Den traditionella engelska skolan passade inte för Sarah och Marc. Båda var under en lång period helt utanför skolsystemet. Nu är de två deltagare i NotSchool och planerar för att studera vidare på college. Vad är det som gör att de återfått lusten att lära via webbcommunitien NotSchool?
Här är det jag själv som bestämmer och
planerar vad och hur jag ska lära mig,
säger Sarah. Jag får också mer och bättre hjälp av de vuxna i NotSchool jämfört med den
vanliga skolan, det gör att jag blir mer
motiverad.
Jag har kontakt med min mentor
varje dag och när jag behöver finns det
ämnesexperter som stöttar mig och ger
respons på det jag gör. Vid mina försök i
den vanliga skolan hade jag aldrig några
kamrater, i NotSchool har jag nu två
riktiga vänner som jag har regelbunden
kontakt med.
Marc har samma bild av varför hans
skolgång nu fungerar.
Här är det ingen som tvingar på mig
vad jag ska lära mig och jag har kontakt
varje dag med min mentor. Vi planerar
tillsammans vad som krävs för att jag ska
kunna ta mig vidare till college.
Grunden för de båda tonåringarnas
’skolarbete’ är deras specialintressen.
För Sarah är det att rita och måla, för
Marc webbdesign. Dessa intressen är
drivkraften för att vilja fortsatta studera
på college. Det är också deras specialintressen
som blir ingången till att studera
olika ämnen för att nå behörighet.
Camilla Coss är en av mentorerna i
NotSchool. Hon har daglig kontakt med
de sex ungdomar hon är mentor åt.
all kommunikation via nätet
I regel träffas inte deltagarna i NotSchool
öga mot öga utan kommunikationen sker
via nätet och de träffar aldrig sin mentor
i verkliga livet. Sarah och Marc bor i
samma Londonförort och jag möter dem
tillsammans med tre andra ungdomar vid
en träff som det lokala NotSchool teamet
arrangerar.
Några gånger per år drar vi samman
deltagarna i smågrupper för fysiska
träffar. Förra gången kokade vi choklad
tillsammans och denna gång ska vi under
en halvdag arbeta med dataanimationer,
säger James Bowell lokal teamledare i
NotSchool.
Det lokala teamet som förutom James
består av en tekniker och en administratör
ansvarar för 60 ungdomar i tre angränsande Londonförorter. De är
anställda av kommunen och teamledaren
ansvarar för de eventuella kontakter som
deltagarna kan ha med andra myndigheter.
En annan uppgift är att förbereda och
lotsa deltagarna till vidare studier eller
arbete efter NotSchool.
ömsesidigt förtroende
Genom sina kontakter med skolorna
i området får James förfrågningar om
ungdomar som av olika anledningar
inte varit i skolan under en lång tid kan
tas emot i NotSchool. Via samtal med
tonåringarna, deras familjer och de lokala
skolmyndigheterna undersöker man om
webbcommunitien kan vara ett passande
alternativ. Deltagandet bygger på ett
ömsesidigt förtroende.
Du kan inte tvinga någon att delta
det fungerar aldrig, säger James.
När det är klart att någon ska delta i
NotSchool skriver teamet ett kontrakt
med ungdomarna och deras familjer.
Därefter ser teknikern till att dator, bredband
och annan utrustning installeras i
hemmet och att NotSchooldeltagarna får
stöd och introduktion till att använda
utrustningen, samt kontinuerlig support
vid teknikkrångel. En grundläggande
kompetens för teknikerna är att de kan
skapa goda relationer till ungdomarna.
Du är inte bara tekniker utan också en
positiv förebild.
Du kan vara världens bästa it-tekniker,
men kan du inte skapa relationer och
fungera tillsammans med våra ungdomar
är du inte rätt person för jobbet, säger
James Bowell.
Nykomlingarna samlas i grupper om
sex deltagare till en dags introduktion.
Vid dessa träffar är det viktigt att lokaler,
upplägg och atmosfär inte är skollik-
nande eftersom deltagarna är brända av
den traditionella skolkontexten.
lärandet följs upp hela tiden
James och det lokala teamet rekryterar
och ansvarar också för tio mentorer.
Mentorerna har tillsammans med centrala
ämnesexperter fokus på deltagarnas
lärprocesser.
När en tonåring börjar i NotSchool
får de en mentor som inte vet någonting
om deltagarens bakgrund. Från att ha
haft stämpeln som problembarn är de
inför mentorn och de andra i webbcommunitien
ett oskrivet blad. Eftersom
man inte träffas öga mot öga har ålder,
utseende, tidigare skolerfarenheter ingen
betydelse. Mentorns roll är att bygga upp
och utveckla förtroenden och stöd med
sina ungdomar.
Alla våra mentorer är utbildade lärare
och är anställda åtta timmar per vecka.
På dessa åtta timmar har du ansvar för
sex ungdomar. Men det är en helt annan
roll att vare mentor på nätet än lärare i
en traditionell skola. Här kan du inte
säga till våra researchers, som deltagarna
kallas, att nu ska du göra detta och detta,
säger James Bowell.
Vi är inte en ’talk and chalk school’.
Utan här gäller det att först skapa kontakt
och förtroende via mejl eller chatt.
Sedan att stimulera till lärande med
utgångspunkt från deltagarens intressen,
behov och önskningar. Och från början
handlar det i de flesta fall om att locka
fram vilka intressen de har.
individuella utvecklingsplaner
Varje mentor skapar tillsammans med
sina deltagare en slags individuell
utvecklingsplan för de kommande veckorna.
Varje plan samt uppföljning av
den skickas varje vecka in till det lokala
teamet. Man har också ett väl utvecklat
system för återkoppling.
Ungdomarna får kontinuerligt respons
från mentorerna, mentorerna får respons
från teamledarna och föräldrarna får återkoppling
från teamledarna på sina barns
framsteg, teamledarna får återkoppling
från ämnesexperterna.
Både på lokal och central nivå inom
NotSchool har man under åren utvecklat
system för uppföljning och kvalitetskontroll
av lärandeprocesserna. Som stöd har
mentorer och deltagare olika ämnesexperter
som finns tillgängliga på nätet.
Deras roll är att skapa lärresurser till
communitien samt bistå med stöd och
råd inom sina respektive ämnen.
Under åren har man byggt upp lärresurser
i ett 150-tal olika ämnen. En
av experterna i musik och webbdesign
är Vicki Swan.
Om en deltagare visar intresse för att
skapa musik och lära sig spela ett instrument,
kontaktar mentorn mig varefter
jag mejlar deltagaren. Tillsammans går
vi igenom vilket stöd han/hon behöver
därefter kommunicerar vi till exempel via
röstmejl och deltagaren gör inspelningar
som distribueras i mp3-format. Succesivt
bygger vi upp det stöd som var och en
av mina deltagare är i behov av för sin
utveckling.
I min roll ingår att både tillgängliggöra
musikresurser för alla inom communitien
och att kommunicera och handleda
en till en, säger Vicki.
mentorer stöttar varje dag
Camilla Coss är en av mentorerna i Not-
School. Camilla är lärare för barn i tidiga
år och är nu hemma med sina egna barn
vilket gör att hon blev intresserad av att
söka en tjänst som mentor.
Jag har möjlighet att ägna åtta
timmar under veckans sju dagar till att
stödja mina sex deltagare. Kommunikationen
sköter vi främst via mejl men även
chatt kan förekomma. I stort sett har jag
daglig kontakt med alla i min grupp,
berättar Camilla.
Varje nyrekryterad mentor får en
tvådagars utbildning om filosofin och
metodiken i NotSchool, dessutom är en
kurs i ’childprotection’ obligatorisk för
alla mentorer.
Min roll handlar om att skapa goda
relationer och vara stödjande och uppmuntrande
här fungerar det inte att
säga till och ge order vad som ska göras.
En av mina deltagare är intresserad av
kläder och vi kommunicerade om mode.
Efter ett tag hade flickan skrivit en lång
text om mode och utan att tänka på det
hade hon producerat ett bra arbete inom
engelskämnet.
Alla ungdomar har intressen och
drömmar om framtiden. Detta är grunden
för deras lärprocesser och efter ett tag
börjar de själva fråga efter vad som krävs
för att få behörighet för vidare studier,
säger Camilla Coss.
Det är inte tekniken i sig som är grunden
till att 98 procent av ungdomarna,
som skolsystemet tidigare misslyckats
med, efter sina två år i NotSchool går
vidare till studier eller arbete.
Att vi lyckas beror på att vi tillhandahåller
en skräddarsydd läroplan
som bygger på ungdomarnas intressen.
Att de själva väljer vad som ska göras,
när och hur med stöd av mentorer och
experter. Vårt system är flexibelt liksom
de former vi använder för att bedöma de
kunskapskvaliteter som våra deltagare
uppnår, säger James Bowell.