Untitled DocumentDANIEL SANDIN
Lärare och skribent
En drömlik betraktelse
Sabrering av en IT-stategi
Så var beslutet fattat. Till hösten satsar
vi på en ny typ av datorer till våra
elever. Ett beslut som känns helt rätt.
De nya datorerna verkar onekligen
mycket bra. Men ändå. Något gnager
och det tror jag inte att jag är ensam
om att känna. Eleverna har fått datorer
i flera år nu. Vi har erfarenheten, vi
undviker de värsta nybörjarmisstagen.
Men ändå. Det känns som om vi sitter
i en jumbojet som inte lyfter. Vi cirklar
runt på startbanan, gasar och bromsar,
men mer än så blir det inte. Så frustrerande
det är.
Jag lutar mig tillbaka. Fäller flygstolen
bakåt. Sluter ögonen, låter tankarna
fara iväg. Jag vill känna det där lyftet.
Men hur ska vi komma upp i luften?
Ur mitt minne uppenbarar sig den
amerikanske ekonomhistorikern Walt
W. Rostow. 1960 presenterade han
den stadieteori som skulle göra honom
berömd. Rostow beskriver olika
utvecklingsfaser ett land går igenom
på sin väg mot ett modernt industriland.
Den fas som betecknar själva
övergången till industriell produktion
kallar Rostow för ”take-off”, en metafor
hämtad från flygbranschen. Han
liknar ett lands inträde i industrialiseringsfasen
vid ett flygplans stigningskurva
vid starten, vid take-off.
Tillväxten far iväg i en exponentiell
kurva. Det är ett lyft att tala om.
KANSKE FINNS DET något att lära
av Rostow och av historien. Jag
lutar mig fram och tittar ut genom
rutan på vår jumbojet. Piloten verkar
just bestämt sig för att ta ett varv till
på startbanan. Jag sluter åter ögonen.
Storbritannien var det första landet
att träda in i den fas Rostow kal.-
lade ”take-off”. Landet blev luftburet
långt före alla andra. Förklaringen
finns till stor del att finna i textilindustrin,
den bransch som gick i
bräschen för den industriella utvecklingen
i Storbritannien.
Textiltillverkning innefattar två viktiga
steg. Det första steget består av att
göra tråd, den så kallade spinningsprocessen.
Det andra steget blir följaktligen
att väva samman dessa trådar till
ett tygstycke. Från början utfördes allt
arbete för hand men under industrialiseringen
övergick man till mer mekaniska
produktionsmetoder. Målsättningen
var helt enkelt att effektivisera
produktionen, att öka vinsterna.
Det var John Kay som 1733 stod
för den första viktiga uppfinningen,
den så kallade ”Flygande skytteln”.
Denna gjorde det möjligt för väverskorna
att avsevärt öka sin produktionstakt.
Flygande skytteln gav dock
direkt upphov till ett problem. Nu
hann spinnerskorna inte länge med.
Trådspinningen utgjorde en så kallad
flaskhals, som stoppade upp produktionshastigheten.
Fabriksägarna fick
helt enkelt anställa fler spinnerskor,
vilket minskade det möjliga vinstuttaget.
Ansträngningarna för att lösa
detta problem ökade och 1764 kunde
uppfinnaren James Hargreaves presentera
”Spinning Jenny”. Nu blev det
möjligt att spinna flera trådar på en
och samma gång, och plötsligt var det
väverskorna som utgjorde en flaskhals
i produktionskedjan: de kunde inte
längre väva lika snabbt som spinnerskorna
kunde leverera tråd.
Den tekniska utvecklingen kom
framöver till stor del att bygga på
identifiering och eliminering av
flaskhalsar i produktionskedjan. När
en flaskhals uppstod begränsade den
möjligheten till vinstuttag och incitamenten
för teknisk utveckling ökade.
Det är exakt samma drivkrafter som
ligger bakom teknisk utveckling nuförtiden.
JAG VAKNAR TILL av ett ryck. Jumbojeten
verkar ha stannat. Jag tittar
upp, ser ett par av mina kollegor kliva
på. De är entusiastiska, pratar högt,
skrattar. De sätter sig tack och lite
längre fram. De är trevliga, men jag
vill inte vara social just nu. Drömmen
lockar mig tillbaka.
Jag ser mina lektioner framför
mig. Jag ber eleverna ta fram sina
datorer. Men flera plockar fram sina
mobiler istället. En säger att datorn är
på lagning, en annan har slarvat bort
sin laddare, en tredje har en dator
som har spräckt skärm och vill inte
bekosta lagningen, och en fjärde har
helt enkelt glömt sin dator hemma.
Jag vill ju att varje elev ska ha en dator.
De ska ha lika möjligheter. Det är
en sådan skola jag vill ha, och det är
så jag har planerat lektionen. Lånedatorer
för tillfälliga behov hade kunnat
lösa problemet, men tyvärr räcker
dessa inte till – och dessutom är de
ofta dåligt servade.
Nåja, the show must go on. Jag
startar min egen dator. Igen. Den var
startad och förberedd men har nu den
gått i viloläge. Eleverna väntar. Min
dator är gammal. Inte alls så snabb
som elevernas. Det tar sin lilla tid.
Eleverna väntar.
Då så. Jag visar och instruerar.
Den och den sidan. Men då kommer
eleverna inte ut på nätverket. Eller
rättare sagt, vissa gör, medan andra
inte får kontakt. Nätet täcker inte
alltid behoven. Vi väntar. Titta hos en
kompis, säger jag. Det går nog snart.
Snart är alla på banan. Snart.
Och så fortsätter det. Hela tiden
är det något som stoppar upp. Det är
lärplattformsproblem och kompetensutvecklingsbehov,
det är bristfällig
support och liten förståelse för vår
verksamhets behov. Vi tycks aldrig
få något riktigt flyt. Ofta innebär
användningen av datorer i undervisningen
mer tidsåtgång än konventionella
arbetsmetoder, och dessutom
färre elever på banan. Och det är ju
inte meningen. Så vill ju ingen lärare
arbeta. Det är knappast en digital
revolution!
DET SKAKAR TILL! Nu rör sig
jumbojeten igen. Jag hör att
mina kollegor pratar om de nya datorerna
vi ska köpa in till eleverna. Men
jag hör nervositeten i deras röster.
Köpa datorer räcker ju inte. Vi vet ju
det. Det står en elefant mitt i planet
som ingen pratar om. Nya, fina datorer
ska vi få. Men elefanten flyttar
sig inte. Inte undra på att planet inte
orkar lyfta.
Jag är sömndrucken, halvt kvar i
drömmen. Vet nog inte riktigt vad jag
gör. Jag ställer mig upp. Skriker! Det
räcker inte med vävstolar, vrålar jag.
Vi behöver spinnmaskiner också. Vi
måste eliminera flaskhalsar. Ut med
elefanten!
Blickarna är inte att ta miste på.
Han har blivit galen. Solklart fall.
Bäst att kasta av honom innan det är
för sent. De två entusiasterna tar mig
under armarna, bär mig mot utgången.
Det är slut på datorer för den här
killen, säger de. Straffet: penna och
papper i minst ett år.
Som tur är så är Napoleon också
med på planet. Precis när jag är på
väg ut, med huvudet före, höjer han
sin sabel. Kom igen, ropar han och
viftar med det blanka bladet. De andra
backar. Vem kallar ni kort nu då,
säger Napoleon och gör ett Zorromärke
i luften.
Mina medresenärer stupar ner i
sina stolar, och det gör jag med. Och
nästan direkt infinner sig ett märkligt
lugn. Vi sitter bara där i våra stolar
och stirrar på varandra. Napoleon
verkar nöjd med utvecklingen. Han
sjunger tyst för sig själv medan han
låter fingrarna löpa fram och tillbaka
längs sabelns vassa egg.
OCH DÅ HÄNDER DET. Dörren till
cockpit öppnas och piloten träder
ut. Det var länge sedan vi såg henne.
I händerna har hon flera flaskor
av det finaste bubbel. Klart det inte
räcker med datorer, klart vi måste eliminera
flaskhalsar, säger hon och ler.
Det verkar som om det är precis detta
Napoleon väntat på. Han reser sig
upp utan att släppa taget om sabeln.
Det är en sak jag alltid velat testa, säger
han och nickar mot vår pilot.
Jag ser inte hur det går till, men
plötsligt har Napoleon en av flaskorna
i vänster hand. Han håller den ömt,
nästan som ett litet barn, och vi tittar
alla andäktigt på honom. Vad ska han
göra nu då? Så höjer han sin sabel och
hugger till. Utan minsta tvekan sabrerar
han flaskan. Skummet sprutar.
Och innan vi fattar vad som händer
så har han tagit hand om varenda en
av flaskorna.
Jag tittar på vår pilot. Hon ser utan
tvekan väldigt nöjd ut. Var det uppgjort?
Visste hon vad Napoleon tänkte
göra? Visste Napoleon att piloten
skulle komma ut? Frågorna får inget
svar. Vår pilot vänder sig bara om och
går tillbaka in i cockpit. Hon stänger
dörren utan ett ljud.
Vi hör hur motorerna startas igen,
hur det skakar i skrovet när de varvas
upp. Sakta rör sig planet över startbanan.
Men den här gången är känslan
en helt annan. Jag ser mig omkring.
Elefanten är borta och på golvet ligger
flaskhalsarna. Korkarna sitter fortfarande
i – precis som de ska – och i
våra glas har vi bubbel av finaste sort.
Nu börjar sannerligen revolutionen,
säger Napoleon och utropar en skål.
Vi höjer våra glas för friheten, för att
kunna göra det vi vill i klassrummen.
Vi skålar för jämlikheten, för att alla
elever ska få lika möjligheter. Och vi
skålar för framtiden som plötsligt ter
sig ljus och underbar.
DET SPRAKAR TILL i högtalarna
och vi hör hur vår pilot
harklar sig. Vi känner accelerationen,
trycket mot sätena. I samma stund
som vi känner planet lämna fast mark
hör vi vår kaptens myndiga röst i högtalarna.
Take-off, säger hon, och vi
jublar som bara barn på Tivoli kan.
DANIEL SANDIN
Lärare och skribent
www.twitter.com/daniel_sandin
www.danielsandin.se