2
html |
|
Digital kompetens i målen
De mål Eu’s parlament nu formulerat kan medverka till att det förändrade medielandskapet och
formerna för lärandet, liksom de kunskaper och förmågor som är knutna till Internet
och digital teknik äntligen ges ordentlig uppmärksamhet, skriver Peter Becker i ledaren.
|
4
|
|
Mitt liv som avatar
Jag kan tänka mig att för lärande som utgår från synen att elever, studenter lär bäst genom att
tillsammans konstruera kunskap där man får handledning och stöd av mer erfarna personer, har
världar som Second Life en stor och spännande potential. Men för egen del ser jag ingen större
nytta av att ta mig dit för att sitta och lyssna på föreläsningar i realtid, skriver Boss Hammerer
efter ett besök i Second Life. |
9
| |
Digital kompetens in i skolans styrdokument
Alla elever ska garanteras en digital kompetens. Det menar Skolverket som tagit initiativ till ett arbete för att se över hur detta kan ingå i undervisningen. Föreningen Datorn i utbildningen inbjuder till ett öppet seminarium om digital kompetens. Vad innebär digital kompetens i ungdoms skolan. Och vilka följder får begreppet för skolan. |
10
html |
|
Digital kompetens för lärare och elever
Datorns kompetens, kapacitet eller förmåga, erbjuder rika möjligheter att behandla olika former
av insamlat material. Nya utsnitt kan göras, informationen kan sorteras eller organiseras på
andra sätt för att därigenom skapa nya bilder och därmed möjligheter till ny förståelse. Bosse
Müller, Lärarutbildningen i Malmö tar upp aspekter på begreppet digital kompetens. |
|
16
|
|
SVIT07 skola med IT och medier: Digital kompetens i fokus
Tisdagen den 30 oktober är det dags för SVIT 2007, med en sändning från UR på förmid dagen och regionala träffar. Digital kompetens kommer att vara i fokus på SVIT07.
|
18
|
|
Framtidens lärarmiljö: Inte utan min bärbara
Självklart skulle vi kolla förutsättningarna om vi sökte ett nytt lärarjobb. En egen bärbar dator är ett krav. Lärare som har börjat arbeta med moderna IT-utrustade klassrum, egna datorer och ett nytt sätt att undervisa, har svårt att tänka sig något annat./TD>
|
22
html
|
|
Interaktiva skrivtavlor: Hype eller revolution
Kritdammet har för länge sedan lagt sig och tuschpennorna är kanske på väg att torka ut i de svenska klassrummen. I det nya klassrummet sitter en projektorer i taket och en interaktiv skrivtavla eller en filmduk har tagit den gamla skrivtavlans plats. |
24
|
|
Digital bildkonst av förskolebarn
Under ett halvår har barn förskolebarn från Skärholmen skapat målningar i datorn, med hjälp av digital ritplatta, penna och Artrage. |
27
|
|
Läsardebatt: Satsa på ny teknik i undervisningen
Lärare som ges möjlighet att ligga i framkant ökar möjligheten till välgrundade investeringsbeslut som gör att vi tillsammans kan skapa en skola för framtiden, skriver Johan Lindwert och Fredrik Åkermark.
|
28
html |
|
Läsardebatt: Wikipedia utmaning eller pedagogiskt verktyg
För den vane surfaren är Wikipedia ett utmärkt redskap och möjliggör ett mycket demokratiskt sätt att sprida och dela på kunskap. Men hur fungerar detta i skolans värld, skriver Hanna Johansson.
|
30 |
|
Inspelningstest: Bäst ljud för pengarna
Hur stora är egentligen skillnaderna mellan en ’gratis’ utrustning som mobiltelefonen och en semiproffsutrustning. Vilken hörbar skillnad blir det när filerna slutligen ligger ute på webben? Petter Svärd har testat fyra olika inspelningsutrustningar med stor skillnad på prislappen. |
32 |
|
Videokonferens som fungerar
Det som är styrkan med Flash Meeting är enkelheten, både vad gäller kraven på utrustningen och handhavandet, skriver Niilo Alhovaara som har testat ett nytt verktyg för videokonferenser. |
34 |
|
Plocket |