Untitled Document

Av: Bosse Andersson
E-Post: bosse.andersson@diu.se

 

TEMA: KOMMUNAL SKOLRIKSDAG 2007
NOTSCHOOL, ENGLAND: Ungdomars intressen – grunden för lärandet


Den traditionella engelska skolan passade inte för Sarah och Marc. Båda var under en lång period helt utanför skolsystemet. Nu är de två deltagare i NotSchool och planerar för att studera vidare på college. Vad är det som gör att de återfått lusten att lära via webbcommunitien NotSchool?

– Här är det jag själv som bestämmer och planerar vad och hur jag ska lära mig, säger Sarah. Jag får också mer och bättre hjälp av de vuxna i NotSchool jämfört med den vanliga skolan, det gör att jag blir mer motiverad.

– Jag har kontakt med min mentor varje dag och när jag behöver finns det ämnesexperter som stöttar mig och ger respons på det jag gör. Vid mina försök i den vanliga skolan hade jag aldrig några kamrater, i NotSchool har jag nu två riktiga vänner som jag har regelbunden kontakt med. Marc har samma bild av varför hans skolgång nu fungerar.

– Här är det ingen som tvingar på mig vad jag ska lära mig och jag har kontakt varje dag med min mentor. Vi planerar tillsammans vad som krävs för att jag ska kunna ta mig vidare till college. Grunden för de båda tonåringarnas ’skolarbete’ är deras specialintressen. För Sarah är det att rita och måla, för Marc – webbdesign. Dessa intressen är drivkraften för att vilja fortsatta studera på college. Det är också deras specialintressen som blir ingången till att studera olika ämnen för att nå behörighet.

Camilla Coss är en av mentorerna i NotSchool. Hon har daglig kontakt med de sex ungdomar hon är mentor åt.

all kommunikation via nätet
I regel träffas inte deltagarna i NotSchool öga mot öga utan kommunikationen sker via nätet och de träffar aldrig sin mentor i verkliga livet. Sarah och Marc bor i samma Londonförort och jag möter dem tillsammans med tre andra ungdomar vid en träff som det lokala NotSchool teamet arrangerar.

– Några gånger per år drar vi samman deltagarna i smågrupper för fysiska träffar. Förra gången kokade vi choklad tillsammans och denna gång ska vi under en halvdag arbeta med dataanimationer, säger James Bowell lokal teamledare i NotSchool. Det lokala teamet som förutom James består av en tekniker och en administratör ansvarar för 60 ungdomar i tre angränsande Londonförorter. De är anställda av kommunen och teamledaren ansvarar för de eventuella kontakter som deltagarna kan ha med andra myndigheter. En annan uppgift är att förbereda och lotsa deltagarna till vidare studier eller arbete efter NotSchool.

ömsesidigt förtroende
Genom sina kontakter med skolorna i området får James förfrågningar om ungdomar som av olika anledningar inte varit i skolan under en lång tid kan tas emot i NotSchool. Via samtal med tonåringarna, deras familjer och de lokala skolmyndigheterna undersöker man om webbcommunitien kan vara ett passande alternativ. Deltagandet bygger på ett ömsesidigt förtroende.

– Du kan inte tvinga någon att delta
– det fungerar aldrig, säger James. När det är klart att någon ska delta i NotSchool skriver teamet ett kontrakt med ungdomarna och deras familjer. Därefter ser teknikern till att dator, bredband och annan utrustning installeras i hemmet och att NotSchooldeltagarna får stöd och introduktion till att använda utrustningen, samt kontinuerlig support vid teknikkrångel. En grundläggande kompetens för teknikerna är att de kan skapa goda relationer till ungdomarna. Du är inte bara tekniker utan också en positiv förebild.

– Du kan vara världens bästa it-tekniker, men kan du inte skapa relationer och fungera tillsammans med våra ungdomar är du inte rätt person för jobbet, säger James Bowell. Nykomlingarna samlas i grupper om sex deltagare till en dags introduktion. Vid dessa träffar är det viktigt att lokaler, upplägg och atmosfär inte är skollik- nande eftersom deltagarna är brända av den traditionella skolkontexten.

lärandet följs upp – hela tiden
James och det lokala teamet rekryterar och ansvarar också för tio mentorer. Mentorerna har tillsammans med centrala ämnesexperter fokus på deltagarnas lärprocesser. När en tonåring börjar i NotSchool får de en mentor som inte vet någonting om deltagarens bakgrund. Från att ha haft stämpeln som problembarn är de inför mentorn och de andra i webbcommunitien ett oskrivet blad. Eftersom man inte träffas öga mot öga har ålder, utseende, tidigare skolerfarenheter ingen betydelse. Mentorns roll är att bygga upp och utveckla förtroenden och stöd med sina ungdomar.

– Alla våra mentorer är utbildade lärare och är anställda åtta timmar per vecka. På dessa åtta timmar har du ansvar för sex ungdomar. Men det är en helt annan roll att vare mentor på nätet än lärare i en traditionell skola. Här kan du inte säga till våra researchers, som deltagarna kallas, att nu ska du göra detta och detta, säger James Bowell. – Vi är inte en ’talk and chalk school’. Utan här gäller det att först skapa kontakt och förtroende via mejl eller chatt. Sedan att stimulera till lärande med utgångspunkt från deltagarens intressen, behov och önskningar. Och från början handlar det i de flesta fall om att locka fram vilka intressen de har.

individuella utvecklingsplaner
Varje mentor skapar tillsammans med sina deltagare en slags individuell utvecklingsplan för de kommande veckorna. Varje plan samt uppföljning av den skickas varje vecka in till det lokala teamet. Man har också ett väl utvecklat system för återkoppling. Ungdomarna får kontinuerligt respons från mentorerna, mentorerna får respons från teamledarna och föräldrarna får återkoppling från teamledarna på sina barns framsteg, teamledarna får återkoppling från ämnesexperterna.

Både på lokal och central nivå inom NotSchool har man under åren utvecklat system för uppföljning och kvalitetskontroll av lärandeprocesserna. Som stöd har mentorer och deltagare olika ämnesexperter som finns tillgängliga på nätet. Deras roll är att skapa lärresurser till communitien samt bistå med stöd och råd inom sina respektive ämnen. Under åren har man byggt upp lärresurser i ett 150-tal olika ämnen. En av experterna i musik och webbdesign är Vicki Swan.

– Om en deltagare visar intresse för att skapa musik och lära sig spela ett instrument, kontaktar mentorn mig varefter jag mejlar deltagaren. Tillsammans går vi igenom vilket stöd han/hon behöver därefter kommunicerar vi till exempel via röstmejl och deltagaren gör inspelningar som distribueras i mp3-format. Succesivt bygger vi upp det stöd som var och en av mina deltagare är i behov av för sin utveckling. – I min roll ingår att både tillgängliggöra musikresurser för alla inom communitien och att kommunicera och handleda en till en, säger Vicki.

mentorer stöttar varje dag
Camilla Coss är en av mentorerna i Not- School. Camilla är lärare för barn i tidiga år och är nu hemma med sina egna barn vilket gör att hon blev intresserad av att söka en tjänst som mentor. – Jag har möjlighet att ägna åtta timmar under veckans sju dagar till att stödja mina sex deltagare. Kommunikationen sköter vi främst via mejl men även chatt kan förekomma. I stort sett har jag daglig kontakt med alla i min grupp, berättar Camilla.

Varje nyrekryterad mentor får en tvådagars utbildning om filosofin och metodiken i NotSchool, dessutom är en kurs i ’childprotection’ obligatorisk för alla mentorer. – Min roll handlar om att skapa goda relationer och vara stödjande och uppmuntrande – här fungerar det inte att säga till och ge order vad som ska göras. En av mina deltagare är intresserad av kläder och vi kommunicerade om mode. Efter ett tag hade flickan skrivit en lång text om mode och utan att tänka på det hade hon producerat ett bra arbete inom engelskämnet.

– Alla ungdomar har intressen och drömmar om framtiden. Detta är grunden för deras lärprocesser och efter ett tag börjar de själva fråga efter vad som krävs för att få behörighet för vidare studier, säger Camilla Coss. Det är inte tekniken i sig som är grunden till att 98 procent av ungdomarna, som skolsystemet tidigare misslyckats med, efter sina två år i NotSchool går vidare till studier eller arbete.

– Att vi lyckas beror på att vi tillhandahåller en skräddarsydd läroplan som bygger på ungdomarnas intressen. Att de själva väljer vad som ska göras, när och hur med stöd av mentorer och experter. Vårt system är flexibelt liksom de former vi använder för att bedöma de kunskapskvaliteter som våra deltagare uppnår, säger James Bowell.

 

Text och foto: Bosse Andersson
E-Post: bosse.andersson@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 2 2007. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 07]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 070330