Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Två parter krävs för kommunikation

Alla vet ju att kaffepausen är ett av de viktigaste inslagen i en konferens. Det är ju då du själv kan styra vem du pratar med och om vad – och därmed komma framåt i ditt eget arbete, med din egen agenda. Samtidigt är det ju obestridligt att det kan dyka upp nyttiga såväl väntade som oväntade perspektiv i förläsningar – liksom i oväntade möten under pausen.

Det betyder att i den vanliga modellen för kommunikation, med sändare och mottagare, saknas egentligen en central förståelse för det som sker emellan deltagarna, i det samspel där samtalet växer utöver den egna föreställningen. Just i det mellanrum där tillväxten sker. Det är därför vi behöver begrepp som dialog. Det här är ett avgörande perspektiv i en tid när massmedier har börjat möta konkurrens med medier där läsarna är medverkande i en skala som förr var otänkbar. När ungdomarna själva skapar sig och sin mediebild med Lunarstorm, och lärarna strömmar till sajter som Lektion.se, där de själva bidrar med innehållet, är det tydligt att något hänt. Det är inte längre det professionella publicerandet som ensamt syns i medierna.

Nu har Computer Sweden upptäckt att fenomenet finns och stort slagit upp detta under beteckningen Webb2.0. Jag minns att jag ledde en heldag på KTH om ämnet deltagandekulturer 2002 och har haft detta som ett huvudperspektiv i min egen verksamhet på Interaktiva institutet sedan den tiden. Det är kanske dags nu, när Lunarstorm funnits i kanske sex år, när Wikipedia vuxit till över miljonen artiklar och blivit etablerad som snabbreferens, och när bloggar blivit var redaktörs eget trädgårdsland.

För Datorn i utbildningen har det här perspektivet mycket att göra med vårt projekt Nya Diu, som vi hoppas kunna starta till hösten. Vår styrka har alltid varit läsarna, kontakten och speglingen av läsarnas arbete och erfarenheter. Vi har däremot haft ganska lite av direkta kanaler för våra läsare, speciellt på vår webbplats, där denna typ av respons är så lätt implementerad.

I Nya Diu är detta en central fråga – att dra in fler i det direkt arbetet, både med skrivande i tidningen och med forum på nätet. Det är därför vi gör våra upprop efter redaktörer för test, tips och recensioner. Det är därför vi nu diskuterar hur vi ska utveckla vår webbplats så att alla besökare kan lämna mer spår efter sig. Vi växer ständigt på nätet, med idag över 30.000 besökare per månad, och mer än 80.000 besökta sidor per månad i mars 2006. Vi vet ju att varje besökare har viktiga erfarenheter och att den är värdefull för alla andra läsare. Därför vill vi ha kontakt med fler som vill medverka med skrivande. Vi behöver också de som vill jobba med mer praktiska frågor liksom med webbens utveckling.

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 3 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 060521