2
html |
|
IT bara för specialister?
Att införa IT-lösningar underlättar i många
sammanhang, men är det inte genomtänkt och förankrat kan
det bli fel, frustrerande och kostsamt, skriver Peter Becker i ledaren.
|
4 |
|
Verktygslåda
kring ungas nätanvändning
Kampanjen Det unga internet har publicerat mycket material för elever,
lärare och föräldrar kring barn och ungdomars internetliv. |
6 |
|
Kreativitet
och skapande nyckeln till lärandet
Det är ingen tvekan om att ett kreativt användande av IT
fungerar som tändvätska för barnens entusiasm att lära
sig, menar Julia Elliot, rektor på Crosshall Junior School i Cambridgeshire. |
10
html |
|
IT
en ledningsfråga i skolans vardag
Hur den enskilde läraren använder IT pedagogiskt, det är
förhandlingsbart. Men det finns vissa saker som gäller för
alla. Dit hör att läsa sin e-post. Det går inte att välja
bort, anser Lena Elfvingsson, rektor i Järfälla. |
|
12 |
|
Lärandet främjas av datorstödd undervisning
Utanför klassrumsfönstren har datorn revolutionerat en hel värld
och skolan kan omöjligen stå utanför, skriver Liza Greczanik,
lärarstuderande vid Malmö högskola.
|
14
html |
|
Vinnare av Guldäpplet 2005:
Fantasin en outnyttjad råvara
Vinnarna av lärarstipendiet Guldäpplet för 2005 har utsetts.
Alfredo Castro, bildlärare, i Umeå delar priset med Hans Norkvist
och Sten Canevall, Skärholmen. |
16 |
|
Spelfilm
vässar pennorna
Att använda sig av fi lmens avskalade och övertydliga uppbyggnad,
att använda dramaturgin, är ett sätt att få ramar när
man ska skriva en intressant berättelse som fungerar fantastiskt bra,
skriver Nils Fagerberg. |
20 |
|
Strängnäs
stuvade om kursplanetexten
Lärarna får fatt i sitt yrkesspråk genom att basera den
individuella utvecklingsplanen på mål- och kriterieformuleringarna
på ämnesaffischerna. Det hjälper dem både i den skriftliga
dokumentationen och i samtal med föräldrarna, säger Lilian
Sjölund, utvecklingsledare i Strängnäs. |
22 |
|
IT och media framtidsinvestering
Risken fi nns att skolan riskerar att tappa i legitimitet om eleverna fullständigt
tappar tron på skolan som en kreativ lärmiljö, skriver Ann-Britt
Dahl, Mediapoolen i en debattartikel. |
24 |
|
Från Carl von Linnés
herbationer
till mobilt lärande
Linné var en pionjär för mobilt lärande vid Uppsala
universitet. Nu ger Linnés pedagogik i kombination med modern teknik
nya möjligheter för lärandet, skriver Anneli Edman och Shohreh
Hörnqvist, Uppsala universitet. |
26 |
|
Vårkänslor på
webben
Våren är här och vi är många både
bland elever och vuxna som upplever eller vill uppleva vårkänslor.
Hur kan webben användas för temat vårkänslor i skolan? |
28
html |
|
Levande
språk i it-klassrummet
Det talas ofta om att eleverna med stöd av IT kan plocka ihop sina
egna läromedel. Hos Anette Meyer, lärare i tyska, är det
inte bara vision utan verklighet. |
30 |
|
Göteborg satsar vidare:
Lust@it startskott för ny satsning på IT i skolan
Totalt har drygt 1 500 pedagoger deltagit i Göteborgs uppföljning
av Itis Lust@it. |
32 |
|
Nu får vi mycket mer
återkoppling från lärarna
När Bok och webb startade fungerade det inte att skicka information
och nyhetsbrev digitalt till lärare. I dag är det självklart. |
34 |
|
Plocket
Innovativa lärare och ämnesövergripande matfrågor. |