Upptäck närmiljön
Carina Näslundh
e-post: abcinfo@canit.se
Se och lära av närmiljön
"På
vattnet glider små segelbåtar förbi och vi kunde
lika gärna befinna oss på landsbygden. Men i bakgrunden
inte många kilometer bort skymtar ändå storstaden.
In dit skulle det bara ta oss en halvtimme med tunnelbana. Vilka
stora miljöombyten vi kan få i Stockholm.
Johanna, 9C
Det egna rummet, huset, byn,
staden, landsbygden som läromedel. En aldrig sinande källa
till nya upptäckter och reflektioner. Den närmaste omgivningen
innehåller inte bara ljus, värme, social gemenskap,
byggnader utan också alla skolämnen. Svenska, samhällskunskap,
matematik, slöjd, historia, bild, musik allt finns
samlat i närmiljön.
Fruängsskolan i Stockholm
arbetar sedan några år tillbaka med projektet Upptäcka
närmiljön staden, där staden är
klassrum och stadsbygden är historiebok.
Alla ämnen har en självklar plats, det blir inte
krystat, säger Dipak Lahiri, bild-ärare och projektledare.
Samarbete a och o
Inom bildämnet visualiseras och sammanställs resultatet
av elevernas arbete och tankar. Men på vägen dit har
eleverna skaffat kunskap och underlag. Ett arbete som involverar
i princip alla ämnen i skolan.
Det är ett samarbetsmoment som driver på hela
skolans utveckling, menar Dipak Lahiri. Och att allt vävs
samman är lätt att se. På en bänk i bildsalen
står en uppbyggd modell, gjord i slöjden. Förlagan
i form av en teckning hänger på väggen. I elevernas
skrivna berättelser märks spår av både svenska,
historia och samhällskunskap.
Framtidens byggare
Att studera sin närmiljö
är också ett sätt att lära sig ett nytt språk.
Stadens språk. De olika stadsdelarna med sina hus, centrum
med dess byggnader och offentliga utsmyckningar, skolor gator
och parker förmedlar olika tiders tecken på byggnadsideal,
social samhällsstruktur och miljöhänsyn. Genom
att lära eleverna att se det språket arbetar Fruängsskolan
med att medvetandegöra och förhoppningvis engagera eleverna
i sin närmiljö. Syftet är att höja deras kunskap
och medvetenhet om både boendemiljö och det byggdas
roll i samhället. Det är de som är framtiden byggare,
brukare och beställare av arkitektur. Syftet med projektet
är att eleverna ska få: användbara begrepp för
att förklara byggnader, närmiljö och sambandet
mellan dem, utveckla sin förståelse för närmiljö
och förvaltning, möjligheter att skapa identitet i sin
hembygd, se olika möjligheter och lösningar på
problem för att forma det framtida samhället.
Symbolgeneration
Mycket av elevernas arbete och tankar kring staden kommer till
uttryck i de bilder de producerar. Och det är många.
Dipak plockar stolt fram mapp efter mapp med bilder och efter
en stund är hela bildsalen översållad med elevernas
bilder. Oerhört välarbetade, vackra och smått
fantastiska bilder. Bilder av den egna stadsdelen, det egna rummet,
lägenheten, huset och av Stockholm staden. Bilder
att lära av, för de vuxna.
Jag fortbildar mig och lär av eleverna hela tiden,
säger Dipak Lahiri. En av de saker som är tydlig även
för en tillfällig betraktare är elevernas starka
känsla för symboler.
Bilder är fyllda av symboler och koder. De är
inte noga med detaljer utan skalar av så mycket som möjligt.
Det är lätt att låta sig fascineras av bilderna
och de texter eleverna skrivit. De visar på både eftertanke
och visioner.
Fyllda av information
Informationssamhället med överflödet av intryck,
bilder, information och kunskap och behovet att sålla i
detta flöde avspeglar sig i elevernas bilder.
De har så mycket information i sig. I bilderna skalar
de av, förenklar. När alla uppfattar samma koder, behövs
inte mycket information i bilden för att få fram sitt
budskap.
De använder också mycket bokstäver i sina
bilder. Kombinerar bokstav och bild till nya symboler. Bilden
tillsammans med ljudet är en ny viktig färdighet och
kommer att få allt större betydelse i framtiden, menar
Dipak.
Vi måste omdefiniera vad vi menar med färdigheter.
En stor del av all information förmedlas via bild och ljud.
Ny stadsbild
Intressant är att se hur de uppfattar Stockholm. Den traditionella
bilden av Stockholm innehåller till exempel Stadshusets
karaktäristiska torn. När Fruängsskolans elever
gör bilder är det istället två andra byggnader
som står ut. Kaknästornet och Globen.
Alla lärare undrar varför varenda unge gillar
Globen, men den är en del av det nya, tekniken, drömmen
om framtiden. En annan plats som har en annan betydelse för
ungdomarna är den i Stockholm så omdebatterade plattan,
Sergels torg. Där många stockholmare ser en skräpig
plats med droghandel ser ungdomarna plattans andra funktion, som
träffpunkt och kommunikationsplats. De gillar plattan.
Offentliga rum och privata
Vad är egentligen
privat och vad är offentligt? Det är en annan fråga
som diskuterats och analyserats i projektet. En fråga om
etik, bland annat. I det privata rummet kan vi göra vad vi
vill. Det offentliga rummet är anpassat för flera och
i det beter man sig inte heller hur som helst, man måste
visa hänsyn till andra.
Vi har ett rumsskifte på gång, menar Dipak
Lahiri. För oss vuxna är det privata rummet hemma, i
det egna hemmet. För ungdomarna är det privata reviret
utökat till att också innefatta det egna närområdet.
I det privata rummet kan vi skrika och härja och bete
oss som vi vill. Ungdomarna ser hela stadsdelen som sitt privata
rum.
Företagsamhet
Under arbetets gång har projektet Upptäck närmiljön
staden fått mycket uppmärksamhet och också
deltagit i ett antal utställningar, bland annat på
nyöppnade Arkitekturmuseet och på Historiska museet
i Stockholm, men också lokalt på postkontoret och
biblioteket. Alla utställningar har varit ett sätt att
visa upp arbetet, men det har självklart också bidragit
till att öka elevernas motivation, och gett dem en ökad
tillit och tilltro till sig själva och sin egen förmåga
och betydelse.
De har lärt sig företagsamhet och att jobba mot
en beställare. Att ha en beställare inblandad som ställer
krav på att tider hålls, ger förutsättningar
när det gäller teknik, utrymme är inte helt självklart
i skolan, vare sig för lärare eller elever. För
eleverna har det bland annat inneburit att de fått lära
sig att de kanske inte hinner göra färdigt allting själva.
De måste samarbeta, och om Anna är upptagen med en
specifik uppgift kanske någon annan får gå in
och lägga sista handen vid hennes bild.
Projektet uppbyggnad
I projektet medverkar elever i årskurserna 6- 9 vid Fruängsskolan
tillsammans med sina lärare och utomstående arkitekter
samt fotograf och filmare. Eleverna tränar på närmiljöns
språk och budskap, genom att i mindre grupper utforska,
iaktta, ställa frågor och använda sin skolkunskap,
göra stadsvandringar och studiebesök beskriva närmiljön,
dess historia, levnadsvillkor, verksamheter och fysiska uttryck,
samla material från arkiv, museer och bibliotek. berätta
och göra tydligt genom foto, film, teckningar, uppmätningar,
modellbygge, ljudupptagningar, beskrivningar, teckningar och målningar,
IT används i stor utsträckning för att ställa
samman och presentera, men också för elevernas ändringsförslag
(fotomontage, datorritning med mera). redovisningen Eleven ska
redovisa muntligt och med hjälp av datorn de bilder som han
eller hon har valt ut. Därefter berätta om varför
hon/han valde just dessa miljöer. Hur upplever andra elever
i klassen samma område? Vad har de kommit fram till och
skapa dialog? De berättar också om processen, till
exempel om de fick nya infallsvinklar under arbetets gång.
Dynamiskt läromedel
Resultatet av projektet ska bli ett läromedel med bland annat
multimediepresentation på cd-skiva och Internet, tidning
och lärarhandledning. Att projektet ska utmynna i ett läromedel
som kan användas och vidareutvecklas både på
den egna skolan och av andra är en viktig del i projektet.
- Hur ska vi skapa kunskap av det vi gör i skolan? Med IT
har vi fått enorma möjligheter att bland annat utveckla
läromedel. Resultatet för Fruängsskolans del blir
bland annat en egen forskningsdatabas, för både lärare
och elever.
Lärare lär
Att arbeta i projekt med så mycket eget utforskande och
samarbete med institutioner och fackmän inom olika områden
innebär ett lärande över gränserna.
- Projekttanken är ett bra instrument för lärande
för lärare, anser Dipak Lahiri.
- Att komma ut i andra miljöer och träffa andra människor
med specifika yrkeskunskaper ger en helt annan kunskapskälla.
Det blir en ny form av lärande. Samarbetet med utomstående
fackmän bland annat arkitekter och filmare har också
gett Dipak en ny syn på konfliktlösning. För konflikter
blir det, med så många människor inblandade i
ett teamarbete är det oundvikligt att de kommer och förmodligen
inte heller önskvärt att det uteblir.
- Man måste ta tag i konflikterna. Det är enda sättet
till utveckling. Nyskapande kräver konflikt, menar Dipak
Lahiri. I början var ett tjugotal lärare involverade,
nu är det inte fullt så många. Det är komplicerat
att pussla ihop olika villkor i olika ämnen, och luckor i
schemat när alla kan träffas och planera tillsammans.
En ytterligare effekt av projektet är samarbete och utbyte
med andra, både andra skolor, museer, fackfolk, universitet
och forskningsvärlden, både i Sverige och utomlands.
Fruängsskolan har presenterat sitt projekt i många
olika sammanhang. Nu senast på en internationell konferens
på högskolan i Falun/Borlänge.
- En liten skola som vår blir inbjuden att presentera våra
tankar p en internationell konferens, säger Dipak Lahiri.
Man blir lycklig när man får sådan respons.
Carina Näslundh
e-post: abcinfo@canit.se
mer.information
På Fruängsskolans
hemsida finns mer information om projektet:
www.fruangenskola.stockholm.se
Dipak Lahiri har e-post: dipak.lahiri@fruangenskola.stockholm.se
tfn: 08-603 33 60
Datorn i Utbildningen nr 1 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!