Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 2-06

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

IT – bara för specialister?
Att införa IT-lösningar underlättar i många sammanhang, men är det inte genomtänkt och förankrat kan det bli fel, frustrerande och kostsamt, skriver Peter Becker i ledaren.

4   Verktygslåda kring ungas nätanvändning
Kampanjen Det unga internet har publicerat mycket material för elever, lärare och föräldrar kring barn och ungdomars internetliv.
6   Kreativitet och skapande nyckeln till lärandet
– Det är ingen tvekan om att ett kreativt användande av IT fungerar som tändvätska för barnens entusiasm att lära sig, menar Julia Elliot, rektor på Crosshall Junior School i Cambridgeshire.
10
html
  IT en ledningsfråga i skolans vardag
– Hur den enskilde läraren använder IT pedagogiskt, det är förhandlingsbart. Men det finns vissa saker som gäller för alla. Dit hör att läsa sin e-post. Det går inte att välja bort, anser Lena Elfvingsson, rektor i Järfälla.
 
12  

Lärandet främjas av datorstödd undervisning
Utanför klassrumsfönstren har datorn revolutionerat en hel värld och skolan kan omöjligen stå utanför, skriver Liza Greczanik, lärarstuderande vid Malmö högskola.

14
html
  Vinnare av Guldäpplet 2005:
Fantasin – en outnyttjad råvara

Vinnarna av lärarstipendiet Guldäpplet för 2005 har utsetts. Alfredo Castro, bildlärare, i Umeå delar priset med Hans Norkvist och Sten Canevall, Skärholmen.
16   Spelfilm – vässar pennorna
Att använda sig av fi lmens avskalade och övertydliga uppbyggnad, att använda dramaturgin, är ett sätt att få ramar när man ska skriva en intressant berättelse som fungerar fantastiskt bra, skriver Nils Fagerberg.
20   Strängnäs stuvade om kursplanetexten
Lärarna får fatt i sitt yrkesspråk genom att basera den individuella utvecklingsplanen på mål- och kriterieformuleringarna på ämnesaffischerna. Det hjälper dem både i den skriftliga dokumentationen och i samtal med föräldrarna, säger Lilian Sjölund, utvecklingsledare i Strängnäs.
22 IT och media – framtidsinvestering
Risken fi nns att skolan riskerar att tappa i legitimitet om eleverna fullständigt tappar tron på skolan som en kreativ lärmiljö, skriver Ann-Britt Dahl, Mediapoolen i en debattartikel.
24 Från Carl von Linnés herbationer
till mobilt lärande

Linné var en pionjär för mobilt lärande vid Uppsala universitet. Nu ger Linnés pedagogik i kombination med modern teknik nya möjligheter för lärandet, skriver Anneli Edman och Shohreh Hörnqvist, Uppsala universitet.
26 Vårkänslor på webben
Våren är här och vi är många – både bland elever och vuxna – som upplever eller vill uppleva vårkänslor. Hur kan webben användas för temat vårkänslor i skolan?
28
html
Levande språk i it-klassrummet
Det talas ofta om att eleverna med stöd av IT kan plocka ihop sina egna läromedel. Hos Anette Meyer, lärare i tyska, är det inte bara vision utan verklighet.
30 Göteborg satsar vidare:
Lust@it startskott för ny satsning på IT i skolan
Totalt har drygt 1 500 pedagoger deltagit i Göteborgs uppföljning av Itis – Lust@it.
32 Nu får vi mycket mer återkoppling från lärarna
När Bok och webb startade fungerade det inte att skicka information och nyhetsbrev digitalt till lärare. I dag är det självklart.
34 Plocket
Innovativa lärare och ämnesövergripande matfrågor.


Datorn i Utbildningen nr 2 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 06]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 060420