Untitled Document Text: Mats Östling

 

Från DIU och SKLs seminarieserie våren 2012


Jordbruket –
men inte skolan?

Hur förändras arbetet och möjligheterna för pedagogerna? Vilka krav ställs på pedagogerna och vilka krav kan pedagogerna ställa? Det var frågor som diskuterades under det femte måndagsseminariet i DIU och SKL seminarieserie kring öppet lärande med IT.

Ett genomgående tema under seminariet var betoningen av öppenhet för nya tankar och arbetssätt, för elevers eget kunnande och att IT medför och kräver en ökad bredd i undervisningen. Samtidigt fanns det hos flera av de medverkande en tydlig frustration – varför händer det inte mer, vad är det som hindrar pedagoger från att ta ett stort steg till?

Matz Nilsson, utbildningsdirektör i Malmö, började sin betraktelse ute på de skånska åkerfälten. Digital teknik är idag en förutsättning för ett modernt och resurssnålt jordbruk. Med hjälp av navigeringssystem, kontinuerliga väderdata, mätningar av jordmån, chip-märkning av kor och vägning av skörd, on-line koppling till världens jordbruksmarknader och annan statistik kan den mest effektiva rutten för traktorn läggas in i gps:en, olika mängd och sammansättning av gödning kan spridas på olika delar av samma fält vid en optimal tidpunkt, kor utfodras med rätt kost och skörden säljas till bästa pris. Det är inte en beskrivning av en teknikstyrd verksamhet, det handlar om att hushålla med resurser och samtidigt få ett så bra resultat som möjligt. Varför gör vi inte så i skolan när resultaten sjunker och resurserna krymper – använder tekniken för elevernas bästa?

Matz gav ett antal bilder av pedagogens förändrade roll: vuxna förebilder även när det gäller IT, relationsbyggande med elever för att skolan ska bli intressant, känna till det som händer – vara på banan helt enkelt. Grundläggande kompetenser kring är IT nödvändiga, inte teknik utan förhållningssättet – pedagogernas uppdrag handlar om att leva upp till förväntningar. Vi behöver ställa om pengarna, tänka digitalt och på alla. Det händer mycket där pedagogerna tar makten och driver utvecklingen med stöd av skolledningen – skolan måste bli en plats för kunskap och bildning, inte en plats för de som inte vet.

Jag är ingenting utan min mobil
Johanna Olsson, lärare i Sigtuna, beskrev en händelse där hon hade tagit hand om elevernas mobiltelefoner under ett studiebesök – elevernas frustration (åk 4) över att vara utan kontakt och lättnaden när den återkom ger en bild av en verklighet som vuxna ibland har svårt att hantera. Det är lätt att tycka att “det mår de bara bra av, det är stressande att alltid hålla koll”, samtidigt som samtliga deltagare på seminariet hade sina mobiltelefoner på (men tyst). Det handlar om ett nytt förhållningssätt till omvärlden.

Johanna tog också upp behovet av att ändra frågan när det gäller elevernas IT-kunnande från Vem vet mest? till Vem vet vad? Kunskapen varierar stort mellan elever och i förhållande till pedagogen, det handlar om att utveckla allas kompetens i samverkan. Att som pedagog kunna skapa intresse, att vara intresserad skapar relationer och relationer är en förutsättning för lärande – digitala verktyg har en enorm potential för att komma dit.

Johanna hade också en önskelista för att få det att lysa lite extra hos eleverna: • Fortbildning på dagtid, några förmiddagar per år! • En projektor i alla klassrum! • Teknik som fungerar! • Kanske en digitalkamera till …. Visst är det både märkligt och lite pinsamt att en duktig pedagog som har utvecklat verksamheten på ett fantastiskt sätt ska behöva önska sig sådant som förefaller självklart?

Didaktikens verktyg
Maria Nordmark och AnnSofi Persson- Stenborg från UR visade sitt material kring Didaktikens verktyg – om att lära och undervisa multimodalt www.ur.se/didaktikensverktyg. .

Didaktikens verktyg beskriver hur teknisk utveckling påverkar lärande och undervisning och är också ett konkret exempel på hur man kan kombinera medier för ett pedagogiskt syfte. Webbplatsen är till för utbildning och fortbildning i didaktik, och ställer krav på användaren: tid, engagemang och tänkande.

Varför händer det ingenting?
För att få ett nationellt perspektiv på frågan om IT och den förändrade lärarrollen avslutades seminariet med Robert Fahlgren, Lärarförbundet, Sten Hagberg Lärarnas Riksförbund och Per-Arne Andersson, avdelningschef Lärande och arbetsmarknad på SKL. Det blev både tillbakablickar och reflektioner kring utvecklingen. Något som förenade var frågan: Varför händer det inte mer? Vad är det som hindrar pedagoger från att ta steget fullt ut till ett digitalt tänkande?

Några av svaren känns igen – brist på kompetens, avsaknad av nationella strategier, en ledning som har abdikerat och en rädsla för att det tar mer tid och kräver mer arbete än traditionella arbetsformer. Att det verkligen handlar om en förändrad roll, att IT inte bara är ett verktyg bland alla andra och att det är en utveckling som handlar om att arbeta tillsammans och att förädla kunskap och kunnande framstod tydligt.

Att vara online med föräldrar på många olika sätt ställer enligt Robert nya krav men ger också nya möjligheter, med kompetensutveckling och forskning som viktigt stöd.

Stens slutsats var: Mer av allt – ämneskunskaper med både bredd och djup, tillit till teknik och varandra, källkritik och en röd tråd genom skolan.

Vad väntar vi på? var Per-Arnes avslutande fråga och hans råd till pedagoger blev att ta makten och driva ett eget utvecklingsarbete även om man inte riktigt vet vart man är på väg – det går inte att tänka ut i förväg vad ny teknik och nya möjligheter ska användas till, det visar sig under resans gång.

 

Mats Östling


Länkar
Har du missat något av seminarierna i DIU och SKL:s serie Alltid på en måndag om bättre lärande med stöd av it? Då kan du se seminarierna på webben i efterhand. http://www2.diu.se/framlar/om/alltid-pa-en-mandag/
eller
http://bambuser.com/channel/eSamhället+SKL



Datorn i Utbildningen nr 3-2012. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok









Nominera huvudman före 14 juni 2023








[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 12]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 120428