Untitled Document
Bosse Andersson, Lerums Gymnasieskola
e-post: bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Lärande med IT-stöd kräver
aktiva lärare
- Den rörliga bilden kommer att revolutionera vårt
undervisningssystem och inom några år till stor del,
om inte helt, ha ersatt boken i undervisningen, sade Tomas Edison,
1922.
Kommer IT i form av multimedia på cd eller Internet, webbsidor,
och datorprogram istället att uppfylla Edisons vision?
Klart
är att utbudet av digitala läromedel ökar medan
marknaden för tryckta läroböcker minskar. IT-gurun
Nicolas Negroponte inledde ett seminarium med "What is the
future of print? The issue is word not print!" Han menade
att frågan var felställd. Ordet kommer alltid att bestå
men mer och mer i digital form.
Kanske är det ointressant för mig som lärare i
vilken form läromedlen existerar. Det centrala är att
det finns läromedel av god kvalitet som underlättar
mina elevers lärande!
vem frågar
Internet, multimedia och datorprogram har fått en allt större
betydelse som hjälpmedel för mina elevers inlärning.
Viktiga frågor att ställa är: Blir lärandet
bättre med IT-stöd? Hur ska jag rent metodiskt förhålla
mig till digitala medier? Ger läromedlet stöd för
min grundsyn av hur lärande sker?
I dokument från skolverket förs det fram att IT ska
vara ett medel för att uppnå mer undersökande,
problemorienterade och elevaktiva arbetssätt. Om vi ser Internet
som ett läromedel så kan jag använda det mediet
som en förlängning av min förmedlingspedagogik
genom att jag serverar eleverna sidor eller länkar till hemsidor.
Jag kan låta eleverna själva söka efter information
men det är fortfarande jag som ställer frågorna.
Jag kan säga att vi ska arbeta i projekt med IT som stöd.
Men om arbetet går ut på att eleverna ska samla information
och deskriptivt använda materialet så handlar det inte
om ett elevaktivt, problemlösande arbetssätt.
drill eller reflektion
Pedagogisk multimedia finns av alla sorter. Från produktioner
som är digitaliserade böcker med lite pålagda
ljud och knappar, drillprogram i Skinners anda till välgjorda,
spännande och utmanande produktioner som kräver kreativitet
och eftertanke av användarna. Multimedia kan vara ett utmärkt
hjälpmedel för att höja elevernas lärande
genom dess möjligheter att integrera bild, ljud och text
med interaktivitet. Men även om en produktion är välproducerad
behöver mediet inte öka elevernas lärande. Denna
tidnings krönikör Mats Rosenkvist anser att:
"Beroende på tema, situation och elevernas/barnens
ålder så tycker jag att man ska ifrågasätta
klickandet. Ställ dig och betrakta barn och ungdomar som
jobbar med multimedieprogram. Ibland kan jag se klara likheter
med hur många använder fjärrkontrollen i TV-soffan.
Jag brukar kalla det för "ett passivt aktivt beteende".
Innan de har hunnit titta, läsa och reflektera över
det som de har klickat fram på skärmen så klickar
de på nästa möjlighet som finns någon annanstans
på skärmen, sedan klickar de på nästa och
nästa
Jag menar nu inte att alla multimedia program
är dåliga.
Mitt budskap är att det krävs en medvetten lärare
som sätter in ett sådant här program vid ett specifikt
tillfälle på ett genomtänkt sätt."
it är som en påse
IT-debatten är till stor del fokuserad kring formen, men
det centrala är att fylla formen med ett innehåll.
Det är som med Hasse Alfredssons klassiska "Livet är
som en påse, tomt och innehållslöst om man inte
fyller det med något".
Idéhistorikern Sven Eric Liedman skriver i "I skuggan
av framtiden - Modernitetens idéhistoria": Tekniken
är nyttig, det ligger i själva dess nutida begrepp.
Tekniken är nämligen verktyget med vars hjälp ett
önskvärt tillstånd skall uppnås eller en
värdefull produkt skapas. Tekniken är inte ett mål
i sig. En bil är ett kommunikationsmedel. Med dess hjälp
kan man förflytta sig. En dator är ett är ett arbetsredskap.
Den gör det lättare att skriva böcker, lagra information,
söka upplysningar eller meddela sig med avlägsna vänner.
aktiv, intervenerande lärare
Elevaktiva arbetssätt har sin grund i den konstruktivistiska
skolan. Enligt denna inlärningsteori lär vi av varandra
i ett socialt sammanhang. Lärande initieras av att våra
föreställningar eller förståelse inte räcker
till för att förklara, förstå eller hantera
de nya erfarenheter vi ställs inför. Detta driver på
ett sökande efter föreställningar som stämmer
bättre med verkligheten. Egna och kollegors erfarenheter
stöder åsikten att elevaktiva arbetssätt där
IT är ett hjälpmedel kräver en stark struktur och
en aktiv, tillgänglig lärare som intervenerar i elevernas
arbete. Min professionella ämneskunskap krävs för
att vidga och utmana det eleverna kommit fram till.
från piaget mot vygotskij
I den pedagogiska världen har det skett en förskjutning
från Piaget till den ryske utvecklingsteoretikern Vygotskij.
Ett centralt begrepp hos Vygotskij är ZPD (the zon of proximal
development) som kan översättas till "möjlighetszonen".
Det är den skillnad som finns mellan elevens faktiska nivå
och elevens potentiella utvecklingsnivå. Utvecklingen mot
den potentiella nivån kan nås med hjälp av interventioner
och diskussioner med lärare och/eller kamrater. Lärande
sker när en elev (newcomer) konstruerar ny kunskap med hjälp
av en mer erfaren person (oldtimer).
Lärande influerat av Vygotskij kräver en fastare struktur
jämfört med lärande som bygger på Piagets
teorier, därmed får lärarens roll en större
betydelse om man anlägger Vygotskijs syn.
samarbete och kommunikation
En konsekvens av Vygotskijs idéer är att lärande
kräver samarbete och kommunikation mellan flera människor.
En dator med ett bra datorprogram kan ses som en intelligent och
mer erfaren aktör som man kan interagera med, men i den pedagogiska
forskningen är denna tolkning inte vanlig utan man förutsätter
kommunikation mellan människor. Vad gäller pedagogik
och lärande med stöd av IT praktiserar man i många
amerikanska skolor "cooperativ learning" och "collaborative
learning".
Man menar att lärandet blir mer effektivt om man lär
tillsammans eftersom eleven då kan möta flera olika
perspektiv och synpunkter som kan utmana elevens grundläggande
förståelse av en företeelse eller idé och
samtidigt motivera ytterligare lärande.
Gemensamma aktiviteter är ett sätt att lära genom
att individerna får träna och förbättra sin
förmåga genom att fråga, diskutera och dela information
i en problemlösningsprocess.
inget bästa sätt
Hans-Åke Scherp vid Karlstads Universitet har forskat om
förändrade arbetssätt i skolan och han menar bland
annat:
"Det verkar vara så att det kunskapsförmedlande
och kunskapskonsumerande mönstret i skolan upprätthålls
genom att eleverna konsumerar det som står i böcker,
på dataskärmen eller det de ser på olika videofilmer.
Läraren har ersatts av boken och videofilmen som kunskapsförmedlare
men det är i hög grad samma ämnesstoff som tidigare
som förmedlas.
Skillnaden verkar främst ligga i att läraren har reducerats
till att vara den person som väljer ut lämpliga videofilmer
och ser till att eleverna hittar böcker. Risken är stor
att eleverna oavsett om man har eget arbete, pass, block eller
deltar i en mer traditionell lektion sitter och för över
text från en bok till en annan. Detta tycks vara en vanlig
fälla som man kan hamna i när man försöker
förändra ett traditionellt undervisningsmönster
mot mer elevaktiva arbetssätt."
trial and error
Själv har jag i snart tjugo år som speciallärare,
SO-lärare, ekonomilärare och IT-lärare testat en
mängd olika arbetssätt och läromedel för att
få mer aktiva elever som formulerar problem och tar ansvar
för sitt lärande. Men även om jag på ytan
lyckats är det fortfarande jag som till största delen
ställer frågorna.
IT har medfört att jag har ett mer varierat och stimulerande
arbete som lärare. Eleverna upplever större motivation
och variation med IT-stöd. Den stora fördelen med IT-stöd
ser jag inte i de IT-baserade läromedlen utan i det att jag
genom IT fått elever som är mer producerande och kommunicerande
än reproducerande.
Förvissad om att det inte finns ett "bästa sätt"
för hur lärande sker och ska organiseras kommer jag
att fortsätta med att testa olika arbetssätt, metoder
och läromedel. Lärande sker hela tiden och med datalärarnas
motto "Trial and error men mest error" fortsätter
jag, mina elever och arbetskamrater att testa nya vägar.
Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
e-post: bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Foto: Beppe Arvidsson
att.läsa
I skuggan av framtiden - Modernitetens idéhistoria, SvenEric
Liedman, Bonnier, ISBN: 91-0-056954-2. Pris 64 kr (pocket)
Educational psychology, Lev Semenovic Vygotskij, Boca Raton. Fla,
St. Lucie. ISBN: 1-878205-15-3
Utmanande eller utmanat ledarskap/ förändrat undervisningsmönster
i gymnasieskolan, Hans-Åke Scherp, Göteborg 1998. ISBN:
91-7346-325-6
Datorn i Utbildningen nr 2 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!