Utmärkelsen Guldstegen lanseras i
samband med konferensen Framtidens
lärande, 10-11 april:
Nu uppmärksammas kommuner som
satsar på digital skolutveckling
Lärarpriset Guldäpplet har satt strålkastarljuset
på lärare som utvecklar
undervisingen med digitala verktyg. Nu
är det dags för kommunerna. På Framtidens
lärande, 10-11 april, lanseras en ny
utmärkelse för kommuner som ligger i
framkant när det gäller digital skolutveckling
– Guldstegen. Initiativtagare är
stiftelsen DIU och Sveriges Kommuner
och Landsting.
Varför lanseras utmärkelsen just nu?
– Partnerskapet kring Framtidens
lärande har under fem år fokuserat
på skolor och kommuner/huvudmän
med satsning på 1-1 och skolans digitalisering.
Nu är det dags för nästa
steg. Från goda exempel och enstaka
föregångare bland kommuner/huvudmän
flyttas nu fokus mot en bredare
genomförd skolutveckling, där flertalet
lärare och elever använder it som
ett integrerat verktyg för kunskapsutveckling,
samarbete och personlig
utveckling. Vi går mot solida strategier
för framgångsrik skolutveckling,
baserad på beprövad erfarenhet och
internationell forskning, säger Peter
Becker, ordförande i stiftelsen DIU.
Varför ett nytt pris?
– Digitaliseringen av skolan har än så
länge till stor del drivits av eldsjälar:
nyfikna, modiga pedagoger och visionära
skolledare. Vi kan nu se allt fler
tecken på att utvecklingen går in i en
ny fas där privata aktörer och enskilda
initiativ börjar ersättas av mer genomtänkta
och strategiska, forskningsförankrade
satsningar.
– I denna utveckling spelar de
kommunala och fristående skolhuvudmännen
en avgörande roll och
utmärkelsen Guldstegen kan då verka
som en katalysator och inspirationskälla
till önskad utveckling, säger
Hans Renman, strateg, Center för
eSamhället, SKL.
Vilka är SKLs förhoppningar kring
det nya priset?
– På SKL är vi medvetna om de stora
förändringar som står för dörren i
digitaliseringens spår. Lärandet och
skolans ledarskap kommer utmanas
och utvecklas på ett fundamentalt sätt.
I förändringsprocesser av den här typen
behövs en bred palett av insatser,
bland annat goda exempel. Vi vill att
Guldstegen bidrar till att sätta ljus på
kommuner som arbetar strategiskt,
visionärt och kvalitetsinriktat med
digital skolutveckling – på samma sätt
som Guldäpplet har lyft exempel på
pedagoger som förnyat lärandet. Med
Guldstegen kan andra skolhuvudmän
inspireras och få energi till fortsatt förändringsarbeter,
säger Hans Renman.
Vad kommer att ligga till grund för
den nya utmärkelsen?
– Priset kommer att bygga på öppen
nominering och värdering bland annat
med SKLs LIKA-verktyg, säger
Peter Becker.
Utmärkelsen kommer att lanseras i
samband med konferensen Framtidens
lärande