TEKNIKSPANING: Genombrott för skolans digitala lärresurser?
En(klare) väg till digitala läromedel
Med allt fler datorer, surfplattor och
telefoner som kan koppla upp sig
mot nätet och användas i skolarbetet
blir behovet av digitala resurser allt
viktigare. Med många olika apparater
som hanteras av användaren själv är
det inte längre möjligt att installera alla
program på datorn eller att lägga all
information i slutna nät. Det som ska
användas måste finnas på Internet istället,
alltid tillgängligt från vilken plats
som helst.
För att underlätta för både användare
och leverantörer pågår ett arbete med
standarder för lärresurser inom SIS
och ett annat inom .SE för att förenkla
inloggningen till olika webbplatser.
Standardarbetet handlar om att beskriva
hur resurser ska kunna märkas
för att de ska vara lättare att hitta.
Märkning innebär att det finns en
form av innehållsförteckning kopplad
till själva resursen som beskriver vad
den är tänkt för – ämne, lämplig årskurs,
text, bilder, frågor, kursplanemål
mm. Genom att använda vissa givna
fält och en gemensam ordlista blir det
lättare att både märka och söka efter
resurserna. I standardiseringsarbetet
ingår också tillgänglighetsfrågor och
hur läromedel och andra lärresurser
ska kunna presenteras för elever på ett
enkelt sätt.
Inloggning
I dag får många pedagoger ägna
mycket tid åt att administrera sina
elever på olika webbplatser, med konton
och lösenord. En del leverantörer
drar sig för att erbjuda mer avancerade
och personliga tjänster som kräver
att de måste sköta en mängd elevkonton.
Även för kommunen är dagens
situation arbetssam då varje leverantör
kräver en unik integration - både
komplext och besvärligt, särskilt när
antalet leverantörer ökar.
För att öka användningen och
tillgången på digitala resurser på nätet
måste inloggningen förenklas. Med
en identitetsfederation kan detta bli
verklighet. Inom .SE pågår det därför
ett arbete med att etablera en skolfederation
som bygger på att elever
och pedagoger använder sin vanliga
inloggning och att de som erbjuder
olika tjänster litar på denna inloggning.
Själva federationen består av en
lista över de som ingår i federationen,
en standard för vad själva identiteten
ska innehålla och villkor för hur den
kan användas.
Skolfederation.se
Elever och pedagoger loggar alltså
in som vanligt på skolan eller i sin
lärplattform. När en elev klickar på
en länk till ett läromedel eller någon
annan resurs kollar den som har resursen
(en tjänsteleverantör) att den
som vill komma in tillhör en godkänd
organisation (en identitetsutfärdare,
ofta en kommun eller skola).
Kontrollen sker mot den förteckning
över godkända medlemmar som
finns i federationen. Därefter släpps
användaren in. Leverantören behöver
alltså inte ha koll på själva identiteten/
individen, bara att den kommer från
en organisation som går att lita på.
Nästa steg
Federationen kommer att vara på
plats under våren, det är alltså viktigt
att kommuner och skolor ansluter sig
för att kunna dra nytta av den förenklade
inloggningen. Hör av er!