Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Att synliggöra vardagen
Det
här inträffade för ett antal år sedan. Jag
hade som lärare deltagit i en studiedag, och insåg
i slutet av dagen att det varit den intressantaste jag varit med
om. Vi hade haft Lennart Koskinen på besök. Han belyste
etiska frågor. Det var intressant, men det som var den stora
behållningen var något helt annat. Det var ett par
kollegors redovisning. De hade fått uppdraget att summera
ett års erfarenheter av sitt gemensamma arbete inom en vårdutbildning.
Det var med häpnad jag insåg att det var första
gången jag på en studiedag möttes av några
av de egna kollegornas genomarbetade erfarenheter och tankar.
Den egna erfarenheten ges sällan den uppmärksamheten,
värderas sällan så högt att den görs
till föremål för utvärdering. Än mindre
värderas den så högt att denna utvärdering
delas med andra.
De lärare som haft lärarstuderande
i sina klasser, vet vilken skjuts det kan innebära för
det egna arbetet. Man får syn på det vardagliga arbete,
ser det utifrån, med andras ögon och det väcker
mängder av tankar till liv som tidigare kanske bara varit
halvt medvetna. I dialogen tydliggörs allt det yrkeskunnande
som en lärare skaffar sig, men som sällan är formulerat.
I den här processen blir den tysta kunskapen till professionalism,
en medveten yrkeskunskap. Typiskt är att detta är den
del av utbildningen som lärarstuderande tveklöst brukar
nämna som den värdefullaste delen.
Och ändå är
det ganska uppenbart att det här fokuserandet och reflekterandet
kring den egna lärarverksamheten är ganska sällsynt.
När Ylva Johansson för fem år sedan presenterade
ett kommande lärarutbildningsprojekt, med motivering att
lärarna är skolans viktigaste utvecklingskraft var det
en symbolhandling av mycket stor betydelse. En av förtjänsterna
i genomförandet av det som blev Itis är den starka betoning
av att i cirkelform reflektera kring egna praktiska försök.
Den klassiska studiecirkeln har blivit en cirkel med handledare
som i goda fall rymmer både praktik och reflektion kring
denna. Det är viktigt att gruppen inte är så stor
som vid en studiedag och att den verkar under en längre tid
med växling mellan arbete, reflektion, skriftlig rapportering
och diskussion. Itis har givit ny aktualitet åt en form,
men också skapat ett tillfälle att samlas. Det behövs
både tidsmässigt utrymme, anledning och uppmärksamhet
för att samlas kring denna reflektion. Den tar tid, den kräver
arbete. Tillfällen måste skapas som möjliggör
och uppmuntrar detta.
Reflektionen innebär att
få syn på den egna verksamheten. Det betyder att reflektionen
har sin bas i den egna erfarenheten, men den kräver att man
distanserar sig och även betraktar denna utifrån. Då
krävs begrepp och perspektiv, vilket betyder kontakt med
relevant forskning kring lärande, upplevelse- och förståelseprocesser.
Här är kombinationen av närbelägna lokala
högskolor och distansmetoder med stöd av Internet ett
ypperligt tillfälle att skapa en bro mellan forskning och
klassrumspraktik. Den klassrumskonkreta forskning som nu börjar
bli vanlig i Sverige se exempelvis de senaste avhandlingarna
vid Karlstad universitet ger ett bra stöd i denna
utveckling (vi återkommer till dem i våra spalter).
Återigen är det positivt att konstatera att Itis tagit
vara på och vidareutvecklat denna möjlighet.
Om Itis har bidragit till en
ny tradition för skolutveckling, är det avgörande
att vi inte tror att en ny tradition sätter sig på
några år. Utveckling tar tid, lång tid. När
Itis upphör måste den följas av en ny satsning
som siktar till att vidareutveckla bron mellan forskning och praktiserande
lärare. Ta vara på det tusental lärare som idag
fungerar som Itis-handledare, ge dem och kollegor utrymme att
gå vidare på en del av sin tid i forskning och reflektion
kring sin praktik. Här kan Sverige bli världsledande.
Skolan behöver en satsning på att lärare som reflekterande
praktiker.
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 2 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!