s |
![]() Vad kan vi uppnå genom att använda lekens och spelets idé i undervisning? Många prövar idag det greppet. Vi har flera exempel i detta nummer av Datorn i Utbildningen. Ett är Gleerups intressanta Die Traumreise, en virtuell tysklandsresa (sid 36). Ett annat är försöket med virtuella Kommunen Rasjön (sid 38), startat av några entusiaster i Huddinge. Kanske föregångaren till ett kommunspel på WWW? En annan ansats, där engagemanget bygger på arbete med ett verkligt problem är så kallat problembaserat lärande, PBL Medan Jörgen Lindh (sid 18) ger ett sammanhang och en bakgrund, ger Peter Andersson från Vaggeryd och Bengt Elmarsson från Klippan konkreta erfarenheter från sitt arbete. Med samma anslag berättar Jan Engstedt om Hands-On Universe, där eleverna blir astronomer, beväpnade med kraftfulla datorverktyg och aktuella material hämtade via Internet. Kan det duga som sommarinspiration för lärare efter ett intensivt IT-år? Hälsningar Peter Becker |