Untitled Document
Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
En projektfärd i med- och
motgång.
Runt om i landet kämpar
arbetslag med sina Itis-projekt. Trots brist på tid, slit
mot stela organisationsstrukturer, traditioner och bristfällig
teknik är resultaten i många fall imponerande och inspirerande.
Östrabogymnasiet i Uddevallas skapade Den virtuella
länken.
Arbetslaget
på Östrabogymnasiet hade redan tidigare arbetat tillsammans
i ett projekt kallat Den naturliga länken. Målet
har varit att man genom att länka delar av kurser
i olika ämnen ska göra arbetet mer sammanhållet,
intressant och berikande för både lärare
och elever. När Itis kom föddes tanken på att
mer utnyttja IT i klassrummet, försöka skapa ett virtuellt
arbetslag där både lärare och elever skulle utnyttja
den moderna tekniken för att kunna samarbeta mer effektivt
och ha ökad kontakt både med varandra och med den övriga
världen, det vill säga kommuniera, dokumentera och presentera
arbetet på webben.
vatten sammanhållande
länk
Skolan har en naturvetenskaplig inriktning och arbetslaget valde
så småningom vatten som tema för sitt Itis-projekt.
Under temat vatten har sedan elever på NV-programmet bland
annat skrivit poesi och berättelser på svenska och
engelska, målat akvareller, fotograferat, komponerat musik,
beskrivit hur Uddevallabron påverkar regionens näringsliv
och förklarat vattnets funktion för människokroppen.
Humanistiska, naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga
perspektiv vävdes ihop och presenterades på Internet
av eleverna. Några av eleverna deltog dessutom i projektet
Virtue (se faktaruta).
Vilka glädjeämnen
och problem uppstår när 60 elever och ett tiotal lärare
ska samarbeta med stöd av ny teknik? Ann-Charlotte Backlund
bibliotekarie och sammanhållande länk i projektet berättar
hur arbetslaget planerade arbetet.
Vårterminen 2000
ägnades helt och hållet åt vår egen IT-fortbildning,
seminarier, kurser i olika program och träning i att använda
datorn som redskap. Av schematekniska och andra skäl fick
vi tillstånd att sträcka ut Itis över ett helt
år. Seminarier, redovisningar och utbildning fyllde upp
tiden. Vi läste böcker och artiklar om den pedagogiska
användningen av IT. Grunden till vår hemsida lades
upp och vi övade oss i olika grad att kommunicera och dokumentera
med hjälp av våra Itis-datorer. Loggböcker skrevs
kontinuerligt, olika möjligheter utforskades och anammades
eller förkastades, datorer krånglade och åtgärdades
och olika förslag till nästa termins elevorienterade
arbetssätt undersöktes.
De flesta av lärarna i
arbetslaget hade redan tillgång till datorer, men alla hade
inte dator hemma.
En fördel med att
skapa ett virtuellt lärarlag är ju att man inte blir
så beroende av tider och platser.
Det praktiska arbetet med eleverna
planerades in under fem veckor på hösten.
Vi bestämde oss
redan från början att göra en hel del begränsningar:
tonvikten lades i de så kallade inriktningsämnena,
det vill säga miljö-, estetisk och internationell inriktning.
Övriga ämnen kom in som accent, för att vidga perspektivet
och ge extra dimensioner åt ämnet.
tid, tid och tid
Vilka är projektledaren Ann-Charlotte Backlunds erfarenheter
av arbetslagets Itis-resa?
Under arbetets gång
har vi fått många tillfällen att diskutera och
reflektera kring de stötestenar som vi träffat på.
Tid, tid och åter tid! Tid för utvecklingsarbete borde
ingå i lärares tjänstgöring
Under projektet hoppade också
två lärare av på grund av att projektjobbet hamnade
i konflikt med ordinarie arbetssätt och arbetsbelastning.
Itis-engagemanget krävde
mycket ideellt arbete av lärarna, och även
eleverna kände sig ibland tvungna att arbeta över.
Ingen hade egentligen tid att ta hand om det administrativa arbetet,
som blir ganska omfattande i ett så här stort projekt
med så många medlemmar. Klasserna omorganiserades
plötsligt, några lärare fick helt andra elever
som inte varit med tidigare. Det tog tid innan dessa elever integrerades
i arbetet.
Det finns en rädsla
att släppa loss, både hos lärare och elever. Samhällets
meritvärdering måste modifieras, så att även
andra resultat än de traditionella betygen medräknas.
Betygen och nationella prov är visserligen ett stort hinder
för det friare arbetssättet, men vi anser ändå
att de är värdefulla mätinstrument. Vi känner
av den här konflikten.
Eleverna i avslutningsklasser
på naturvetarprogrammen känner stor press på
sig. Det märktes inte minst i elevernas synpunkter i projektets
utvärdering.
Ett problem är attityder
från eleverna. Det är svårt att motivera dem,
de är redan pressade på alla möjliga fronter.
Vi fick inte riktigt med oss alla från början i planeringsskedet.
En annan nackdel var att vi är för många medlemmar
i lärarlaget, det hade kanske varit lättare om man är
färre.
Tekniskt trassel, ständiga
systembyten, nätavbrott, ombyggnader ställde till det
för arbetslaget.
Just när vi skulle
komma i gång med den praktiska delen upptäckte vi att
skolan bytt nätverkssystem, med den påföljden
att nästan alla datorer måste bytas ut eller ställas
om. Mailsystemet var också helt nytt för oss, och alla
sådana förändringar gjorde att vi höll på
att tappa gnistan totalt! Vi kan fortfarande inte lita på
att brev kommer fram, vilket medför att vi får spara
alla dokument för säkerhets skull.
resultat att bygga vidare
på
Trots tidsbrist, teknikkrångel och administrativa problem
visar utvärderingarna att både lärare och elever
lärt nytt. Skapat en ny bas att gå vidare ifrån.
Bland de stora fördelarna
med att använda informationsteknik att är att har blivit
så oerhört lätt att kommunicera och presentera
sina resultat, menar Ann-Charlotte. För de elever som också
deltagit i Virtueprojektet tillkom möjligheten att föra
in sina resultat i en databas och kommunicera med elever över
hela världen via e-mail, hemsidor och videokonferenser.
Fortfarande tycker jag
att jag märker ett ganska stort motstånd från
både lärare och elever man vill väldigt
gärna ha informationen i bokform, och ofta skriver man ut
allt för säkerhets skull man litar
inte riktigt på tekniken. Och visst det har ju hänt
en del tekniska missöden.
I hela Sverige på alla
skolor finns det lärare och elever som med entusiasm och
seghet besegrar strukturella, tekniska och ekonomiska barriärer
i sitt arbete med skolutveckling. Liksom arbetslaget i Uddevalla
hör de till vardagens hjältar som ofta kommer bort i
den massmediala bilden av skolan.
Bosse Andersson Lerums Gymnasieskola E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
artikel.referenser Resultatet
av Östrabogymnasiets projekt, elevernas redovisningar, lärarnas
loggböcker, elevernas utvärderingar och projektrapport
finns på:
www.ostrabo.uddevalla.se/bib/itis/
Datorn i Utbildningen nr 2 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!