Datorn i Utbildningen nr 1/96
Teman för nummer 1/96
- 'Skriva' med multimedia börjar bli en populär arbetsmetod i skolan.
Författarverktyget HyperStudio för Mac och PC.
- Samhällskunskap och historia med CD-ROM och Internet.
Läromedlet Replik (Samhällskunskap A, Bonnier) med komplement i WWW testas av elever och en lärare.
'CD ska förnya pedagogiken' – en historielärare granskar ett halvdussin CD-skivor.
- Bibliotek - Kunskap och lust i Ö-vik.
Undersökande arbetssätt med biblioteket som centrum.
- Reportage från Datortek i Karlstad - datautbildning för arbetslös ungdom.
- Missa inte vårens stora datapedagogiska konferens: Skapa och Lär med dator som verktyg, i föregångskommunen Ronneby 3-4 maj 1996. Arrangör är Föreningen Datorn i Utbildningen.
2 BIBLIOTEK
Kunskapen, lusten och sinnligheten vill Örjan Salö fånga i Bokbygget, Läromedelscentral och Digital Salong i Örnsköldsvik.
5 RIKSKONFERENS
Upplevde du entusiasm-en på Åland, i juni 1995? Den 3-4 maj håller Föreningen Datorn i Utbildningen sin årliga konferens! Missa inte vårens stora datapedagogiska konferens: Skapa och Lär med dator som verktyg, i föregångskommunen Ronneby 3-4 maj 1996.
Multimedia som arbetssätt i skolan belyses med en samling exempel på elev och lärararbeten med HyperStudio, av Ingela Cronsioe-Ruberth. Översikt över författar-verktyget HyperStudio.
18 PROJEKT I PRAKTIKEN
DiU ska följa elever vid Klippans gymnasieskola vilka med läraren Bengt Elmarsson arbetar i ett projekt kring solfångare.
20 LÄROMEDEL I NÄTET
Första (?) exemplet på en svensk lärobok (Replik, Samhällskunskap kurs A) uppbyggd med ett komplement i WWW-Internet. En lärare, Gunnar Hyltegren, och en grupp elever granskar! Hur söka och värdera information på Internet? Mikael Gustafsson.guidar.
På Island har Internet nått de flesta skolor. – Har resultat börjat synas?, frågar vi Lara Stefansdottir.
28 INTERNET
"Ett nytt yrke", så kraftigt förändrar den elektroniska kommunikationen arbetet för oss lärare, säger Timo Vilgats, Kiruna.
30 INTERNET
Sören Thornell recenserar nybörjarböckerna kring Internet, medan Birgitta Israelsson har fängslats av en svensk CD om Internet. Martin Lundberg om egen WWW-server och Fredrik Paulsson om att med PageMill enklare skapa egna WWW-sidor.
38 BIBLIOTEK
Lena Müller och Eva Jonsby om ett undersökande arbetssätt där Internet berikar skolan.
42 DATORTEK
Kom med till Datorteket i Karlstad! Ulla Brodow tecknar för DiU bilden av en ny utbildnings-form som snabbt tagit fart i landets kommuner.
Historielärare Per Höjeberg gör en kritisk betraktelse över innehåll och form i ett halvdussin CD-skivor om historia.
50 PEDAGOGIK
Hur ska man skilja mellan Education och Entertainment, nu när vi fått Edutainment?, undrar Kurt Wicke.
52 FÖRSKOLA
Var får vi stöd och erfarenheter?, undrar Tina Eriksson, Daghemmet Spöket, när vi utvecklar förskolans datoranvändning.
54 EUROPEISK LÄROMEDIA
Till London gick färden för en grupp skolfolk med Hans Rundberg, LIAB, som kapten. Vad mötte man här?
56 PROGRAMMERING I SKOLA
Hundratals elever från hela landet kämpade om platser i truppen till ungdomarnas programmerings-olympiad, skriver Håkan Strömberg.
60 MAC-SPALTEN
Språkprogram liksom klippverktyg är några av Kurt Wickes Mac-fynd.
62 MEDIEVERKSTADEN
Gunnar Jutelius har fortsatt sitt arbete från förra numret med 3Dgrafik. Nu animerar han sin grafik med Ray Dream Studio. Minnesdubbling med MagnaRAM? Anders Edling testar!
64 GÖR EGNA CD-SKIVOR
Priserna har blivit sådana att man själv kan 'bränna' sina CD-skivor av alla format. Vad behöver man veta? Två KTH-studenter berättar.
Upplagt 960226. Synpunkter, tips och artiklar? Skriv till redaktionen!
Artiklar ur DiU är copyrightskyddade. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
Åter till DiU´s indexsida
Åter till DiU´s årgång 1996
Åter till början på sidan
Skoldatanätet