Lidköping ligger i Västergötland vid
en av Vänerns södra vikar, och är känt
för Läckö slott, Rörstrands Museum
och bandylaget Villa. Det är en välmående
kommun med en lång historia av
handel, industri och jordbruk. Men alla
platser måste förbereda sig på förändring
och det är i den andan som Lidköpings
kommun satsar för att utveckla
skolan så att barnen bättre kan möta
framtiden i dess olika aspekter.
Det nya utbildningskoncept som Lidköping
försöker utveckla har definitivt
en pedagogisk bas. Utgångspunkten
är de nationella styrdokumenten som
ger en betydande tolkningsutrymme
för hur målen ska uppnås. I Lidköping
tror man att de traditionella metoderna
måste utvecklas och att den
digitala tekniken har en allt större roll
att spela i undervisning och lärande.
Men det gäller att som professor Bo
Dahlbom uttrycker det att ”inte asfaltera
de gamla sätten med digitalitet
utan att tänka nytt”. Det är med dessa
startpunkter som Lidköping nu börjar
en resa där IT kommer att bli viktigare
och viktigare.
Just nu tar man fram digitala
verktyg som ska stödja lärandet för
att skapa ”barnens bästa skola”. Man
vill hantera en framtid som förändras
allt snabbare och förbereda barnen för
teknologier som inte finns och för att
lösa problem som vi ännu inte vet är
problem”.
Digital teknik i all ära, men för att
lyckas med förändringsarbete måste
personalen ute i verksamheterna själva
vilja åstadkomma utveckling. I Lidköping
påbörjades förändringsarbetet
redan 2005, och har sedan gått vidare
i olika faser. Betydelsefulla delar har
varit rektorsutbildningar, en gemensam
bild av den kompetente eleven
och fokus på lärarnas eget lärande och
utveckling. Men det viktigaste är det
nätverkande bland personalen som
skett och som uppmuntrats från centralt
håll. Nätverken har blivit motorn
i utvecklingsarbetet. Olika nätverk har
bildats för frågor som Tragetonmetodik,
användning av interaktiva skrivtavlor
och lärplattformsutveckling.
Varje enskild lärare måste också
vara lite av framtidsforskare i en värld
där utvecklingen går allt snabbare.
Skolan möts av utmaningar i form av
en allt snabbare kunskapsutveckling,
ökad konkurrens från andra kunskapskällor
och skolans möte med
den unga generationen som är uppväxt
med digital teknik och spel.
Vygotskij visar vägen
– Den pedagogik som vi i Lidköping
vill stå för utgår från Lev Vygotskij,
vars teorier står för ett sociokulturellt
perspektiv på lärande, säger kommunens
pedagogiska IT-utvecklare
Magnus Hammar.
Detta innebär att människans
medvetande utvecklas i ett kulturellt
och socialt sammanhang där interaktion
med andra människor en av
de viktigaste förutsättningarna när
kunskap skapas. Omgivningen och
samspelet med andra är avgörande för
individens utveckling och prestation.
Information och fakta blir på så sätt
viktiga ingredienser i elevens arbete
med att skaffa en egen förståelse för
ämnesinnehåll och företeelser.
Med den pedagogiska visionen
som utgångspunkt lanseras nu lärplattformen
Tango och från och med
nu är skolans personal inbjuden att
på ett medvetet och konsekvent sätt
börja använda IT i sina verksamheter.
Från centralt håll har man varken
bestämt att alla elever ska ha varsin
dator eller att alla klassrum ska vara
utrustade med interaktiva skrivtavlor
– initiativet måste komma från
skolorna själva.
Det som avkrävs skolorna är en
plan för hur det ska gå till och i vilket
syfte.
Pedagogiskt ledarskap
– Det är oerhört viktigt att jobba med
det pedagogiska ledarskapet för att
skapa effektiva lärprocesser för högre
måluppfyllelse, säger Johan Olofson,
skolchefen för för- och grundskola i
Lidköping.
Kommunen räknar med att lärarna
och rektorerna kommer att vilja ha
olika former av IT-utrustning. Men
det är viktigt att de inte blir påtvingade
saker som kanske inte stämmer
med hur de vill bedriva undervisning.
– Dessutom vet vi inte riktigt vilka
apparater det kommer att finnas om
några år. Ipad till exempel är väldigt
användbar i förskoleklasserna och
kan användas på sätt som en pc inte
kan, tillägger Johan Olofson.
Tango för lärande
IT strategin i kommunen vill Johan
inte beskriva som en regelrätt strategi
utan mer som enkla processer eller
tidplaner, för införande av olika ITföreteelser
Men i fokus just nu är lärplattformen
Tango som nyligen lanserades
till alla anställda inom barn och skola.
En gemensam plattform är ytterligare
en hjälp till skolorna att arbeta med
IT integrerat i undervisningen. En
arbetsgrupp med så kallade ”kreativa
lärare” har under ett års tid arbetat
med plattformens utformning.
Arbetsgruppen testade flera av de
etablerade plattformarna och kom
fram till att de fungerade väl ur kommunikativ
och administrativ synvinkel.
Men detta räckte inte. Manville
också ha en plattform som var
tillräckligt bra på pedagogik. Framför
allt ville de ha en plattform som har
potential att utvecklas pedagogiskt
med lärarnas och elevernas ökade
kompetens att använda IT. Valet
föll på plattformen Pingpong, som
för övrigt också ligger till grund för
Göteborg stads plattform Hjärntorget.
Med Pingpong som grund har
Lidköpings egen plattform Tango utvecklats.
Namnet Tango kommer från
psykologen och skolutvecklaren Leif
Strandbergs begrepp ”Tango för tre”
som använts flitigt i Lidköping och
kan syfta på olika treenigheter som
eleven-läraren-föräldern.
De ”kreativa lärarna” håller nu på
att experimentera och fylla plattformen
med olika lektionsupplägg och
innehåll.
– Det är viktigt att i plattformen
nästan kunna få in vad som helst.
Verktygen måste vara runda, inte fyrkantiga,
som någon uttryckte det.
Petra Sasse, lärare i idrott och hälsa
och en av de kreativa pedagogerna,
visar hur hon tänker använda Tango
i sin undervisning. Petra är mycket
inspirerad av entreprenöriellt lärande,
där elevens inre motivation och
självkänsla är viktiga ingredienser.
Hon visar på ett övertygande sätt hur
hon tänker att hennes och elevernas
arbete kan använda följande moment i
sina arbeten: presentation av basfakta,
genomgångar, projektarbete, elevsamarbete,
handledning, etcetera.
Kommuner söker nya vägar
Lidköping är bra på att kommunicera
sina budskap om förändringar
genom att konsekvent använda och
termer som hjälper till att hamra
in de viktiga punkterna
i förändringarna:
Lärplattformen heter Tango
från begreppet ”Tango för tre”.
De två animerade figurerna som
ska vägleda alla elever från förskola
till 9:an heter Lo(kal) och Glo(bal)
Ett ord som ”tankekullerbyttor”
används om behovet att tänka nyttsom
ska visa att det behövs tänkas
nytt. Begreppet ”Fiffiga kompisar” kan
både syfta på Li och Lo och på Tango
för tre.
Jan Björklund kändes märkligt
frånvarande denna dag. Man kan
fråga sig om inte de tankar och värderingar
som ligger till grund för Lidköpings
förändringsprocess i många
avseenden krockar med den formella
skola på nationell nivå som håller på
att växa fram? Just nu verkar det i Sverige
finnas två parallella spår av aktiviteter
som båda syftar till att höja den
svenska utbildningen kvalitet. Den
Björklundska som står för kontroll,
struktur och uppföljning och där han
verbalt uppmuntra lärare till att agera
starka ledare i klassrummet.
Den andra linjen representeras av
kommuner som Lidköping eller Sollentuna
som med utgångspunkt från
styrdokumenten försöker förstå hur
barn och unga bäst tillgodogör sig
kunskaper och färdigheter avpassade
för ett samhälle i ständig förändring.
Utifrån detta scenario väljer de att
arbeta med olika metoder för lärande.
Satsning på IT är en sådan metod. Tittar
man sig runt om i landet ser man
att dessa kommuner långt ifrån är
ensamma att söka nya sätt att arbeta
och att utveckla sin undervisningsverksamhet.