Untitled Document Text: Monica Esborn

 

Falkenbergs kommun, finalist till Guldtrappan 2015 (utdrag ur DIU-redaktionens presentation, utan samband med juryunderlag.)

Förändrad klassrumspraktik och forskningsförankring för att alla ska lyckas

Direkt efter den nationella satsningen IT i Skolan, Itis, gavs fyra pedagoger uppdraget att fortsätta arbetet med att stödja förändringsarbetet ute i klassrummen. Sedan införandet av 1-1-datorer i ett forskningssamarbete med Martin Tallvid startade 2007, har studiebesöken varit många. I Falkenberg är det full fart. Och systematiskt.

– Det viktigaste för att vi har tagit oss dit vi gjort, är att vi haft ett pedagogiskt fokus och ett samarbete mellan alla nivåer, säger Arja Holmstedt Svensson, förvaltningschef.

När juryn för Guldtrappan besökte Falkenberg tillbringades delar av dagen på Ljungbyskolan i en av de utvecklande lärmiljöer som Falkenberg satsar på. Foto: Carina Näslundh.

”Alla ska lyckas” – en resa
När kritiken kom från oroliga föräldrar ställdes tuffa krav på samarbetet mellan politiker och tjänstemän. Genom att informera och kommunicera och stå upp för visionen, lugnade sig stormen.

– Att vi också ganska snabbt fick återkoppling från forskaren Martin Tallvid att han kunde se att eleverna tyckte att skolan blivit roligare, är en annan viktig pusselbit. Lärarna blev tryggare och kände också stolthet över det vi gjorde, säger Arja Holmstedt Svensson.

Forskningsrapporterna lyfte fram att elever i behov av särskilt stöd var de största vinnarna och resultaten lyfte mest för de eleverna, när man mätte mot ”förväntat resultat”.

– Vi hade inte kunnat starta idag utan den resa vi gjort bakåt, inte minst att vi fick ihop teknik, pedagogik och ekonomi, betonar Elisabet Nord, verksamhetschef.

Utvecklarna IT och lärande
I Falkenberg tog man vara på den erfarenhet och kompetens som byggts upp genom den nationella Itis-satsningen. Fyra pedagoger fick fortsatt uppdrag för att arbeta ute på skolorna med att stötta lärarna.

– Vi upptäckte att det såg väldigt olika ut på skolorna, både tekniskt och kompetensmässigt, och där började arbetet med likvärdigheten, säger Anna Vilhelmsson, utvecklare.

Digital agenda
I dag har Falkenberg en ”Digital agenda”, där man formulerat hur det ska se ut i Falkenbergs skolor.

– Det är okej att testa i Falkenberg. Vi strävar efter en öppen delakultur där det är okej att visa även det som inte är färdigt, vi håller på att avliva Jante, framhåller Leif Sandlund, rektor på Skogstorpsskolan, en av de två pilotskolorna för 1-1.

Vad har då varit det viktigaste för att ta sig till den punkt Falkenberg befinner sig nu?

– Att förvaltning och politikerna varit överens och att vi arbetat på bred front med fokus på elevernas lärande, säger Anna Wilhelmsson.

– Att det hela tiden funnits delmål, det går inte att ta allt på en gång. Det krävs också målmedvetenhet och inte minst uthållighet, säger Elisabet Nord.

 

MONICA ESBORN

Mer material kring kommunen och övriga finalister finns i det tryckta DIU-numret (2/2015): politikerintervju, praktikfall och översiktsartikel.

Utmärkelsen Guldtrappan utdelas på Framtidens lärande, 6-7 maj. Anmälan: diu.se/framlar


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 2-2015. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




Nominera huvudman före 14 juni 2023













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 15]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 150320