Untitled Document
Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
E-learning - hot eller möjlighet
I vår vardag har vi
fått nya företeelser som är tänkta att förenkla
våra liv. Många av dem börjar på e; som
e-post, e-affärer och e-handel.
Nästa stora elektroniska modeord som ska befolka våra
liv förutspås bli e-learning.
E-learning är det internationella
begreppet för olika former av lärande med datorstöd
som webbaserat lärande, virtuella klassrum, on line-learning
och distanslärande.
framtidsbransch
Alla större organisationer inom både näringsliv
och förvaltning överför allt mer av sin utbildning
för de anställda från fysiska kurser till olika
former av elektroniskt lärande. Den snabba ökningen
av antalet Internetanvändare tillsammans med utvecklingen
av bredband gör att webben blir den självklara plattformen
för e-learning.
Nya företag växer fram med lärande som affärsidé
och förhoppningar om snabba vinster inom lärbranschen.
Tidningen Vision skrev den 26 januari i år: "I begynnelsen
var e-mail. I dag talar alla om e-handel. I morgon är det
e-learning som är riskkapitalistens våta dröm"
lära av företagen
Har vi i skolans värld något att lära av e-learningföretagen?
Framtiden för e-learning var temat för en konferens
arrangerad av Svenska Dataföreningen - "E-learning 2000
det nya lärandet på nätet" - där landets
ledande experter inom området delgav sina erfarenheter till
en stor åhörarskara. Talare från bland annat
Ericsson, Cisco, K-World och OpenTraining berättade om sina
tjänster, sin syn på e-learning och hur deras medarbetare
och partners använder elektroniska miljöer för
lärande.
Det var intressant och givande att med skolögon se hur mycket
pengar det satsas på personalens kompetensutveckling och
de eleganta tekniska lösningarna som används för
e-learning.
yta eller innehåll
Argumenten för e-learning är främst att det spar
pengar för organisationerna och att det livslånga lärandet
kräver en kontinuerlig kompetensutveckling med stöd
av flexibla lärmiljöer. Halveringstiden för kunskap
i allmänhet anses nu vara 2-3 år.
Det finns undersökningar som visar att inlärningstakten
ökar vid interaktiv utbildning och att elevernas kunskaper
sitter kvar bättre vid denna typ av lärande.
Frågor att ställa i det sammanhanget blir: Vad är
interaktivt lärande? Vilken kunskapssyn styr mycket av det
som kallas e-learning?
Som lärare slogs jag på konferensen av att de pedagogiska
och metodiska frågorna nästan helt lyste med sin frånvaro.
Mycket av det som företag kallar e-learning verkar vara mekaniska
kurser med instruktivt lärande som i skolans värld anses
föråldrat och inte passar i ett modernt samhälle.
Knapptryckarkurser med flervalsfrågor i ett förlängt
klassrum på webben distribueras nu world wide. Grundbulten
i min gamla pedagogikkurs; att lärande sker i interaktion
med andra människor i ett socialt sammanhang verkar inte
vara kommersiellt framgångsrikt.
En titt på webben bland e-learningföretagens kursutbud
och en test av några kurser bekräftar mina aningar.
Ett vanligt kursupplägg består av olika faktasidor
med tillägg av lite ljud och bild som ska illustrera en företeelse.
Interaktiviteten består av att jag kan klicka mig mellan
olika sidor eller välja bild- och ljudillustrationer. Efter
genomgånget kursmoment får jag besvara ett antal flervalsfrågor
som kunskapskontroll. För att bli mer informerad om till
exempel wap-teknik, ledarstilar eller fransk kultur är det
okey men jag hade lika gärna kunnat få samma information
genom att läsa en tidningsartikel.
bländad av tekniken
Lika mycket som e-post och e-handel är ett distributionssystem
så är e-learning det. Vi bör sätta fokus
på innehållet och metodiken som distribueras inte
formerna. Det är lätt att bländas av snygg grafik,
multimedia och interaktivitet.
Nu fanns det talare på konferensen som berörde dessa
frågor. En var Magnus Penker vd för OpenTraining.
- Tänk nytt! Paketera inte gamla saker med ny teknik så
att de blir sämre.
Penker visade på att det finns olika modeller för e-learningmetodik
som inte är instruktivt lärande. En av dem är problembaserat
lärande, en annan är lärande som bygger på
simuleringar, en tredje är att bygga på "Sim City-metodik".
Han förde in de olika modellerna i ett schema med tanke på
olika inlärningsstilar. En del av oss lär bäst
med stöd av ett textuellt innehåll, andra med stöd
av multimedia, ytterligare andra genom "trial and error"
eller genom att simulera händelser.
lära på olika
sätt
Att elever lär på olika sätt är ett faktum
som vi i skolan lätt glömmer eller inte har möjligheter
att beakta.
Okunskap tillsammans med minskade medel med konsekvenser som större
klasser gör att vi lärare i regel erbjuder alla elever
en och samma metod i våra kurser och klassrum.
I en målstyrd skola bör elever i samma kurs/klass kunna
få tillgång till olika sätt att nå målen.
E-learning kan lättare möjliggöra ett mera flexibelt
lärande men det finns en övertro på att läromedel
- tryckta såväl som digitala - eller instruktioner
via webben ska föra oss dit. För viss färdighetsträning
kan dessa former passa men min erfarenhet är att ITs stora
sprängkraft i skolan är de möjligheter det ger
till konstruktion och kommunikation.
Med hjälp av de vanliga skalprogrammen berättar eleverna
på min skola allt mer i text, bild och ljud. De har blivit
mer producerande än reproducerande. Vi försöker
också använda IT-verktyg för problemlösning,
publicering, kommunikation och reflektion. Detta kostar inget
extra utan vi använder den befintliga utrustningen och det
som finns fritt på nätet. Det vi saknar är främst
bra och enkla plattformar för samarbete, publicering och
simulering.
våra elever målgrupp
Företag har som mål att tjäna så mycket
pengar som möjligt. Det är klart att e-learningföretagen
ser skolan och våra elever som en tänkbar målgrupp.
Vissa debattörer anser att vi nu lämnat kunskapssamhället
och befinner oss i upplevelsesamhället. Hur påverkar
det våra elever och deras krav på lärmiljöer?
I tider med minskade resurser till skolorna, där undersökningar
säger att närmare 40 procent av lärarna önskar
byta jobb och med en förväntad lärarbrist har vi
e-learningföretagen som en konkurrent. Kommer de att erbjuda
våra elever allt mer av deras undervisningsmaterial via
webben? Kommer elever att ta sin skolpeng och välja virtuella
skolor istället för de fysiska?
bra och dåligt
En del i ett flexibelt lärande är möjligheterna
till studier oberoende av tid och rum. Flera skolor i landet ligger
långt framme i sitt sätt att se på e-learning
och erbjuder virtuella alternativ där eleverna helt eller
till viss del kan sköta sina studier hemifrån via Internet.
I de flesta av dessa alternativ ses webben som ett komplement
till lärandet i den fysiska skolan.
Det är viktigt att vi inte köper eller plagierar de
dåliga lösningarna från e-learningföretagen
- att distribuera en och samma form av instruktivt lärande
till en massmarknad.
Vi bör stå fast vid det som kännetecknar den svenska
skolans syn på lärande. Att vi lär av varandra
i ett socialt sammanhang genom undersökande arbetssätt
där eleverna är aktiva och konstruerande.
kul med e-learning
En person som lyfte perspektivet under e-learningkonferensen var
Leif Edvinsson inspiratör från Unic. Han undrade bland
annat:
- Ser vi människan och varandra i e-learning eller är
det tekniken som dominerar?
Han formulerade också ett antal frågor kring e-learning:
o Vad kommer att hända med skolan och universiteten?
o Kommer de att finnas kvar om nu det mesta av värdeskapandet
vad gäller e-learning sker utanför de traditionella
institutionerna?
o Är e-learning kul?
o Hur mycket känslor finns i e-learning?
o Är de traditionella institutionerna befästningar som
hindrar utveckling istället för att frigöra resurser?
nätverkande
Edvinsson menade att e-learning i dagsläget till stor del
handlar om elektroniska bibliotek. Istället borde fokus finnas
på kontakt- och nätverksskapande mellan människor.
I detta förkortningarnas tidevarv ville Edvinsson också
att vi skulle börja diskutera en ny sorts intelligens SQ.
Om IQ är sekventiellt och EQ handlar om känslor och
relationer så menade han att vi nu ska börja tala om
SQ som står för spirituell intelligens.
Den intelligensen ligger i samspelet mellan människor och
krävs för att vi ska kunna utnyttja vår kreativa
idéskapande potential. En miljard idéer per dag
lär den mänskliga hjärnan kunna producera. Nu utnyttjar
vi mindre än en procent av den.
För att bättre använda vår potential krävs
att vi kan samarbeta. Hur kan vi bättre koppla ihop oss?
Vad hindrar oss? Är det budget och befattningsbeskrivningar?
Hur får jag som individ tag på kunskap istället
för att skolor distribuerar den? Vi måste gå
från "know how" till "know who" och
skapa nätverk? Vi kanske bör byta perspektiv.
- Tänk om fantasi är viktigare än kunskap, funderade
Leif Edvinsson.
styra eller bara åka
med
Ja, många frågor aktualiseras av den snabba teknikutvecklingen.
Det finns inga givna svar men det är viktigt att vi i skolans
värld ser möjligheterna och eventuella hot i denna utveckling.
Att vi inte låter oss ledas utan kan vara med och styra
utvecklingen gärna tillsammans med företagen i de nya
branscherna.
Mantran som "livslångt lärande" och "lära
att lära" kanske bara är tomma ord för flera
av förespråkarna av e-learning? I skolans värld
tar vi detta på allvar och med stöd av IT går
vi med små och stora steg från instruktion till konstruktion
för att våra elever ska klara av sina framtida uppgifter
i arbetslivet.
Organisationer och företag i allmänhet verkar ha en
hel del att lära av skolan i synen på lärande
med IT-stöd och vi har säkert mycket att lära av
dem. Dagens komplexa kunskapssamhälle eller om det nu är
ett upplevelsesamhälle kräver ett utökat samarbete
och utbyte mellan ungdomsskola, högskola och arbetsliv. E-learning
kommer att omfatta oss alla.
För att travestera Hasse Alfredssons pastor Janson "E-learning
blir tomt och innehållslöst om det inte fylls med något.".
Låt inte enbart marknaden stå för substansen!
Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Datorn i Utbildningen nr 3 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!