hade fått
tillgång till ett av landets största
och bästa bildarkiv. Skrev man
till exempel in ordet ”katt” så
fick man fram ett stort antal
bilder på katter i alla former,
storlekar och färger.
Valde man att kombinera
”katt + hund” så fick man ett
mindre antal bilder, men de
kännetecknades alla av att de
innehöll båda dessa husdjur.
Skaparna av bildarkivet hade
helt enkelt ”taggat” varje bild
med relevanta sökord som beskrev
innehållet. Inget konstigt
alls, utan fullständigt naturligt
och självklart.
Eftersom presentationen
skulle användas till en
föreläsning som handlade om
att inspirera en grupp lärare
inför en ”en-till-en-satsning”,
så skrev jag in ”lärare + dator” i
arkivets sökruta. Till min stora
förvåning och besvikelse gav
denna sökning noll träffar. Katt
och hund var tydligen en mer
naturlig koppling för arkivets
skapare än lärare och dator. Nåväl,
lärare ser väl ut som vanliga
människor, tänkte jag, och
sökte istället på de två orden
”arbete + dator”. Det ledde till
många träffar och ett stort antal
läckra bilder på välklädda unga
människor i exklusiva kontorsmiljöer
presenterades. De log
alla stela reklambildsleenden
där de satt vid sina skinande
skrivbord. Alla såg mycket
framgångrika, statustunga och
högavlönade ut.
När jag testade bilderna
på en god vän protesterade
han högljutt. De där kan du inte
använda i skolsammanhang,
hävdade han kategoriskt. Alla
ser att de inte föreställer lärare.
De är alldeles för unga och
snygga, löd hans mycket provocerande
motivering.
Nu var det min tur att protestera
och hävdade med bestämdhet
att lärare också kan
vara både unga och snygga och
att jag minsann själv (en gång
i tiden) varit ett exempel som
bevisat (åtminstone halva) det
påståendet. Okey, korrigerade
sig min kamrat lite generat,
men de ser ut att vara alldeles
för högavlönande - det syns att
de arbetar i högstatusyrken och
i alltför påkostade miljöer.
Inför det argumentet föll jag
till föga och kunde inte annat
än att hålla med. Jag gjorde
istället en ny sökning. Nu kombinerade
jag inte två ord utan
sökte bara på ordet ”lärare”, vilket
gav ett antal träffar. Det dök
upp lärartyper i bruna hemmastickade
ylletröjor och beige urtvättade
t-shirtar. Alla poserade
vid sina katedrar framför den
gröna ”svarta tavlan”. Den enda
teknik de använde var en vit
krita. Alla verkade ha samma
frisör och hade en gammaldags
frisyr med tvärklippt lugg. Så
där ja, sa min fräcke vän triumferande,
nu ser man att det
handlar om lärare.
Man kan naturligvis
reducera denna upplevelse
av ett bildarkiv till att
hävda att den bara handlar om
hur några arkivsansvariga sett
på läraryrket och utifrån detta
”taggat” bilder med sökord. Det
hade de gjort med vad som utifrån
deras synsätt var relevanta
ord och kännetecken. Men om
deras syn på yrket skulle vara
representativt för en bredare
Bildarkivens lärarbilder
lärarbilder
allmänhets uppfattning så är
det alarmerande. Inget skulle
vara så förödande för läraryrkets
status som om det skulle
uppfattas som någonting gammaldags
och förlegat. Något
som inte riktigt tillhör vår tid.
Ett yrke som ligger vid sidan
om samhällets förändring och
utveckling.
Läraryrkets status måste
upp, hävdar lärarfacken och
har (åtminstone ett retoriskt)
politiskt stöd för detta.
Jag är dock övertygad om
att status är ingenting man kan
prata sig till vid ett förhandlingsbord,
snyfta sig till via debattartiklar
eller strejka sig till
via en arbetskonflikt.
Status är något man
långsamt kan erövra och
förtjäna, genom att uthålligt
visa sig vara en värdefull och
omistlig aktör i fronten för en
dynamisk samhällsutveckling.
Så ser den väg ut som leder
till att vi småningom hittar andra
lärarbilder i våra bildarkiv.
STIG ROLAND RASK