Untitled DocumentText: MARIA 5TOCKHAUS
Ordförande i utbildningsberedningen,
Sveriges Kommuner och Landsting
Stick hål på negativa
myter om skolan!
Bilden av skolan är inte svart eller vit.
Men i debatten är bilden ofta nattsvart.
Det är dags att göra upp med de negativa myterna om skolan.
• Myt I: Lärarna går på knäna och
skolan blir stökigare! Faktum är att
nio av tio lärare trivs med sina elever
och åtta av tio känner arbetsro, enligt
Skolverkets enkät Attityder om skolan.
• Myt 2: Skolklasserna har 30 eller
fler elever! Faktum är att genomsnittsklassen
i grundskolan har färre än
24 elever, enligt en enkät till landets
rektorer.
• Myt 3: Resurserna till skolan
minskar år från år! Faktum är att
kommunernas budget för skolan ökat
med cirka 15 procent under de senaste
tio åren.
Jag är den förste att hålla med om
att skolan står inför stora utmaningar.
Synpunkter, kritik och granskning
från lärare, elever, föräldrar, myndigheter och medier är viktiga för skolans utveckling. Men när kritiken ska
bemötas och när goda exempel förs
fram har det blivit lite som att svära i kyrkan.
Den ensidigt mörka beskrivningen
av skolan varken attraherar de nya
lärare som skolan så väl behöver eller
stärker de lärare och elever som går
till skolan varje dag. Det finns skäl att
nyansera den negativa bilden av skolornas
resultat och verksamhet:
• Den stora majoriteten av eleverna
når grundskolans mål och andelen
elever som uppnår målen i alla ämnen
är den högsta på tio år.
• Svenska elever ligger i topp i Europa vad gäller trygghet och kunskaper om hur samhället och demokratin fungerar.
• Många skolor bedriver ett utvecklingsarbete
som rör allt från ledning till pedagogik, användande av
datorer, stöd till elever med särskilda
behov samt utvärdering.
Att elevernas resultat i ett antal
ämnen i genomsnitt blivit sämre är allvarligt, liksom att många lärare upplever stress. Detta måste skolledningen
ta på allvar. SKL har nyligen haft sitt
forsta möte med lärarorganisationerna
om hur vi tillsammans kan se över den
uttryckta ökade arbetsbelastningen.
SKL har också startat en mattesatsning
där både lärare, skolledning och
kommunens politiker deltar. Vi startar
också en vidareutbildning för rektorer
och tillsammans med flera aktörer har
vi påbörjat en diskussion med regeringen
om ett center för forskning om
bland annat skolans arbetsmetoder.
Dagens utmaning handlar om att
använda skolans resurser på klokast
sätt, med elevens bästa för ögonen.
Här finns mycket att lära av de skolor
och kommuner som lyckats lyfta elevernas
resultat och skapat rygga och
kreativa läromiljöer. Det handlar om
att sätta lärandet i klassrummet i centrum,
att lärare kan lära mer av varandra
och att ha höga förväntningar
på såväl elever som skolans personal.
Det behövs också nya karriärvägar för
att utveckla lärarnas kunskaper och
skickliga lärare bör ha högre lön.
Vi kommunpolitiker ska ge skolan
stöd att utvecklas utifrån den moderna
forskningen. Vi behöver även sätta
upp tydliga mål och regelbundet följa
upp verksamheten.
Och - for alla som arbetar i och
med skolan - låt oss slippa svartmålningen
av skolan!
MARIA 5TOCKHAUS
Ordförande i utbildningsberedningen,
Sveriges Kommuner och Landsting
sollentuna på Framtidens lärande
Maria Stockhaus och Sollentuna kommun deltar på Framtidens lärande, 14-16 maj och delar med sig av sina erfarenheter kring användning av moderna digitala verktyg i undervisningen.
Webbplats Framtidens lärande