Untitled Document

Av: Stig Roland Rask
E-Post: stigroland.rask@bredband.net


KRÖNIKA

 

Om drömmar och verkligheter

Är du en kreativ person som vill uttrycka sig i digitala medier? Tycker du det är roligt med Facebook, Instagram, YouTube och andra sociala medier? Har du ambitionen att jobba med film, text, foto eller reklam i framtiden?

De frågorna ställer Thoren Innovation School i Solna på sin webbsida och fortsätter med att hävda att på deras Creative Program får man möjlighet att forma sin egen framtid utifrån sina intressen. Här erbjuds profileringarna Youtuber, Digital Art Director, Digital Photographer och Influencer. På den senare profileringen lär man sig hur man skapar en blogg med texter och innehåll som engagerar och får sina följare att vilja komma tillbaka. Det är en bra grund om du vill bli en influencer, copywriter, journalist eller vill jobba med text på annat sätt i framtiden, hävdar man.


Framtiden är här
Om man har en någorlunda initierad bild av vart samhället är på väg - eller rättare sagt, hur samhället redan i dag ser ut, så inser man att denna skola på ett föredömligt sätt har tillfört ingredienser till sitt traditionella utbud som är synnerligen relevanta och välfunna. Det hävdar skolan också genom att konstatera att studier visar att vartannat arbete kommer att automatiseras under de kommande tjugo åren. Nya typer av yrken och företag kommer att utvecklas, vilket medför att synen på utbildning behöver förändras. Självklart kommer det behövas arbetskraft inom de traditionella yrkena, men det kommer också skapas nya yrken som bland annat kräver originalitet, konstnärlighet, förhandling, förmåga att övertala och omtanke för andra människor. Vi försöker med andra ord att förstå samtiden och samtidigt omfamna vår framtid, menar Thorén Innovation School.

Därför är det med förvåning man noterar att detta får vår gymnasie- och kunskapsminister Anna Ekström att gå i taket och i en debattartikel påstår att "blotta tanken på att det skulle vara ett framtidsjobb för ett stort antal ungdomar är lika verklighetsfrämmande som löjeväckande" och slår istället ett slag för att utbilda sig till "barnskötare, elektriker, undersköterskor, VVS-montörer och bilmekaniker".

Det kan synas märkligt att Anna Ekström hugger med storsläggan mot att en enda skola erbjuder denna profilering till ett mycket begränsat antal elever. Att använda ordet "löjeväckande" för att beskriva unga människors framtidsdrömmar är onekligen ett starkt ordval. Det hon beskriver kan till exempel jämföras med att för innevarande läsår 2017-2018 fanns det 1.110 elevplatser fördelade på 68 gymnasieskolor runt om i landet som erbjöd fotboll som profilering. Är inte det också "löjeväckande" att över 1.100 unga drömmer om att försörja sig som välbetalda fotbollsproffs. Och tittar vi på gymnasieskolor med profileringar kring musik så är det närmare 100 skolor som erbjuder detta.

Hur värderar man en dröm?
Till landets fotbollsgymnasier söker det varje år tusentals unga med drömmar och förhoppningar om att utveckla sin kompetens så att det i förlängningen ska leda till att de kan försörja sig på sin fotboll. För de allra flesta förblir detta en dröm, men bevisligen finns det några hundra som lever på att spela fotboll och några av dem tjänar betydligt mer än till exempel en minister. På samma sätt söker varje år tusentals 16-åringar till gymnasieskolor med musikprofil, också de med drömmar om en framtid i branschen med feta skivkontrakt, ära och berömmelse. Även här grusas mångas förväntan, men vi vet att somliga lyckas och ser sina drömmar gå i uppfyllelse.

Är det något vi ska vara oerhört rädda om så är det unga människors ambitioner och framtidsdrömmar. Det är viktigt att de uppmuntras och tillvaratas. Även om de inte alltid leder till de uppsatta målen, så ger de inspiration och är pådrivare under mycket viktiga och avgörande levnadsår. I många fall kommer de att visa sig vara naiva, men det kan ingen i förhand avgöra, och därför ska våra unga inte behöva möta påståendet att deras drömmar är "löjeväckande" från ministerhåll.

För visst har vi fler som försörjer sig som Youtubers än vi har ministrar.

 

STIG ROLAND RASK
E-Post: stigroland.rask@bredband.net
Foto: UberImages/Istockphoto

Referens
Fler undersköterskor men färre influencers behövs, debattartikel av Anna Ekström i Dagens samhälle, 9 februari 2018. https://www.dagenssamhalle.se/debatt/fler-underskoterskor-men-farre-influencers-behovs-20667



DIU nyhetsbrev nr 2-2018. Stiftelsen DIU verkar för skolans digitala utveckling, driver Guldtrappan, utmärkelsen för skolhuvudmän när det gäller skola och digitalisering liksom lärarpriset Guldäpplet, studieresor till London i samband med Bett-mässan och konferensen Framtidens lärande i samverkan med partners.

(Annons)













Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 18]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 180302