Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 3-06

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

Två parter krävs för kommunikation
Idag skapas medier inte bara av professionella publicister, så som visas av Wikipedia, LunarStorm och bloggar. Det är ett perspektiv som finns med när vi funderar över Datorn i utbildningen framöver, skriver Peter Becker i ledaren.

4   Hellre mamma än mat-Tina
TV-kockar och flashiga kokböcker till trots – mamma är en större inspirationskälla för unga människor när det gäller matlagning.
6 html   Elever bakom nya frimärken
Årets Europafrimärken, med temat Integration, är tecknade av Linda Wong och Alexandros Terzis, två elever från skolor i Skärholmen utanför Stockholm. I ett samarbete mellan Posten och Guldäpplevinnarna Fantasifabriken.
10   Bloggen i undervisningen:
Sätt att väcka elevernas skrivlust

Varje dag med min blogg innebär ett nytt äventyr. Kanske formulerar jag mitt hittills bästa inlägg, lär känna en ny intressant läsare eller får tips på hur jag kan förbättra mitt skrivande? Nyfikenheten driver mig framåt och på samma gång växer jag som människa. Liza Greczanik, lärarstuderande, skriver om bloggens potential i undervisningen.
 
14
html
  Interaktiva skrivtavlor: Utmanande eller konserverande?
Historien visar att ny teknik initialt ofta används för att reproducera gamla beteenden och arbetssätt snarare än att förändra dessa, inte minst inom skolans värld. Forskningsrapporter bekräftar att detta också gäller vid införandet av interaktiva skrivtavlor. Men behöver det vara så, och vad kan vi lära av andra länder där man använt dessa tavlor under några år?
18 html   Skolan – medieproducent mitt i byn
Kan skolelever bidra med åsikter och tankar som kan spela en roll i den offentliga debatten? Kan eleverna ta rollen som innovativa entreprenörer, utveckla nya produkter i skolan och därefter kommersialisera dessa? Isak Benyamine reflekterar utifrån några elevproducerade skrifter.
22   Mini-Bett inspirerade
– Det här är intressant. Här har man verkligen utvärderat och gjort någonting av Bett. Barbro Drufva, samordnare och pedagogisk IT-utvecklare, från Västervik var en många intresserade lärare och skolledare som kom till AV-Media i Kronoberg på mini-Bett.
25 Pedagoger saknar effektivt it-stöd
Istället för administrativa programvaror behöver skolan produkter som stödjer kärnverksamheten i skolan; relationen mellan lärare och elev, skriver Paul Linde, Viaecole, i en debattartikel.
27 Datorspel – en ny folkrörelse
Ungdomar som spelar datorspel ofta, upplever sin hälsa som något bättre än de som spelar sällan. De som spelar varje/nästan varje dag dricker ocksåalkohol mer sällan än de som spelar någon/några gånger per år. Och nya föreningar kring datorspel växer allt mer. Kan det vara nyttigt med datorspel?
28
Regional Diu-förening: Vad ska vi ha det till?
För mig innebär FDiU väst att jag ingår i ett nätverk som ger mig inspiration och uppslag på nya verktyg som kan användas i skolan. I nätverket kommer alla med idéer och erfarenheter som vi delar med oss av till varandra, menar Lisbeth Sedén, Kungälv.
30 Nätgemenskaper för lärande
Det här en läsvärd bok, även för praktikern. Enbart genom sitt framlyftande av vissa begrepp, ger boken en stimulans till omtänkande kring vardagspraktiken, skriver Peter Becker om Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet av Jobring & Carlén (red.)
32 Stötta konsumtion istället för produktion
– Det är inte datorerna som är det viktigaste när det gäller it i skolan. Det är innehållet. Ett bra datorprogram skall komplettera och förbättra undervisningen, menar Lars Nordberg, vd för Elevdata.
34 Plocket
Onyttiga prylar och nyttiga stretchövningar.


Datorn i Utbildningen nr 3 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 060521