2
html |
Ledaren: Handledaren,
en nyckelfaktor
I ett samhälle präglat
av kunskapsexplosion och snabb omvandling av arbetsformer, yrkesinnehåll
och former för medborgerligt samspel krävs att vi förändras,
lär oss och utvecklas. Här har handledaren en nyckelroll,
skriver Peter becker i sin ledare. |
4 |
Vad
man kan göra med en dator
som man bara kan göra med en dator
Jobbet
ska datorn göra, insikter ska vi skapa och samla på.
Jorge de Sousa Pires fortsätter att berätta om hur
det omöjliga blir möjligt med datorn som stöd. |
11 |
Framsteg
syns med elevportfolio
Richard
Ohlsson, recenserar Keith Devlins, nya bok "Infosense -
turning information into knowledge". |
12 |
En resa till Indien
Att
studera sitt eget liv, kultur, samhälle och religion genom
att titta på ett annat land som skiljer sig så pass
mycket från vårt eget land som Indien gör. Barnen
ser och upptäcker sådant de tidigare inte uppmärksammat
till exempel att många barn i Indien arbetar. Arbetslaget
Dragonen for till Indien som Itisprojekt. |
14 |
Nyttig
erfarenhet göra skoltidning på nätet
Det är många
erfarenheter man samlat på sig - framför allt insikten
om vad som kunde gjorts annorlunda, skriver Johan Nyström,
Hjällnässkolan, efter avslutat Itisprojekt. |
16
html |
Dagbok
från en Itis-handledare
Sammanfattningsvis
kan man väl säga att vi lyckats riktigt hyfsat med
vår uppgift! Seminarierna, som en del trodde skulle kännas
betungande eftersom de ligger så sent på dagen, har
varit överraskande positiva. Gunilla Celén om erfarenheterna
från Itis-arbetslagen. |
18 |
Elever skapar lärresurs
på nätet
- I
stort har vi inga problem med att hitta de faktauppgifter vi
behöver. Största delen av materialet hittar vi på
Internet, säger Andreas Lineberg. Under våren följer
vi tre gymnasieelever, Kristoffer Lidström, Andreas Lineberg
och Stefan Ivarsson och deras arbete med sitt special-arbete
"The Moon colonization". |
19 |
Europa
i klassrummet
Den
20-27 november är det dags för årets upplaga
av Netd@ys. |
20
html |
Spela,
träna och lär med hjälp av datorn
Toura
Hägnesten, speciallärare och IT-pedagog, tittar i det
här numret av Datorn i Utbildningen närmare på
tre cd-baserade program som lämpar sig väl i skolan.
"Tillbaka till historien" ett program för dig
som är nyfiken på hur den vanliga människan hade
det på 1500 - 1700-talet. "Lingva lever i alfabetet"
ett läromedel i svenska och Skeppskatten ett program för
barn som just lärt sig läsa och skriva. |
24
html |
E-learning
- hot eller möjlighet
Lika mycket som
e-post och e-handel är ett distributionssystem så
är e-learning det. Vi bör sätta fokus på
innehållet och metodiken som distribueras inte former-na.
Det är lätt att bländas av snygg grafik, multimedia
och interaktivitet, Bosse Andersson, Lerums Gymnasieskola. |
27 |
Intressanta
tankar om tankesamhället
Richard
Ohlsson, bibliotekarie vid Stensöskolan i Kalmar har läst
"Tänkande som beräkning - en inledning till data-
och kognitionsvetenskap" av Lars-Erik Janlert. |
28 |
Märk
webben med XML
Vad
ska XML vara bra för? XML är märkning som anger
typen av innehåll, det vill säga information om information
eller med ett nytt modeord så är XML metadata. Gunnar
Jutelius guidar i förkortningarnas värld. |
30 |
Handdator underlättar lärarvardag
Ett
kaotiskt skrivbord tyder på en kaotisk hjärna, påstår
en del. Men det är i alla fall inte tomt. Och för egen
del beror det på att jobbet är ganska kaotiskt. Kurt
Wicke har testat om lärarvardagen kan underlättas med
hjälp av en handdator. |
33 |
Programmera din grafik
Flash
4 gör det roligt att programmera. Det fordras inte många
rader kod för att det ska bli något. Flash hjälper
en dels med koden och gör det dessutom enkelt att skapa
ett attraktivt utseende på de webb sidor som hyser ens
programmeringsmödor. Gunnar Jutelius ger exempel på
programmeringsuppgifter. |