Inför EU-valet

Bengt Larsson
e-post:
bengt.larsson@ullvi.koping.se
Kalle Wapen
e-post:
karl-henrik.wapen@ullvi.koping.se


Inför EU-valet:
Politiker från alla EU-länder svarar på ungdomars frågor

Vilka europafrågor engagerar ungdomar i olika länder?
Och hur skiljer sig parlamentarikernas åsikter mellan de olika EU-länderna?

  • Är det någon skillnad på vad italienska borgerliga partier anser om att öppna EU för nya medlemmar, när man jämför med de svenska?
  • Vad tycker "De Groenen" i Nederländerna i frågor som rör narkotika?
  • Hur lika/olika är våra åsikter i de olika medlemsstaterna om politk i EU egentligen?

Svar på dessa och liknande frågor kan man få genom att besöka webbplatsen "Alexander runs for Europe", som drivs av Ullvigymnasiet i Köping.

Internationell webbplats

Webbplatsen ska inför EU-valet i juni bli en internationell webbplats för gymnasister och andra intresserade, där det ska gå att få veta vad olika partier har för åsikter i viktiga EU-frågor.

På webbplatsen ska besökaren inte bara kunna läsa frågor och svar. Det kommer också att finnas länkar till deltagande partier, till viktig EU-information och presentationer av ett antal parlamentskandidater. Dessutom bygger eleverna upp en konferenssida för EU-debatt.
Projektet genomförs tillsammans med gymnasieskolor i Frankrike, England, Italien och Tyskland. Skolor som Ullvigym-nasiet har samarbete med sedan tidigare. Några viktiga mål med projektet är att knyta de deltagande skolorna närmare varandra genom detta gemensamma arbete, att öka intresset för EU-valet och kunna knyta kontakter med till exempel EU-parlamentariker.

Svar på tolv frågor
Jobbet går ut i korthet på att skolorna i de olika länderna ber sina egna nationella partier att via e-post besvara tolv gemensamma frågor. De tolv frågorna handlar om aktuella EU-frågor som Agenda 2000, EMU, skatter och narkotika. Det är den enskilda skolan i varje land som ansvarar för att få in svar från sina partier.
De svenska partiernas svar ska alla översättas till engelska. Projektets huvudspråk är engelska, men varje partis svar återges också på det egna språket. Översättningsarbetet har därför fört med sig att många lärare och elever blir engagerade i jobbet. Ullvigymnasiet har ansvaret för webb-platsen. Och det är här som svaren från partierna runt om i Europa samlas och läggs i en stor databas. Det märks på svarsfrekvensen, speciellt från de svenska partierna, att de partier som är splittrade i EU-frågan också har svårt att formulera och lämna svar på våra frågor.

Mötesplats politiker - elever
Eftersom webbplatsen efter valet ska bli en mötesplats mellan parlamentariker och gymnasieelever ska de också ta kontakt med olika parlamentskandidater för att ställa speciella frågor som de själva är intresserade av. Dessa frågor kan bli väldigt skiftande. Det som intresserar en svensk elev kanske inte alls är viktigt för en elev i England. Också hur olika länders politiker förhåller sig till sina väljare kan bli en intressant område att studera, om databasen blir tillräckligt stor.
"Alexander runs for Europe" har förberetts sedan i december. Det började genom kontakter med Team Europe som föredragit planerna inför den svenska parlamentarikergruppen i Bryssel. Vi har fått mycket uppmuntran och hjälp från många av dem och kunskapen om projektet har också gått vidare till andra länders parlamentariker. MajLis Lööv är vår kontaktperson.

Lärdomar
Vi har lärt oss att det är stor skillnad mellan hur partier och politiker i olika länder uppfattar dialogen med sina väljare. De har också mycket olika uppfattningar om sin egen roll och betydelse. Vi möter olika kulturer i våra kontakter och det är en utmaning att själva hantera dessa på ett bra sätt.
Att det är stora skillnader också i synen på olika frågor mellan länderna märks tydligt i svaren från de olika partierna runt om i Europa. Ett exempel är narkotikafrågan. En av de tolv frågor partierna har fått är: Many countries believe that certain drugs should be legalised. What 'line' will our EU parliament take?
De Groenen, i Nederländerna svarar:
"We are inclined to think that legalizing drugs but regulating their availability is a more promising approach to limiting the harm that drugs do than the current policy of outright prohibiting drugs, but we expect that it will be a long time before a majority in the European parliament will think the same."
Svenska Folkpartiet liberalerna har en helt annan inställning:
"We would like Sweden to continue its restricted narcotics policy. The subject is not for the EU to judge. We believe that the government has held a worryingly low profile on narcotics matters and we would like Sweden's voice to be heard continuously in the EU on this question. The restricted policy is an efficient method and there is no reason for Sweden to review it."
Under vårens lopp har vi konstaterat att det också kan vara av intresse att veta vad andra länders partier har för åsikter kring våra tolv gemensamma frågor. Därför skriver vi just nu till samtliga EU-länders partier som ställer upp i EU-valet och bjuder in dem att svara på våra frågor. Naturligtvis kan man inte räkna
med att alla partier svarar, men med en
hygglig svarsfrekvens kan man ändå få en god bild av hur man tycker i alla medlemsländerna om våra frågor.

Samarbete lärare - elever
Alexandergruppen består till sin kärna av fem lärare och elever som tillsammans ansvarar för att hela webbplatsen "Alexan-dersajt" och "Alexander runs for Europe" fungerar och utvecklas. Eleverna arbetar framför allt med att utforma webbplatsens olika sidor med information och att den har ett tilltalande utseende. Lärarna ansvarar för den maskinella utrustningen, tekniken, kontakter med partier och det dagliga jobbet med att hålla Alexandersajts olika delar "Cuisine" och "Samhällskunskap" aktuella. Med jämna mellanrum samlas gruppen på pizza och jobb under långa kvällspass.

 

Bengt Larsson
e-post
: bengt.larsson@ullvi.koping.se

Kalle Wapen
e-post
: karl-henrik.wapen@ullvi.koping.se


Datorn i Utbildningen nr 1 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990504