Falkenbergs kommun, finalist till Guldtrappan 2015 (utdrag ur DIU-redaktionens presentation, utan samband med juryunderlag.)
Förändrad klassrumspraktik och
forskningsförankring för att alla ska lyckas
Direkt efter den nationella satsningen
IT i Skolan, Itis, gavs fyra pedagoger
uppdraget att fortsätta arbetet med
att stödja förändringsarbetet ute i
klassrummen. Sedan införandet av
1-1-datorer i ett forskningssamarbete
med Martin Tallvid startade 2007, har
studiebesöken varit många. I Falkenberg
är det full fart. Och systematiskt.
– Det viktigaste för att vi har tagit
oss dit vi gjort, är att vi haft ett pedagogiskt
fokus och ett samarbete
mellan alla nivåer, säger Arja Holmstedt
Svensson, förvaltningschef.
När juryn för Guldtrappan besökte Falkenberg tillbringades delar av dagen på Ljungbyskolan i en av
de utvecklande lärmiljöer som Falkenberg satsar på. Foto: Carina Näslundh.
”Alla ska lyckas” – en resa
När kritiken kom från oroliga föräldrar
ställdes tuffa krav på samarbetet
mellan politiker och tjänstemän.
Genom att informera och kommunicera
och stå upp för visionen,
lugnade sig stormen.
– Att vi också ganska snabbt fick
återkoppling från forskaren Martin
Tallvid att han kunde se att eleverna
tyckte att skolan blivit roligare, är en
annan viktig pusselbit. Lärarna blev
tryggare och kände också stolthet
över det vi gjorde, säger Arja Holmstedt
Svensson.
Forskningsrapporterna lyfte
fram att elever i behov av särskilt
stöd var de största vinnarna och
resultaten lyfte mest för de eleverna,
när man mätte mot ”förväntat
resultat”.
– Vi hade inte kunnat starta idag
utan den resa vi gjort bakåt, inte
minst att vi fick ihop teknik, pedagogik
och ekonomi, betonar Elisabet
Nord, verksamhetschef.
Utvecklarna IT och lärande
I Falkenberg tog man vara på den
erfarenhet och kompetens som
byggts upp genom den nationella
Itis-satsningen. Fyra pedagoger fick
fortsatt uppdrag för att arbeta ute på
skolorna med att stötta lärarna.
– Vi upptäckte att det såg väldigt
olika ut på skolorna, både tekniskt
och kompetensmässigt, och där
började arbetet med likvärdigheten,
säger Anna Vilhelmsson, utvecklare.
Digital agenda
I dag har Falkenberg en ”Digital
agenda”, där man formulerat hur det
ska se ut i Falkenbergs skolor.
– Det är okej att testa i Falkenberg.
Vi strävar efter en öppen
delakultur där det är okej att visa
även det som inte är färdigt, vi håller
på att avliva Jante, framhåller Leif
Sandlund, rektor på Skogstorpsskolan,
en av de två pilotskolorna
för 1-1.
Vad har då varit det viktigaste för
att ta sig till den punkt Falkenberg
befinner sig nu?
– Att förvaltning och politikerna
varit överens och att vi arbetat på
bred front med fokus på elevernas
lärande, säger Anna Wilhelmsson.
– Att det hela tiden funnits
delmål, det går inte att ta allt på en
gång. Det krävs också målmedvetenhet
och inte minst uthållighet, säger Elisabet Nord.
MONICA ESBORN
Mer material kring kommunen och övriga finalister finns i det tryckta DIU-numret (2/2015): politikerintervju, praktikfall och översiktsartikel.
Utmärkelsen Guldtrappan utdelas på Framtidens lärande, 6-7 maj. Anmälan: diu.se/framlar
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.