Egen dator? Varför då?
Karin Andeby lärare i Göteborg var långt ifrån övertygad om att en egen dator till varje elev och lärare var en utveckling hon önskade sig. I dag ser hon ingen väg tillbaka.
11
html
Kungsbacka satsar digitalt
– Alla inser att skolan är i en omstöpningsfas. Våra elever kan inte leva i en vardag utanför skolan och en annan i skolan,
säger Larry Söder, ordförande i nämnden för förskola och grundskola i Kungsbacka.
12
html
Förhoppningar och farhågor
Mer motiverade, ansvarstagande och kunskapssökande
elever eller ofokuserade åttor som glömmer datorerna
hemma? Lärare i Kungsbacka reflekterar kring framtiden.
14
En egen dator på gymnasiet: Dröm eller kaos?
Hos oss har datorn blivit ett verktyg för att kunna arbeta
mer självständigt, engagerat och nyfiket, skriver Ann Scott.
16
Framtidens lärande – här och nu!
20-21 maj är det dags för konferensen Framtidens lärande
– här och nu i Nacka strand.
18
Digitalt kompetenta politiker, förvaltningar, lärare och elever
Proppen är på väg att gå ur, hävdar Erik Holmqvist i ett debattinlägg. Digital kompetens har blivit en nödvändighet både bland elever och lärare.
20
html
Ledarskap för en skola ”i tiden”
Trots att IT ses som en självklarhet i dagens samhälle är
det inte en självklarhet i alla skolor. Det krävs mod för skolledare att satsa på IT, skriver Lena Elfvingsson i ett debattinlägg.
22
html
IT för alla – en självklarhet i dagens skola?
Fysisk tillgänglighet handlar inte enbart om trösklar och
ramper. Det är lika viktigt att IT-miljön utformas så att den blir tillgänglig för alla elever, skriver Greger Bååth och Berit Engberg vid Specialpedagogiska skolmyndigheten.
24
Plocket
26
Lilla Edet: Egen lärplattform för förskolan
Lilla Edets kommun är troligen först i Sverige med att
införa en digital lärplattform skapad direkt för förskolan.
En plattform där pedagogiken har styrt över tekniken vid
utvecklingen.
28
html
Alla dessa frkrtngr!
Många menar att ett av problemen med den nya tekniken
är att den förflackar vårt språk – dvs får det att tappa i valör och kvalité – fr a via alla förkortningar som vi t ex ser i sms:andet, skriver Stig Roland Rask.
30
Från text till animeras film
Skriv in din text och tryck på uppspelningsknappen. Så lätt kan det vara att göra animerad film.
33
html
IKT i matematikundervisningen
Aktuell forskning bekräftar lärarens betydelse och central
roll inom undervisningen, men visar också på att matematiklärare i allmänhet, av olika skäl, inte arbetar med IKT i klassrummet.