2 |
Varför
har vi inga spelpedagoger?
Ledare |
7 |
Spela
för kunskap och ökad insikt
Tema kring spel för
lärande. En av de organisationer som producerat ett lärande
dataspel på Internet är Handelstjänstemannaförbundet,
HTF. Ägg och Bacon guidar eleverna genom arbetslivets snårigheter. |
8 |
Mot
rymden med elever vid spakarna
Riksbanken
har producerat ett dataspel, Stargold,
om inflationsmålen. Bosse Andersson, gymnasielärare
i Lerum har testat spelet tillsammans med sina elever. |
10 |
Lyckad
kombination av spel och språkprogram
Äntligen
ser vi en ny generation cd-spel för skolan, skriver Gunilla
Celén som har testat pribelönta språk- programmet
"The A-files"
i en femma och en sexa. |
12 |
Lekande lätt
att stava bland smådjur och kryp
Jag kan stava. Jag
vill inte hålla på med det. Men
det här
var ju roligt. Det var en av elevkommentarerna när Toura
Hägnesten, speciallärare, Backluraskolan provade programmet
"Jag kan stava" i undervisningen. |
14 |
Lärande
med IT-stöd kräver aktiva lärare
Elevaktiva
arbetssätt där IT är ett hjälpmedel kräver
en stark struktur och en aktiv, tillgänglig lärare
som intervenerar i elevernas arbete. Bosse Andersson tar i sin
krönika upp frågan
om lärarens roll i IT-skolan. |
16 |
Affärer,
företagande och IT
Vilken
verklighet utbildas dagens elever för? "Näringslivet
kommer att förändras mer under de kommande tio åren
än det har gjort under de föregående femtio",
skriver Bill Gates i sin nya bok som recenseras. |
18 |
Tio elever, en lärare och en dator...
Det
är vad som krävs för att vara med i tävlingen
om Årets bästa skoltidning
1999. Läs mer om tips, ideer, regler med mera. Magnus
Olsson från Unnerödsskolan i Unneröd berättar
om skolans arbete med tidning som pedagogiskt projekt. |
20 |
Att
skapa bra webbplatser,
David
Siegels bok recenseras. |
22 |
Elever
klär av reklamen
Fruängsskolan
i projekt kring att utveckla metodiken för att arbeta med
ämnet reklamens påverkan. |
24 |
Svarar
på allt om fysik
Nationellt
Resurscentrum för Fysik resurs på nätet för
lärare och elever. |
26 |
Idealen
visionen och verkligheten
Jorge
de Sousa Pires tar i sin krönika upp historiens skiftande
undervisningsideal. Var står vi i dag, motsvaras verkligheten
av visionerna och idealen? |
32 |
En
liten betraktelse...
Kurt
Wicke kåserar. |
34 |
IT
i skolan och elevens integritet
Jan Holmqvist analyserar
hur IT kan påverka elevens möjlighet till integritet.
Kan en vardaglig användning av IT i skolan kan utgöra
hot mot elevernas rätt till personlig integritet? |
37 |
Virtuell
mötesplats
Tor Nørretranders
har i sin underhållande bok "Platsen som inte finns"
valt att beskriva Internet ur det utopiska och historieberättande
perspektivet. |
38 |
Matematik i nytt
perspektiv
Du som tror dig inte förstå matematik, prova Euklides
- matematikerns dröm. Peter Becker recenserar. |
40 |
Bättre
fysik med digitalt verktyg
Lars Jakobsson, lektor
i fysik vid Gullstrandskolan i Landskrona, skriver om sina erfarenheter
av att arbeta med ett digitalt handverktyg, CBL, Calculator based
laboratory, i fysikundervisningen. |
44 |
Att
redigera videofilm på pc
Hur gör man egentligen
en videofilm med hjälp av redigeringsprogram i datorn. Bengt
Alvsten beskriver. |
46 |
Gör mer med datorn
Datorn
i Utbildningen startar en ny serie, "Datorn hemma".
Första delen tar upp hur man arbetar effektivare med ordbehandlingsprogram. |