Det där kan
väl du som IT-ansvarig ta hand om. Känner du igen repliken?
Det har
varit en vanlig hållning, både från skolledare och kollegor.
Då har det inte bara rört
sig om underhåll och skötsel av maskinpark och installationer. Det
har ofta även rört
vilka programvaror man har och tillgången till utrustning.
En gång i tiden var det så också
i företagsvärlden. I flera decennier var IT ett specialistuppdrag,
för tekniker i vita rockar som hade privilegiet att betjäna dessa
speciella
maskiner. Företagsledningarna lärde sig under slutet av 1900-talet,
den hårda vägen,
att den hållningen inte höll. IT-frågorna var sammanflätade
med arbetsprocesserna.
En IT-lösning innebar alltid en viss modell för arbetet. Hur man såg
på det, på de
anställda, deras uppgifter och utförandet av dem. Det innebar val
som påverkade hela
företagets utveckling. Ledningen insåg att man inte kunde släppa
detta ifrån sig.
En skolledare måste förhålla
sig till IT och använda IT när det är lämpligt, säger
Lena Elfvingsson, skolledare i en intervju i detta nummer. Det håller
inte längre att
skolan tror sig klara av sitt uppdrag utan att integrera IT i arbetet
och då både i
lärandet, och i allt arbete omkring detta (som portföljer, omdömen,
betyg, utvecklingssamtal
etc) liksom i annat som informationen i skolan, kontakten med föräldrar,
frånvarorapportering etc.
I våra spalter har vi rapporterat om frånvarosystem
med SMS till föräldrar, om
arbete med portfölj för att synliggöra elevresultat och lärandeprocesser,
arbete med
IUP och betyg. Vi rapporterar om hur lärmiljön kan se ut, om klassrum
med IT, med
Internetaccess och projektor för kommunikation och spegling av omvärlden
liksom
med interaktiva skrivtavlor för klassrumsdialogen. Vi introducerade Arne
Trageton
och pedagogiken och utrustningen för skriv-och-läsintroduktionen.
Med de krav som nu ställs på skolan
och därmed dess ledning krävs moderna
metoder för att gå i land med uppgiften. Det är centrala beslut
i skolan kring hur
informationen ska organiseras läromedel och material över internet,
omdömen och
betyg, information till hemmen samt till elever och personal. Att införa
IT-lösningar
underlättar i många sammanhang, men är det inte genomtänkt
och förankrat kan det
bli fel, frustrerande och kostsamt. Att överlåta frågorna på
andra händer blir ofta både
dyrt och problematiskt. Lösningar måste arbetas fram i samspel mellan
leverantörer,
ledning och personal. Top-down-modellen från IBMs 70-tal håller
inte idag. Här behövs
dialog mellan skolledning, personal, kommun och utomstående specialister.
Skolan kan heller inte direkt överta lösningar
från andra håll. Skolan har ett mycket
speciellt uppdrag i samhället, med kunskapsöverföring från
en generation till en annan,
och socialisering, anpassning till det givna samhället och samtidigt
lägga en grund för
förnyelse. Det gamla sätten att tänka kan inte helt gälla
i framtiden, eftersom framtid
är en annan tid, då världen helt visst kommer att se annorlunda
ut än den gör idag.
Skolan ska ge elever en grund för att gå vidare, som självständiga
och ansvarstagande,
kunniga och sociala medborgare.
Skolan måste hitta sina egna vägar och där
är IT en nödvändig komponent för elever,
för lärare och för ledning.