Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 2/99
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

 2 Varför har vi inga spelpedagoger?
Ledare
 7 Spela för kunskap och ökad insikt
Tema kring spel för lärande. En av de organisationer som producerat ett lärande dataspel på Internet är Handelstjänstemannaförbundet, HTF. Ägg och Bacon guidar eleverna genom arbetslivets snårigheter.
 8 Mot rymden med elever vid spakarna
Riksbanken har producerat ett dataspel, Stargold, om inflationsmålen. Bosse Andersson, gymnasielärare i Lerum har testat spelet tillsammans med sina elever.
10 Lyckad kombination av spel och språkprogram
Äntligen ser vi en ny generation cd-spel för skolan, skriver Gunilla Celén som har testat pribelönta språk- programmet "The A-files" i en femma och en sexa.
12 Lekande lätt att stava bland smådjur och kryp
Jag kan stava. Jag vill inte hålla på med det. Men… det här var ju roligt. Det var en av elevkommentarerna när Toura Hägnesten, speciallärare, Backluraskolan provade programmet "Jag kan stava" i undervisningen.
14 Lärande med IT-stöd kräver aktiva lärare
Elevaktiva arbetssätt där IT är ett hjälpmedel kräver en stark struktur och en aktiv, tillgänglig lärare som intervenerar i elevernas arbete. Bosse Andersson tar i sin krönika upp frågan om lärarens roll i IT-skolan.
16 Affärer, företagande och IT
Vilken verklighet utbildas dagens elever för? "Näringslivet kommer att förändras mer under de kommande tio åren än det har gjort under de föregående femtio", skriver Bill Gates i sin nya bok som recenseras.
18 Tio elever, en lärare och en dator...
Det är vad som krävs för att vara med i tävlingen om Årets bästa skoltidning 1999. Läs mer om tips, ideer, regler med mera. Magnus Olsson från Unnerödsskolan i Unneröd berättar om skolans arbete med tidning som pedagogiskt projekt.
20 Att skapa bra webbplatser,
David Siegels bok recenseras.
22 Elever klär av reklamen
Fruängsskolan i projekt kring att utveckla metodiken för att arbeta med ämnet reklamens påverkan.
24 Svarar på allt om fysik
Nationellt Resurscentrum för Fysik resurs på nätet för lärare och elever.
26 Idealen visionen och verkligheten
Jorge de Sousa Pires tar i sin krönika upp historiens skiftande undervisningsideal. Var står vi i dag, motsvaras verkligheten av visionerna och idealen?
32 En liten betraktelse...
Kurt Wicke kåserar.
34 IT i skolan och elevens integritet
Jan Holmqvist analyserar hur IT kan påverka elevens möjlighet till integritet. Kan en vardaglig användning av IT i skolan kan utgöra hot mot elevernas rätt till personlig integritet?
37 Virtuell mötesplats
Tor Nørretranders har i sin underhållande bok "Platsen som inte finns" valt att beskriva Internet ur det utopiska och historieberättande perspektivet.
38 Matematik i nytt perspektiv
Du som tror dig inte förstå matematik, prova Euklides - matematikerns dröm. Peter Becker recenserar.
40 Bättre fysik med digitalt verktyg
Lars Jakobsson, lektor i fysik vid Gullstrandskolan i Landskrona, skriver om sina erfarenheter av att arbeta med ett digitalt handverktyg, CBL, Calculator based laboratory, i fysikundervisningen.
44 Att redigera videofilm på pc
Hur gör man egentligen en videofilm med hjälp av redigeringsprogram i datorn. Bengt Alvsten beskriver.
46 Gör mer med datorn
Datorn i Utbildningen startar en ny serie, "Datorn hemma". Första delen tar upp hur man arbetar effektivare med ordbehandlingsprogram.


Datorn i Utbildningen nr 2 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990706