När begreppet digital kompetens diskuteras berör det alla verksamma
i skolan. Skolledare, lärare, elever, lärarstudenter, lärarutbildare,
förvaltning och politiker. I artikeln diskuterar Bosse Müller, lärarutbildningen
i Malmö, begreppet digital kompetens med lärarstudenternas behov som
utgångspunkt och det står klart att likheten mellan lärarstudenter
och grundskoleelever är stor.
Att de blivande lärarna har en god digital
kompetens är en förutsättning för att
eleverna ska få möjligheter att stärka sitt
lärande och utvecklas till ansvarskännande
människor och samhällsmedlemmar i en
digitaliserad värld.
medborgarkompetens
Satsningen på att höja lärarstudenternas
digitala kompetens kan ses som en
del av en mer generell lärarkompetens
eller kanske till och med en samhällelig
medborgarkompetens. Det handlar om
att begripa den värld man lever i, men
innefattar också insikter och förmågor i
att kunna agera på ett kompetent sätt i
denna värld. I grunden handlar det om
möjligheterna att göra sin röst hörd i ett
komplext samhälle, alltså medborgarnas
möjligheter att ta till vara sina demokratiska
rättigheter. Eftersom samhället
i så stor utsträckning är digitaliserat så
måste den generella kompetensen också
innefatta en digital kompetens.
Världen är medierad, det vill säga vi
betraktar den alltid med hjälp av eller
genom, något medium. Det kan vara
allt från tidningens beskrivning av en
händelse till den egna betraktelsen av en
händelse med hjälp av syn och hörsel. Ofta
använder vi digitala media, exempelvis
bild och film, för att mediera världen.
Verktygen för att hantera digitala media
utvecklas i snabb takt och blir allt enklare
att använda. Detta innebär dels att andra
sätt att beskriva världen kan användas för
att komplettera de bilder som framträder
när man använder tal och skrift som är
de mer traditionella uttryckssätten, i alla
fall i skola och högskola. Dessutom kan
allt fler använda sig av de allt enklare
verktygen.
Men detta är bara den ena sidan av
myntet, den som handlar om att producera
bilder av världen. Den andra sidan, som
är minst lika viktig, är att få verktyg för
att förstå denna värld och denna förståelse
växer fram i en viss kontext i ett samspel
kommunikation - med andra. Nya kommunikationsmöjligheter
erbjuds genom
IT och dessa nya möjligheter gör en
skillnad, det vill säga det händer någonting
annat när man erbjuds de digitala
kommunikationsredskapen jämfört med
de analoga som till exempel ett samtal
ansikte mot ansikte.
En del av den medborgerliga kompetensen
måste alltså i ett digitaliserat
samhälle som det vi lever i vara en digital
medborgerlig kompetens som innefattar
att kunna göra sin röst hörd både
genom att producera bilder av världen
och kommunicera dessa bilder i olika
sammanhang där IT är den teknologi
som används.
lärarstudenternas digitala kompetens
Vid Lärarutbildningen i Malmö har vi
erfarenheter av att låta studenter använda
olika uttryckssätt parallellt genom att en
och samma frågeställning beskrivs/redovisas
till exempel med hjälp av en tidning
på webben, en film, en scenisk gestaltning
eller en bild. Lärarstudenterna
hävdar att dessa produktioner erbjuder
möjligheter till att få en mer nyanserad
bild, uppfattning, förståelse av det fenomen
som behandlas och som är en följd
av att de olika uttryckssätten ger olika
möjligheter att beskriva fenomenet. Men
det beror också på att studenterna vid
den reception som används blir medvetna
om att bilderna endast är tolkningar av
världen, att bilderna kompletterar varandra
men att den sanna bilden inte finns.
Eftersom varje student, tillsammans med
andra, får pröva flera olika gestaltningar
blir det också tydligt att det är olika
studenter som träder fram vid de olika
gestaltningarna. En student känner sig
mer hemma med den sceniska gestaltningen
en annan vid filmningen och
redigeringen av film. Denna möjlighet
att uttrycka sig på olika sätt ligger i linje
med diskussionerna kring ett utvidgat
text- och språkbegrepp.
För att utveckla studenternas digitala
kompetens bör vi alltså både utveckla
kompetens för att använda olika ’texter’
eller ’språk’ enligt det vidgade textoch
språkbegreppet men det bör också
innefatta det som är så påtagligt vid
receptionen nämligen att vi alltid gör
tolkningar.
specifik IT-kompetens
De nya digitala medierna möjliggör en
förskjutning från konsumtion till produktion.
Det som tidigare bara gick att
göra på professionella redaktioner kan
idag produceras var som helst. I ämnet
svenska har man under lång tid analyserat
film. Nu kan detta kompletteras med att
elever och studenter erbjuds möjligheter
till produktion. Film och TV kan förstås,
bli begripligt, på ett nytt sätt, utifrån
egna erfarenheter av att till exempel göra
filmklipp.
Vår erfarenhet vid Lärarutbildningen i
Malmö är att det är lätt att åstadkomma
olika typer av digitala produktioner.
Studenterna kan med relativt lite handledning
lära sig att redigera filmer med
hjälp av redigeringsprogram eller att
göra en digital berättelse i PowerPoint.
Problemet är att många studenter saknar
generella, grundläggande kunskaper och
färdigheter i att hantera informationen
på datorerna.
Många studenter har bristande kunskaper
i något så grundläggande som
att hantera filer på en dator eller i ett
nätverk och dessa brister medför problem
speciellt när det gäller att hantera
stora filer, som digitala bilder. Förutom
att veta var bilderna ska sparas måste
de också förstå att bilderna kan ha olika
format och till råga på allt olika upplösning.
De måste till exempel veta hur
man kan hantera upplösningen för att
använda bilderna för olika syften, tryck
eller webb. Filhantering stod i fokus
när datorn introducerades. Till skillnad
från tidigare vill vi arbeta med filhanteringen
i ett sammanhang och där ser
vi olika typer av produktioner som en
utgångspunkt.
datorns kompetens och digital kompetens
Produktion ska inte bara uppfattas som
produktion av bild och film. I princip
är det ingen skillnad på att producera
film och att arbeta med ett kalkylark. I
båda fallen handlar det om att välja ett
utsnitt av världen och lagra det i digital
form. Datorns kompetens, kapacitet eller
förmåga, erbjuder rika möjligheter att
behandla det insamlade materialet. Nya
utsnitt kan göras, informationen kan
sorteras eller organiseras på andra sätt
för att därigenom skapa nya bilder och
därmed möjligheter till ny förståelse av
fenomenet.
Just denna möjlighet att behandla data
är det som är datorn kompetens, men
erfarenheter från högskola och skola,
bland annat från ITIS-arbetet, pekar på
att databehandlingen inte står i fokus. I
stället handlar det i stor utsträckning om
att samla in och presentera information
utan någon ordentlig behandling av det
insamlade materialet. Det är dags att
ruska liv i det gamla begreppet ADB,
automatisk databehandling, men nu i
en ny tid med nya förutsättningar. Att
behandla informationen på detta sätt
ligger nära ett forskande förhållningssätt
och är en del av det vi ser som den lärandestuderandes
digitala kompetens.
Informationskompetens som förmågan
att söka, kritiskt värdera och kreativt
utnyttja information hänger på ett
självklart sätt samman med att behandla
information enligt ovan.
dokumentation, lärande,
kommunikation och reflektion
Dokumentation förknippas ofta med
skriftlig produktion, men borde vidgas
enligt det tidigare resonemanget. Word
har blivit det dominerande verktyget,
men många studenter saknar ändå
relativt grundläggande kunskaper om
att använda ordbehandlingsprogram.
Inte många känner till att det finns ett
dispositionsläge eller att man kan skapa
och använda mallar av olika slag. Detta
försvårar ’databehandlingen’. Samtidigt
är det så att den skriftliga dokumentationen
på ett radikalt sätt har förenklats
av ordbehandlarna.
För att komma åt lärandet räcker det
inte med dokumentation. Studenternas
förmåga att kommunicera och reflektera
över sin egen och andras dokumentation
är avgörande. Här erbjuder IT en
god möjlighet genom att dels kunna
hålla ordning på vad som gjorts och dels
när det är gjort. Det finns alltså goda
möjligheter att följa processer över tid.
Dessutom erbjuder IT andra vägar att
kommunicera och reflektera över det som
dokumenterats på olika sätt, något som
ofta vid högskolan görs i seminarieform.
Att utveckla IT-baserade möjligheter för
studenterna att tillsammans och enskilt
kunna dokumentera, kommunicera och
reflektera erbjuder en möjlighet för studenterna
att på olika sätt få respons på
vad som gjorts. Vid Lärarutbildningen
i Malmö finns goda erfarenheter av att
tillsammans via webben kommunicera
och reflektera över olika problemställningar
men det är inte utvecklat inom
alla ämnen och på alla nivåer.
bedömning
Att bedöma studenternas prestationer i
en digital värld framställs ofta som ett
problem som handlar om autenticitet,
men nya produktions- och kommunikationsmöjligheter
erbjuder också nya
möjligheter. Vi bör erbjuda studenterna
möjligheter att själva producera olika
typer av underlag för bedömning. Studenterna
kan till exempel göra en film
från VFU som sedan kan dels fungera
som underlag för att diskutera händelser
i klassrummet eller på andra platser i
skolan men också skulle kunna fungera
som ett underlag för bedömning. ´
läromedia
Nya digitala medier har på kort tid förändrat
barns och ungdomars liv. Datorn
har blivit en leksak men att ’spela dator’
är inte bara lek eller rättare sagt lek är
inte bara lek utan lek och lärande hänger
ihop. Det innebär att en del av lärarstudenternas
digitala kompetens handlar om
att känna till hur denna spelvärld ser ut
och vad som mer specifikt erbjuds som
läromedel eller läromedia. Lärarutbildningen
bör innehålla moment där sådana
läromedia konstrueras och dekonstrueras
utifrån olika aspekter. Lärarstudenter bör
också under sin lärarutbildning själva
producera läromedia och dessa skulle
kunna tillgängliggöras på partnerskolorna
och utgöra en del av den nytta de
bör ha av att vara partnerskola.
elevernas lärande
För att de nya lärarna ska stå väl rustade
att ge eleverna möjligheter att stärka sitt
lärande och utvecklas till ansvarskännande
människor och samhällsmedlemmar
i en digitaliserad värld, är det nödvändigt
att de lämnar lärarutbildningen
med egna erfarenheter av att under hela
sin utbildning:
Med hjälp av olika digital media
producerar bilder (dokumenterar)
av världen.
Med hjälp av IT kommunicerar och
reflekterar kring innehållet i sina
produktioner.
Erbjuds att praktiskt pröva och teoretiskt
behandla de möjligheter och
problem, som hänger ihop med IT ,
digitala medier och bedömning.
Får möjligheter att relatera det som
behandlas inom olika ämnen till
barns och ungdomars konsumtion
av och produktion i en digital värld
och koppla detta till var, när och hur
lärande sker.
Om lärarstudenterna får detta under sin
utbildning skaffar de sig en förtrogenhet
med IT och digitala medier så att de
vågar använda sig av olika digitala verktyg
i sin undervisning. Genom sina egna
erfarenheter, praktiska och teoretiska,
förstår de hur IT och digitala medier kan
användas i lärandeprocessen.
skolarbetets organisation
Skolarbetets organisation kan ses utifrån
åtminstone tre olika perspektiv. Ett övergripande
perspektiv handlar om hur skolledningen
med hjälp av IT kan organisera
och samordna arbetet på hela skolan. Ett
andra perspektiv handlar om hur lärare
organiserar arbetet för eleverna och ett
tredje perspektiv handlar om kontakterna
mellan hem och skola. I samtliga
dessa fall kommer användandet av IT att
ändra på förutsättningarna.
För det övergripande perspektivet
handlar det om att skolledare tydliggör
användandet av IT för information till
och kommunikation med personalen.
Vid rektorsutbildningen som bedrivs
vid Lärarutbildningen i Malmö har
denna typ av diskussioner inletts men
behöver vidgas och fördjupas och det
vore lämpligt att alla blivande rektorer
under sin utbildning fick erfarenheter av
att kommunicera via en webbplats, att
göra egna digitala produktioner exempelvis
som underlag för diskussioner
om skolans villkor och för att orientera
sig om olika digitala verktyg som kan
komma till användning för att organisera
skolans arbete.
Den lärare som använder IT i undervisningen
kommer att behöva organisera
arbetet på ett annat sätt än om IT och
digitala medier inte kommer till användning.
Delvis beroende på en begränsad
tillgång till teknik, men också beroende
på den uppluckring av tid och rum som
kan bli en effekt av att använda IT. En
riktigt stor fråga blir varför eleverna alls
ska komma till skolan när de ändå kan
kommunicera via nätet och den frågan
kan inte negligeras. Elever kommer inte
att nöja sig med att sitta i skolan och
göra sådant som de vet att de kan göra
på annat sätt, vid andra tillfällen och på
andra platser, men det får bli ämne för
en annan artikel.
Kontakterna mellan hem skola
kommer att förändras genom att föräldrar
kommer att ställa krav på skolan att
information och kommunikation också
ska kunna ske via IT. Detta kan också
bli en möjlighet för skolan att förbättra
kontakterna mellan hem och skola och
en digitalt kompetent lärare kommer
att se och förhoppningsvis utveckla dessa
möjligheter.
Bosse Müller Projektledare, Lärarutbildningen vid
Malmö högskola
E-Post: Bosse.Muller@lut.mah.se