Untitled Document Text: Mats Östling

 

TEKNIKSPANING: Genombrott för skolans digitala lärresurser?


En(klare) väg till digitala läromedel

Med allt fler datorer, surfplattor och telefoner som kan koppla upp sig mot nätet och användas i skolarbetet blir behovet av digitala resurser allt viktigare. Med många olika apparater som hanteras av användaren själv är det inte längre möjligt att installera alla program på datorn eller att lägga all information i slutna nät. Det som ska användas måste finnas på Internet istället, alltid tillgängligt från vilken plats som helst.

För att underlätta för både användare och leverantörer pågår ett arbete med standarder för lärresurser inom SIS och ett annat inom .SE för att förenkla inloggningen till olika webbplatser. Standardarbetet handlar om att beskriva hur resurser ska kunna märkas för att de ska vara lättare att hitta.

Märkning innebär att det finns en form av innehållsförteckning kopplad till själva resursen som beskriver vad den är tänkt för – ämne, lämplig årskurs, text, bilder, frågor, kursplanemål mm. Genom att använda vissa givna fält och en gemensam ordlista blir det lättare att både märka och söka efter resurserna. I standardiseringsarbetet ingår också tillgänglighetsfrågor och hur läromedel och andra lärresurser ska kunna presenteras för elever på ett enkelt sätt.

Inloggning
I dag får många pedagoger ägna mycket tid åt att administrera sina elever på olika webbplatser, med konton och lösenord. En del leverantörer drar sig för att erbjuda mer avancerade och personliga tjänster som kräver att de måste sköta en mängd elevkonton. Även för kommunen är dagens situation arbetssam då varje leverantör kräver en unik integration - både komplext och besvärligt, särskilt när antalet leverantörer ökar.

För att öka användningen och tillgången på digitala resurser på nätet måste inloggningen förenklas. Med en identitetsfederation kan detta bli verklighet. Inom .SE pågår det därför ett arbete med att etablera en skolfederation som bygger på att elever och pedagoger använder sin vanliga inloggning och att de som erbjuder olika tjänster litar på denna inloggning. Själva federationen består av en lista över de som ingår i federationen, en standard för vad själva identiteten ska innehålla och villkor för hur den kan användas.

Skolfederation.se
Elever och pedagoger loggar alltså in som vanligt på skolan eller i sin lärplattform. När en elev klickar på en länk till ett läromedel eller någon annan resurs kollar den som har resursen (en tjänsteleverantör) att den som vill komma in tillhör en godkänd organisation (en identitetsutfärdare, ofta en kommun eller skola).

Kontrollen sker mot den förteckning över godkända medlemmar som finns i federationen. Därefter släpps användaren in. Leverantören behöver alltså inte ha koll på själva identiteten/ individen, bara att den kommer från en organisation som går att lita på.

Nästa steg
Federationen kommer att vara på plats under våren, det är alltså viktigt att kommuner och skolor ansluter sig för att kunna dra nytta av den förenklade inloggningen. Hör av er!

 

Mats Östling


Länk
Läs mer: www.skolfederation.se



Datorn i Utbildningen nr 3-2012. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 12]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 120428